close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi 100: Audi 100,AAT turbo geeft maar 0,300

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: AAT

Een gans wknd zijn wel aan 't meten en knutselen.De wasteklep hebben we af geschroefd voor de werking ervan.Interkoeler hebben we ook gereinigd.Rechtstreeks achter turbo meten we 0,5 bar,na intercooler dus spruitstukdruk =0,250 bar.
De inlaatspruitdruk zou gebruikt worden om de wasteklep meer te belasten voor hogere turbodruk.
2 Dingen kunnen het nog maar zijn,cat dicht of turbo slecht (170.000km)
Bij rijden geraken we maar aan 4000 tr/min.Het beest wil niet meer vooruit !

Geplaatst door

claxon (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, wat wil je precies weten ? AAT motor is toch een 5 cilinder tdi ? Wat doet de turbodruk met losgetrokken slangetje van de waste gate ? Groet Jan227

Jan227 30
badge

13 jaar

Het is een K16 turbo.Boost valve(met druk) met interne wastegate(met onderdruk)zou het zijn.
Dus bij afgesloten klep meten we maar 0,250 bar op spruitstuk.

claxon 0

13 jaar

luchtmassameter zou de oorzaak wel eens kunnen zijn....

turbodruk krijg je alleen als er genoeg olie op het vuur gaat; zolang je dus niet voldoende diesel in de motor pompt hobbelt die turbo er ook maar wat achteraan.

audia4 0
badge

13 jaar

Deze heeft nog een luchthoeveelheidsmeter.Het mengsel wordt toch ook afgeregeld volgens de druk(turbodruk) in het spruitstuk.We horen de motor soms wel takkelen bij gas loslaten,alsof er een injector geen mazout krijgt.Om verstopping uitlaat uit te sluiten gaan we zaterdag die even afkoppelen.
Correct weet ik nog niet of die 1° ronde knalpot een roetfilter is of een catalysator.Moest dat de oorzaak zijn dan vernieuwen we die.

claxon 0

13 jaar

Hallo, indien de motor geen luchthoeveelheidsmeter bezit, dan is het waarschijnlijk een ABP motor. Wellicht is er ooit een motor (onder) blok van een AAT gemonteerd en de overige componenten overgebouwd ? Staat op het onderblok AAT ingeslagen ?

Normale turbodruk is bij deze motoren circa 0,7 tot 0,9 bar.
Als je de vacuumslang van de turbo waste gate losneemt ,zou je de max turbodruk moeten kunnen halen en waarschijnlijk zelfs hoger totdat de motor in noodloop gaat. Bij het niet halen van deze druk, is mogelijk de kat verstopt of de turbo defekt. Langzaam op druk komen van de turbo kan duiden op een brandstof tekort/EGR overschot (indien er EGR op zit).

Waste gate werkt bij mijn weten op overdruk vanaf intercooler of inlaatspruitstuk, afhankelijk van de motorcode , geregeld door de magneetklep laaddrukbegrenzing N75, welke aangestuurd wordt door het motor regelapparaat. De ronde knalpot die je noemt is een gewone (roet) kat. , dus geen roetfilter

Lees eerst (terug kerende) foutcodes uit, dit kan je een hoop (onnodig) zoekwerk schelen.

Groet Jan227

Jan227 30
badge

13 jaar

Door te cat te reinigen geeft de turbo nu terug laaddruk.Je moet het rijdend doen(wist ik niet).De waardes bij de panne weet ik dus niet.In 4° van 1500 rpm naar 3000 rpm optrekken geeft een laaddruk van ca 0,700 bar oplopend naar 0,870 bar(max).Deze waardes zijn idem als met afgekoppelde cat.
Problem solved.

claxon 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 100 of stel zelf een nieuwe vraag.