close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: Audi A4 2000 trekt niet meer na vervanging luchtfilter

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 115 PK

hallo,

Ik heb nu een drietal jaar een A4, bouwjaar 2000. We zijn er erg tevreden over. Tot hiertoe enkel wat kleinigheden (cardanzak, ophangingsgewrichtjes). Deze morgen heb ik de pollenfilter en de luchtfilter vervangen. Het was wel wat knoeien om de filterbehuizing open te maken. Daarom had ik de luchtmassameter en een nabijgelegen sensor (?) losgeschroefd. Daarna verliep het plaatsen van de luchtfilter wat vlotter. Deze avond voert mijn wederhelft zoonlief naar het station. Blijkt echter dat de Audi niet meer trekt zoals voordien. Wellicht iets fout met de luchtmassameter. Het lijkt me wel een straf toeval dat dat precies nu gebeurt. Misschien heb ik de bekabeling beschadigd? Mag je de gevoelige zone van de luchtmassameter met de handen aanraken? Het is mij voorlopig een raadsel.
Wie helpt me hieruit?
Alvast dank,
Soef

Geplaatst door

Soef (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zeker te weten geen verkeerde brandstof bijgetankt?
Plaatsing van de zeer precieze luchtmassameter t.o.v. de luchtbuis heeft soms effect op het lopen,
ook omdat de computer zich aanpast naar verloop van tijd.
Je had beter de stekker los kunnen nemen en het element laten zitten.
Maar vaak worden deze stekkers stukgemaakt omdat men niet bekend is met de manier waarop die werkt (als het de vagstekker is die ik denk).
Of je de bekabeling beschadigd hebt, weet ik niet. Dat kun je zelf het best zien of laten meten.
Als laatste is het ook nog mogelijk dat je oude luchtfilter zo dicht zat dat de computer nu met het nieuwe filter op een manier aan het bijregelen is die je merkt in het vermogen. Maar dan moet hij wel zeer behoorlijk vuil geweest zijn. Dat kun je zelf zien.
Mogelijk lost het probleem op als er een flinke rit gemaakt wordt met wisselende rij-omstandigheden (computer past zich als het waren aan aan de omstandigheden).
Anders moet je toch werking luchtmassameter en oorzaak van het niet doortrekken laten controleren bij je garage als je het nodig vindt.

Unikneet 0
badge

12 jaar

Dank voor de interessante reactie.
Misschien van mijn kant uit een loze vraag/veronderstelling. Kan het nuttig zijn om even de oude luchtfilter terug te plaatsen om na te gaan hoe hij daarop reageert? Ik heb zelf ong. 22.000 km met de A4 bijeengereden en beide filters waren tot hiertoe nog niet vervangen. Ze zagen er niet netjes uit (zeker de pollenfilter).
Problematische brandstof lijkt uitgesloten. 's Morgens liep hij normaal, na de vervanging van beide filters niet meer.
Is er een trucje om de stekker van de luchtmassameter los te maken? Zijn er sowieso tips voor het verwijderen en monteren van de luchtfilter?
Alvast dank.

Soef 0

12 jaar

Het oude filter terugplaatsen heeft geen zin, daar zit het probleem niet. Controleer of er geen vacuümslangen zijn losgetrokken van de N-75 (laaddruk-magneetklep)
Deze bevinden zich o.a naast het luchtfilterhuis.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

dag Paul,

Pluim op je hoed, je had het bij het rechte eind. Er was inderdaad een slangetje los onder de filterbehuizing dicht bij de inlaatbuis die naar de turbo loopt. Bovendien was er bijna een gaatje gesleten in dat slangetje. Ik heb het meteen laten vernieuwen bij de plaatselijk VAG-dealer. De LMM zelf was in orde. Hij loopt weer als een trein.
Bedankt voor je competente uitleg.
Ik zit echter met een ander probleem, dat er al enkele weken was. Het verklikkerlichtje van de airbag blijft branden. Blijkbaar komt het nog voor. Het zou te maken hebben met de stuurdoos van de airbag. Bovendien zijn die dingen tweedehands moeilijk te vinden. De nog hele exemplaren Audi A4-2000 vertrekken op het einde van de loopbaan naar exportlanden, en bij diegene waarvan de neus plat is door ongeval zijn de stuurdozen niet meer bruikbaar. Iemand een oplossing? Ik heb 2 jonge gasten (18 en 20 jaar) die met die wagen rijden, op dat vlak wens ik dus geen risico te nemen.
Alvast dank.

Soef 0

12 jaar

Soef

Indien het Airbag probleem zich voordoet vanuit de Airbagregeleenheid zal deze moeten worden vervangen.
Op de regeleenheid staat een nummer deze moet exact overeenkomen met het huidige onderdeel...

Dat de Airbagregeleenheid defect is geloof ik nog niet zo in deze gaan eigenlijk nooit zomaar defect.
Waarschijnlijk is er iets anders aan de hand. Je zou het systeem eens uit kunnen laten lezen en de foutcode hier plaatsen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

hallo,
Ik ben zopas even binnengelopen bij lokale garagist. Hij was zo behulpzaam om even de diagnosestekker te plaatsen. Er kwam een foutcode 65535 - rekeneenheid te voorschijn. Er zal toch wat mis zijn met die module?
Hij stelde voor om eerst even de voeding na te gaan, verder de contactjes naar de airbags even na te lopen. Als laatste rest de rekeneenheid zelf, wellicht een kostelijk geval.

Alvast dank voor elke tip,
Soef

Soef 0

12 jaar

heeft de garagist de fout kunnen wissen?

de Dokter 0

12 jaar

Nee, het is hem niet gelukt. De kans is dus reëel dat die unit inderdaad gesneuveld is. Deze winter hebben wij enkele erg koude dagen gehad. Ik herinner mij dat de batterij erg zwak werd. Ik heb ze enkele keren geladen waarna ik ze heb vervangen. Kan ik bij het wisselen van de batterij een fout hebben begaan?

dank,
Soef

Soef 0

12 jaar

Je kan nog eens proberen om de accu klemmen los te halen en deze een nacht tegen elkaar aan te leggen.

de Dokter 0

12 jaar

Dit lijkt me een nogal barbaarse methode. Lok je hiermee niet juist uit wat je wil vermijden? Ik veronderstel dat je hiermee alles wat naar condensators ruikt kan ontladen?
Wat mij ook nog blijft achtervolgen. Kan je tegenwoordig nog een oude batterij zomaar loskoppelen en vervangen? Is het niet zo dat een aantal elektronische onderdelen sowieso onder spanning moeten blijven, of is dit allemaal onzin?

dank,
Soef

Soef 0

12 jaar

Dat is onzin.
Waar je wel om moet denken is om de veiligheidscode van de radio te achterhalen of bij de hand te hebben.

de Dokter 0

12 jaar

Nog een update. Enkele jaren terug is de A4 brutaal aan zijn einde gekomen. De tweede zoon heeft hem na een slippartij tegen een verlichtingspaal geparkeerd met de rechterzijflank. Daar had een lokale freule postgevat, maar zij bleef ongedeerd, oef. De airbags zijn afgegaan, dus het verklikkerlampje bleek dus onterecht te branden.
Een Griek heeft het wrak opgehaald, hij slaagde nog net om de auto eigenhandig de "lijkwagen" op te laten rijden. Jammer. Op naar de volgende.

Soef 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.