Beste forumleden,
Gisteren hebben we opeens vreemde problemen met de auto.
Kmstand 370.000km
Start prima. Op het moment van wegrijden, stottert de auto enorm en valt daarna uit.
De auto rookt enorm en stinkt erg ook uit de uitlaat.
Na opnieuw starten, gaat prima. Als je alleen op de koppeling laat opkomen, rijdt de auto. Op het moment van gas geven, dan stottert de auto enorm en hoor je vreemde bromgeluid.
De auto is uitgelezen, geen foutmeldingen.
Meetwaardes uitgelezen zoals
Status cylinder 1 t.m 4. Geeft aan 0.00 op alle 4.
Turbodruk gevraagd 1090mbar en krijgt 990mb stationair. Bij gasgeven zit de gegeven druk ongeveer 20mb onder.
Er zit een retero roetfilter in. Maar er brandt verder geen waarschuwingslampjes.
Klinkt het bij jullie bekend in de oren? Wie zou mij a.u.b. kunnen helpen?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste leden,
Heeft echter niemand een idee wat het kan zijn?
Als jullie iets nodig hebben aan gegevens, laat me weten.
Tevens, hoe kan ik met de software de verstuivers testen/controlen?
Thnx.
Groetjes
Dat kan vanalles zijn.
Het zou een probleem met je turbo of egr kunnen zijn. Met de turbo vooral dat hij veel olie lekt. Staat er veel olie in de intercooler?
Stationair blijft de olie daar hangen, maar als je meer gas geeft komt er olie mee in de motor en gaat de boel roken en stotteren.
Als de egr open blijft staan, in combi met een redelijk dicht roetfilter kan ook gekke dingen veroorzaken.
Retro roetfilter dicht kan, want er zitten bij een retro geen sensoren op, en kan dus ook geen storingen in computer geven.
Alle andere zaken zoals incorrecte brandstofdruk zouden waarschijnlijk een storingscode veroorzaken.
Tis toch niet dat hij gechipt is waardoor hij geen foutcodes meer opslaat?
8 jaar
@ofstone: Bedankt voor je reactie.
Turbo is gecheckt en lijkt goed te zijn. Er is wel wat olie, maar niet erg veel.
EGR zou denk ik ook een foutmelding moeten geven als deze vast loopt?
Roetlfilter zit er niet meer op gelukkig, even fysiek gekeken ;-)
Weet je wat het is, als je gas geeft, dan hoor je bijgeluiden, alsof ie aan het verzuipen.
Dan probeer ik mee te rijden, valt ie uit. Weer starten, rustig alleen op koppeling laten optrekken, dan gaat het nog goed. Op t moment van gas geven, dan is het aan het Jo-Jo'en.
Dieselfilter is zojuist vervangen (zag er donker uit), geen resultaat.
Weet iemand in welke kanaal in de verstuivers kan controleren op de waarden? En welke waarden zouden deze moeten zijn?
8 jaar
[quote=vwboratdii]@ofstone:
Weet iemand in welke kanaal in de verstuivers kan controleren op de waarden? En welke waarden zouden deze moeten zijn?[/quote]
Verstuivers zijn enkel goed te testen op een testbank. Dan zullen de verstuivers gedemonteerd moeten worden.
Gr. paul
Ik weet niet of je egr een terugkoppeling signaal heeft.
De correctie waardes die je wil controleren van je verstuivers zeggen niet altijd alles. Echt goed testen gaat alleen als je ze er uithaald zoals Paul al meld. Een retourtest kan ook een indicatie geven.
Veel rook duid op te veel diesel of te weinig lucht. Controleer of er geen slang van de turbo dubbel geklapt zit of dicht klapt. Of een eventuele stopklep die dicht blijft staan, of toch die egr. Ik zou dat eerst proberen uitsluiten, en kun je nog zelf doen. Die verstuivers zal je waarschijnlijk moeten uitbesteden.
8 jaar
Hallo Paul en Ofstone,
Ik heb de verstuivers, alle 4, veranderd door van een sloop te halen. Het is erger geworden. Hij tikt (maakt echt een harde kabaal) als een gek en rookt nog erger als voorheen. Na paar minuten stationair te draaien, is het geluid niet minder van geworden.
Bij het uithalen van de originele verstuivers, bleek bij 1 veel diesel in te zitten. Hoort dit zo? Bij dan anderen waren deze nagenoeg droog.
We gaan alles weer terugzetten, behalve die ene die erg nat was??? Of hebben jullie andere ideen?
EGR gaan we ook daarna testen. Welke kanaal moeten we checken voor de terugsignaal?
Thanks.
8 jaar
Verstuivers van de sloop zijn vaak niet best. Je weet niet in wat voor staat ze zijn, en als het blok al lang stilstaat, kunnen ze inwendig vast zitten.
Verstuivers moeten ook vaak ingeleerd worden in de ECU. Er staat meestal een code op de verstuiver die de ECU nodig heeft voor correctie van afwijkingen in de verstuiver.
Wat bedoel je met 1 zat vol diesel? De verstuiver zelf hoort vanbinnen vol diesel te zitten, maar als je bedoelt de cilinder van binnen, dan hoort dat zeker niet. Dan zou je een lekkende verstuiver hebben.
Welk kanaal je moet hebben weet ik niet, ik heb zelf geen VW tooling.
8 jaar
@ ofstone,
voor deze verstuiver kan je ze niet in leren, het zijn pomp-verstuivers.
@ vwboratdii ,
ik raad je aan om opzoek te gaan naar de juiste garage die verstand heeft van diagnose stellen van je probleem.
succes
Beste Heren,
Het is OPGELOST!
Zoals Ofstone al aangaf, de boosdoener was de EGR. Deze eraf gehaald en een andere erin gezet.
Hierna loopt de motor wederom perfect. Wat stom om niet eerst hieraan te beginnen. Ik was zo blind dat ik dacht dat het aan de verstuivers lag. Zo leren we wat bij.
@Allen bedankt voor het meedenken.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar