auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A8: Audi 2.5 TDI 1998, vermogenverlies, drukverlies turbo

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi

Beste Mensen,

Ik heb een 2.5 TDI met 270.000 km, deze houdt erg in. uitgelezen met Bosh testkast geen foutmeldingen. Had de Luchtmassameter vervangen toen reed de auto weer zoals het hoorde. Binnen enkele dagen kon ik duidelijk merken dat ik weer een gedeelte vermogen miste.
Toen zag ik overal roet onder de motorkap, was er een boutje uit mijn turbo getrild waar de regelklep mee bevestigd zit. Heb toen mijn turbo eraf gehaald en alle boutjes aan die kant eruit gedraaid, de rand schoongemaakt en vervolgens weer in elkaar gezet. De turbo zag er goed uit en had nauwelijks speling.
Heb het volgende inmiddels vervangen:

Magneetklep van de turbo
LMM
Brandstoffilter
Luchtfilter
carterfilter gereinigd

Mijn probleem:
Wanneer ik continue vol gas geef, krijg ik in hoge toeren zwarte rook achter me ( diesel ) echt lullig voor mensen die achter me rijden, is erg veel rook. Diesel genoeg dus, maar toch nog weinig vermogen.
Wanneer ik bijv 60 rij en geef kort gas, dan pakt hij wel goed op maar niet voor heel lang want deste hoger het toerental, deste minder vermogen.

Vandaag op vag com gehad, blijkt mijn turbowaarde tussen de 1400 en 1800 te zijn waar deze 2200 moet zijn.
Hij verliest dus ergens zijn turbo druk of trekt misschien valse lucht bij de inlaat.
Verder was alles goed op vag com.

Turboregelklep functioneert goed
magneetklep vandaag vervangen, geen verbetering.

Dit alles hierboven is in afgelopen week gebeurd.
Hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen of eventueel een idee heeft wat het kan zijn.

Geplaatst door

JeroenD (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Jeroe

De vacuumdoos op de turbo in welke staat is deze..?? ze sneuvelen namelijk bij bosjes. Ook een gescheurde slang is mogelijk.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Jeroen,

ff luisteren naar Paul !! Bezoekje Ommen doet wonderen!

Gr Rene

rhunter 0

17 jaar

Hallo Jeroen,
Ik heb reeds enkele keren hetzelfde meegemaaktechter met verschillende oorzaken. Speling op de turbo(hoe weinig ook) is nadelig voor het vermogen. Indien het een 2.5V6 diesel is gebruikt men zeker een turbo met verstelbaar schoepenwiel. Dit komt nogal eens vast te zitten of kan onvoldoende verschuiven. Kijk dit even na. De turbo dient wel uitgebouwd te worden. Een andere oorzaak is mogelijk een dichtzittende intercooler. Gevolg is veel zwarte rook. Soms kan dit opgespoord worden als volgt: laat een 2de persoon plots gasgeven en voel of aan de ingang van de cooler de slang sterk onder druk komt te staan. Aan de uitgang zal de slang dan meestal samengezogen worden. Een andere oorzaak kan de pomp zijn die een foutief inspuitmoment heeft. Veel succes. Paul

5serie 0
badge

17 jaar

Bedankt voor jullie reacties.. Paul, zoals ik het zie beweegt de vacuumdoos gewoon goed, tevens is dit ook het gedeelte van de turbo wat ik uit elkaar heb gehaald en alles werkt daar soepel en naar behoren.
De intercooler slangen aan de bijrijderskant worden wel hard.

Mijn volgende stap is: de inlaatslangen aan de passagierskant vervangen.

Een idee of suggestie is altijd welkom.

JeroenD 0
badge

17 jaar

Jeroen

Zet ook de EGR uit voorzorg dicht dit kan gewoon dmv een alu plaatje.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Dit ga ik vanmiddag doen, heb begrepen dat dit ook weleens problemen geeft..

JeroenD 0
badge

17 jaar

[quote=JeroenD]heb begrepen dat dit ook weleens problemen geeft..[/quote]
Klopt... het meest besproken onderdeel.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Heb inmiddels de EGR afgesloten aan de kant van het inlaatspruitstuk. Sinds ik dit gedaan heb, heb ik het idee dat het roken wel wat erger is geworden en hij stottert wat meer. De inlaatslang die aan het spruitstuk bevestigd zit is ook in orde.

Nogmaals:
Wanneer ik vanaf stilstand vol gas geef, verliest de turbo ergens druk waardoor de acceleratie langzamer wordt.
Wanneer ik bijv. 50 km/pu rij en in 1 keer vol gas geef, trekt hij wel goed
Wanneer ik pompent gas geef, gaat hij steeds sneller accelereren.

Intercooler sist niet en bouwt wel druk op.

Gr. Jeroen

JeroenD 0
badge

17 jaar

Hallo Jeroen,

Heb je ook al eens de slangetjes gekontroleerd tussen turbodrukregelventiel en regelklep. Deze kunnen ervoor zorgen dat er te weinig onderdruk komt op de drukregelklep en dit geeft eveneens vermogenverlies. Je moet wel oppassen met het afsluiten van EGR. In sommige gevallen gaat de motor draaien op noodloop. Bij AUdi kan men u zeggen bij welke motortypes het afsluiten NIET mag gebeuren. Indien U niet zeker bent van de slangentjes, vervang ze dan allemaal. Het is een zeer kleine kost. De slangetjes durven aan de binnenkant broos worden en (gedeeltelijke) verstropping veroorzaken. Succes. Paul

5serie 0
badge

17 jaar

[quote=5serie]Je moet wel oppassen met het afsluiten van EGR. In sommige gevallen gaat de motor draaien op noodloop. Bij AUdi kan men u zeggen bij welke motortypes het afsluiten NIET mag gebeuren[/quote]
De eerste in dit bouwjaar dat problemen gaat geven na het dichten van de EGR moet ik nog tegenkomen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Hallo,

Ik zie mijn regelklep toch wel op en neer gaan. Ik zal van de week de slangen gaan vervangen, is idd een kleine kost.
Heb hieronder een opsomming gemaakt wat vermogenverlies geeft bij een audi.

- Temperatuursensor koelvloeistof
- Temperatuursensor inlaatlucht
- Temperatuursensor brandstof
- Temperatuursensor motorolie
- Regeleenheid inspuitpomp
- Uitlaatgasrecirculatie
- Inspuitbeginregeling
- Toerentalsensor

Kan iemand gezien mijn probleem, vertellen welke van dit rijtje ik uit kan sluiten.

Gr. Jeroen

JeroenD 0
badge

17 jaar

misschien nog een idee, kan de verstuiver met de sensor niet stuk zijn die de inspuiting meet?

Vex 0
badge

17 jaar

[quote=JeroenD]Hallo,

Ik zie mijn regelklep toch wel op en neer gaan. Ik zal van de week de slangen gaan vervangen, is idd een kleine kost.
Heb hieronder een opsomming gemaakt wat vermogenverlies geeft bij een audi.

- Temperatuursensor koelvloeistof
- Temperatuursensor inlaatlucht
- Temperatuursensor brandstof
- Temperatuursensor motorolie
- Regeleenheid inspuitpomp
- Uitlaatgasrecirculatie
- Inspuitbeginregeling
- Toerentalsensor[/quote]
[b]ik lees in je eerste schrijven :[/b] uitgelezen met Bosh testkast geen foutmeldingen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Halo Jeroen,
Er worden geen fouten in het geheugen opgeslagen lees ik. Creeer zelf een aantal fouten door het lostrekken van stekkers en lees het geheugen opnieuw uit. Indien er nu wel fouten zijn opgeslagen, zou ik durven denken aan een mechanische fout, zoals compressieverlies of foute afstelling van de openingsdruk van de injectoren.Compressie kan zeer eenvoudig worden gemeten zonder te moeten demonteren. Testen en afstellen van injectoren is een groter kostenplaatje. Ook nazicht van de distributie lijkt mij uiteindelijk de moeite waard. Ik hoop echt dat u op zeer korte termijn de fout kan oplossen. Veel succes. Paul
P.S.: Een bijna zeker overbodige vraag: hebt u de uitlaatlijn reeds nagezien? (kat en uitlaatpotten) Heb zelf reeds meerdere keren een "verstropte" uitlaat vervangen in verband met vermogenverlies. (maar nog nooit bij Audi)

5serie 0
badge

17 jaar

Ik heb de auto ook meerdere malen uit laten lezen, dit door de boshkast en vagcom. Bij invoeren van klachten klant kwam deze lijst eruit. Mij is ook vertelt dat als een sensor stuk is, de boshkast het niet altijd ziet. Wat vagcom zag was de turbodruk die naar beneden viel. Het vermogenverlies is niet continue, pas later bij hoge toeren. Het lijkt dus, als ik lang de turbo laat werken dat hij dan zijn druk eruit gooit.
Hoop dat ik er snel uit zal komen want het is natuurlijk geen prettig rijden zo.

Bij een verstopte uitlaat, lijkt mij dat er dan meer vermogenverlies moet zijn..

JeroenD 0
badge

17 jaar

ik had een zelfde soort audi
hier ging telkens esp lampje branden
en ook geen vermogen en veel rook

volgens de dealer moest er een nieuwe brandstof pomp op kost 1700 euro
was buiten de regel tollerantie

we hebben het inspuit moment iets veranderd en in bassis afstelling gezet
wat eigen lijk niet nodig was je kon aan de motor al horen dat ie veel mooier liep


misschien staat jou inspuit moment toch niet helemaal goed
maar net niet genoeg om een foutcode te krijgen

met vag- com kun je dit controleren

en hoe zit het met de turbo druk (geen druk verlies) tijdens proefrit gemeten

vw_audi 0
badge

17 jaar

Turbodrukverlies is gemeten tijdens de rit. Dit was de enige waarde die niet naar behoren was. was tussen de 1400 en 1800 waar deze 2200 moest zijn, hij verliest het dus. Gr. Jeroen

JeroenD 0
badge

17 jaar

Goeiedag,

Tot mijn verbazing rijdt mijn auto zomaar weer goed, ging een rit maken en op de terugweg kon ik het meteen al merken.. De auto rijdt nu weer super. Nu ben ik natuurlijk nog steeds benieuwd wat het kan wezen, hij kan het misschien zomaar weer krijgen.

JeroenD 0
badge

17 jaar

wellicht een gedeeltelijk verstopte kat.

hydr stoters??
gaan de kleppen nietver genoeg open
krijgt ie wel max brandstof,maar niet max lucht

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Oke, ik moet binnenkort de olie verversen.. dit zal hem vast niet slecht doen.
Hij had turbodrukverlies trouwens.. Kan dat ook door de stoters komen?

Gr.

JeroenD 0
badge

16 jaar

bij de mije wel
viel bij 32/3500 rpm soms ineens weg en werd steeds vaker
nieuwe stoters erin en hij rijdt weer als...
moet wel je noken as er uit

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ik heb een A6 van 1999 met een 2.5 V6 TDI die 250.000 km heeft gelopen. Doordat ik olielekkage bij de kleppendeksels had en dit veel sleutelwerk is heb ik besloten de verstuivers te laten testen. Oordeel van de Bosch dienst: Allemaal niet meer goed!!!

fkha 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A8 of stel zelf een nieuwe vraag.