Audi A4: Audi A4 1.8T stottert/hapert en slaat soms af

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8T

Hallo, heb de onderstaande klachten met mijn Audi A4 1.8T uit 2004.

1. Het motorblok storingslampje brandt constant.
2. Bij starten ’s ochtends (koude motor) loopt de auto erg slecht stationair (horten en stoten). Bij dan gasgeven lijkt de motor te verzuipen, maar slaat niet af. Na een minuutje of 5 gasgeven is dit over en kan er gewoon mee gereden worden.
3. Bij het starten van een warme motor rijdt de auto soms ook niet perfect. De motor houdt dan in en stottert in zijn eerste, tweede en derde versnelling. Daarna pakt de motor op en rijdt de auto weer normaal, na een paar honderd meter. Soms is er geen probleem wanneer ik de motor na het starten gelijk uitzet en vervolgens direct weer start.
4. Bij het uitrijden naar een stoplicht, en met de koppeling ingetrapt, slaat de motor soms uit. Bij het afremmen op de motor slaat de auto niet af.
5. Ook bij een warme motor stottert de auto af en toe tijdens het rijden.
6. Soms blijft het gas iets hangen en duurt het iets van 10 seconden totdat het toerental weer terugzakt.

Ik heb de auto (computer) uit laten lezen door een Audi dealer, maar het is helaas niet echt duidelijk aan te geven wat er aan de hand is.

Wat Audi denkt dat er aan de hand is en welke reparaties ze willen uitvoeren:

1. Vervangen actief koolstoffilter en regelklep.
2. Gasklephuis reinigen en inleren (mogelijk vervangen indien niet in te leren),
3. Turbodrukslangen en intercooler uit- en inbouwen en reinigen.
4. Turbo controleren, is mogelijk defect.
5. Als het bovenstaande niet de problemen oplost dan zijn er mogelijk meer storingen aanwezig of is er iets anders aan hand, zoals b.v. een probleem met de lambdasonde(s).

Al met al een heel verhaal en als het bovenstaande uitgevoerd is, ben ik iets van 3000 euro lichter en dan helaas niet eens niet de garantie dat het euvel dan ook echt verholpen is.

Wat ik graag zou willen weten of er misschien iets anders aan de hand kan zijn en/of geprobeerd kan worden voordat het bovenstaande uitgevoerd zal gaan worden.

Erg bedankt alvast.

rjames

Geplaatst door rjames (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

We willen als eerste weten welke storingen er allamaal in staan/stonden.
En wat die dealer allemaal opnoemt zijn delen die je los van elkaar kunt testen,dus een ervaren monteur kan dan al heel veel uitsluiten.
Hoelang heeft de garage diagnose kunnen doen? Want het lijkt erop dat ze mogelijke defecten hebben opgenoemd,maar nog niets hebben kunnen testen.

rjames (0), 15 jaar geleden

Hoi Ricky. Allereerst bedankt voor het reageren.

Mijn auto heeft van 09:00 uur 's ochtends tot ongeveer 13:00 uur bij de Audi dealer gestaan. Wat ze gedaan hebben, wat op de factuur staat, is het volgende:

Luchtaanzuigslang uit- en inbouwen.
VAS 5051/5052 systemen uitlezen / storingen wissen.
Proefrit i.v.m. diagnose stellen.
Interactief storing zoeken.

Het koolstoffilter en de regelklep waren in ieder geval een veroorzaker van de storing(en), als ik het goed begrepen heb. In het gasklephuis vonden ze olie en daar komt het vermoeden vandaan dat de turbo defect kan zijn en waarschijnlijk vervangen zou moeten worden. Verder weet ik niet welke andere storingen ze uitgelezen en gewist hebben. Het uitlezen leverde in ieder geval niet een duidelijk beeld op van wat er precies aan de hand is, dus lijkt het een 'trial and error' procedure te worden. Het stappenplan van de Audi dealer staat dus beschreven in mijn eerste bericht.

Waar ik voor vrees, en wat ik helaas al eerder mee heb gemaakt, is dat er van alles 'geprobeerd' gaat worden in de hoop dat ze daar het probleem op een gegeven moment mee oplossen. Vervelend voor mij is wel dat de kostenteller dan door blijft lopen en er werkzaamheden uitgevoerd zullen worden en onderdelen vervangen zullen worden zonder dat het achteraf nodig blijkt te zijn. Ik begrijp dat dat soms niet anders kan en het soms de enige manier is, maar als het voorkomen kan worden door ervaringen en/of tips van specialisten op dit forum, dan hou ik mij van harte aanbevolen.

rjames (0), 15 jaar geleden

Nou... waar ik voor vreesde, was dus helemaal gegrond.

Vandaag mijn auto naar een andere garage gebracht (geen Audi dealer), want het verhaal van Audi zat me toch niet lekker. De andere garage heeft het gasklephuis gereinigd en verder bleek de aanzuigslang van de turbo (onder het luchtfilter) los te zitten. Die hebben ze vastgezet en alle problemen waren verdwenen! Die loszittende slang was dus de oorzaak van alle problemen. Als ik mijn auto door de Audi dealer had laten maken, was ik vast en zeker weer het schip ingegaan. Ik zeg 'weer' omdat ik eerder ook zoiets heb meegemaakt bij dezelfde Audi dealer. Mijn auto heeft toen 4 dagen bij deze dealer gestaan. Heb bij hun toen voor 4 dagen een auto moeten huren, ik moet toch vervoer hebben, en puntje bij paaltje bleek één van de bobines kapot te zijn. Dat is een reparatie van nog geen 10 minuten! De rekening was een dikke 400 euro. Na daar veel gesoebat te hebben, ging er met heel veel pijn en moeite 120 euro vanaf. Ze hadden namelijk niks verkeerds gedaan, zeiden ze.

Maar goed, mijn auto was dus een paar uur onderzocht door de Audi dealer en voor deze onderzoekskosten moest ik 159,- euro betalen. En daar bovenop zouden dan nog de kosten komen voor de daadwerkelijke reparaties en werkzaamheden die ze van plan waren te doen, zoals beschreven in mijn eerste bericht. Tijdens hun onderzoek van 159,- euro hebben ze die loszittende slang dus niet gezien.... is bijna niet voor te stellen... en voor ongeveer dit bedrag is mijn auto nu onderzocht EN gemaakt bij een andere garage.

Dit kan allemaal toeval en pech zijn, maar mijn geloof in deze Audi dealer heeft nu toch wel het nulpunt bereikt. Ik ga dan ook een klacht indienen bij Audi Nederland, want dit kan echt niet.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja dat van die dealers is een lang verhaal,ik weet dat er hele slechte/slechte/goede/hele goede dealers zijn,het is net gokken,dan maakt het ook uit welke monteur er aan je auto werkt,en de dealers kunnen alleen doen wat de fabriek wil (marionettenpoppetjes) en dat heeft hele slechte nadelen vind ik persoonlijk.
Maja,wel goed dat die andere garage het probleem wel vond.

Dead Silence (0), 15 jaar geleden

Bij mij in de buurt zitten erg goede maar ook erg slechte Audi/VW dealers. Anyway, ik ga naar een particuliere garage. Man hefft toppie verstand van zaken. Altijd orginele onderdelen, laat zien wat hij heeft gedaan en nooit te duur. Zeer content. En gaa n geval van problemen eerst een grondige analyse doen (ook op papier) voordat hij ook maar iets gaat vervangen wat de oorzaak kan zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.