close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A6: Audi 2.5tdi AFB 110kW: weinig vermogen, niet boven 2200tpm

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5tdi V6 110kW AFB

Verschijnsel: =============================================

Motor levert (veel te) weinig vermogen en komt niet boven 2200 toeren. Max ca 125km/u in zijn 6.
Start vlot, ook koud, klein pluimpje zwarte rook direct na starten, daarna niet meer.
Loopt mooi stationair.
Rijdt lekker en loopt mooi rond, maar zonder trekkracht. Loopt beslist niet rauw.
Bij gasgeven / op trekkentrekt de motor redelijk (zij het langzamer dan normaal) door en komt dan tegen zijn plafond van 2200 tpm. Niet overheen te krijgen, ook niet met plankgas, ook niet in zijn neutraal.
Geen verschil tussen warme of koude motor.

Tot nu toe geprobeerd, alles zonder resultaat: ========================

Alle foutmeldingen in motorcomputer / ECU opgelost, nu geen terugkerende meldingen meer.
Verstuivers getest, andere set geprobeerd.
Andere (gereviseerde) inspuitpomp bij wijze van proef gemonteerd, afgesteld.
Turbo lijkt in orde, draait, as spelingsvrij. Geeft druk.
EGR nieuw.
Timing staat goed, nieuwe distributieriemen gemonteerd.
Intercooler schoongemaakt. Luchtfilter nieuw.
Temperatuursensor verniewd.
Tankpompje werkt, geen lucht in brandstof.


De auto is bij dieselspecialist geweest, ook die heeft niets kunnen vinden.
Basis blijft dat ECU geen foutmeldingen geeft. In het begin waren er meldingen van fout inspuitbegin, daar lijkt het nog het meeste op.

Wie kan mij helpen met diagnose? of met suggesties? ============================

Ik denk in de volgende richtingen: ============================
kabelbreuk, maar waar zoeken?
sensoren die geen foutmelding geven ?
lekke luchtslangetjes aan de turbo of aan een sensor?
verkeerd aangesloten luchtslangetjes? (je gaat aan alles twijfelen)
probleem in de ECU/computer zelf?

Geplaatst door

edelange (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Welke meldingen stonden er dan in de computer die nu gewist zijn? Kun je de auto opnieuw uitlezen? vooral de life data. Kijk eens naar de gewenste en werkelijke turbodruk? Mogelijk levert deze 'gewoon' te weinig druk o.i.d.
Heeft de 'drukdoos' bij het schutbord wel vaccuum?? (waar al die slangetjes op uit komen?)

maarten4874 0
badge

11 jaar

Maarten, dank voor je snelle reactie:
- de meldingen waren (voordat ik diverse reparaties heb doorgevoerd) voornl. verkeerd inspuitbegin.
- ik lees de auto opnieuw uit na iedere stap of wijziging, ook rijdend. zoals gezegd nu geen meldingen meer. heb al ca 5000km met dit probleem gereden.
- turbodruk heb je een goed punt ga ik checken. weet je waar ik de juiste waarden kan vinden?
- de drukdoosjes zelf heb ik vervangen. vacuum ga ik nog een keer nakijken.
Ik meld mij zodra ik deze 2 punten bekeken heb.

edelange 0

11 jaar

Een kapotte luchtmassameter komt ook nog wel eens voor.

erwinvn 0
badge

11 jaar

@ Erwin, Dank voor je meedenken en inbreng.
Inderdaad LMM, ook een van de eerste dingen waar ik aan dacht.
LMM meet goed door; geeft geen foutmelding in de computer; ik heb hem om te testen door 2 verschillende goede vervangen, zonder effect.
Bovendien denk ik dat een defecte LMM niet dit effect heeft: laag vermogen leveren en dan volledig afkappen op 2200 tpm.

Ik denk (hoop) dat Maarten een goede richting heeft met turbodruk/turboregeling/druksensor.

edelange 0

11 jaar

Niet de koppeling of remschakelaar die wel of niet werken.

R_Bakker 0
badge

11 jaar

@Ron
Dank voor je tip.
Koppeling daar is niks mis mee.
Remschakelaar heb je een punt, ga ik nakijken!

edelange 0

11 jaar

Controleer de vacuümdoos op de turbo vaak zit daar het probleem.
Dit soort storingen zijn allemaal niet zo spannend, vaak binnen 10min een zoekrichting.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

@Paul. Dank voor de tip. Die ga ik zeker na !

edelange 0

11 jaar

Deze man had een zelfde probleem is hier binnen 10min opgelost : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

De vacuümdoos van de turbo maakt zijn volledige slag, zowel door er aan te zuigen als door met het pedaal gas te geven. Kan daar nog iets anders mee zijn, met die vacümdoos?

edelange 0

11 jaar

[quote=edelange]De vacuümdoos van de turbo maakt zijn volledige slag[/quote]
Houd de vacuümdoos het vacuüm ook enige tijd vast ??
Heb het meegemaakt dat halverwege'z'n slag de vacuümdoos het af laat weten.

Zodoende ontstaat er een verkeert beeld.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Wanneer een auto met zo'n probleem goed gelogd wordt moet toch meteen duidelijk zijn waar het fout gaat. Door allerlei dingen te vervangen kom je er niet meteen. Bijv. een LMM die niet goed functioneert, vervangen en niet werken kan heel goed wanneer de spanning om wat voor reden ook weg is......
Wanneer je de turbo met een vacuüm test en deze trekt goed aan kun je deze uitsluiten, hoewel ook deze tijdens rijdend loggen ook laat zien wat die aan het doen is.

Jos.

jos_br 0
badge

11 jaar

@allen: het probleem is opgelost.
@Erwinv en anderen: je had gelijk.
Het was de luchtmassameter (LMM).

Geleerde lessen:
1. een defecte LMM kan (kennelijk) dit effect hebben.
2. een LMM kan (kennelijk) defect zijn ZONDER een error in de computer te geven. Misschien bestaat de status: "een beetje defect".
3. een LMM kan (kennelijk) defect zijn en nog goed doormeten
4. testen met andere "goede" LMM's kan gevaarlijk zijn: hoewel 2 LMM's het in een andere 2.5tdiV6-AFB/AKN wel goed deden, waren ze voor deze motor (kennelijk) niet goed genoeg.

Uiteindelijk een nieuwe LMM besteld en die ingebouwd: probleem opgelost.

Dank voor alle tips en suggesties, die mij uiteindelijk naar de oplossing hebben geholpen.

edelange 0

11 jaar

Mooi dat het opgelost is!

Nog ff een toelichting. Meestal als er een foutcode op een lmm gegeven wordt ligt het probleem juist ergens anders, bv bij de EGR of lekkage in het inlaattraject. Op een niet goed functionerende lmm wordt bijna nooit een foutcode gegeven, want de ECU weet niet wat er gemeten zou moeten worden. Een lmm kan je niet doormeten trouwens, wel kan je de afgegeven spanning meten en dan nog is dat eigenlijk alleen met een scope goed te bekijken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.