auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4-Avant: Spanner multiriem

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi

Het probleem is begonnen bij de laatste distributiewissel op 360.000km. Er staan nu 395000km op en mijn derde spanner sinds die 360dkm heeft het gisteren begeven. Enfin de multiriem begeeft het omdat de spanner helemaal uitleuterd en de scheefstand te groot wordt. Heb de wagen aangeschaft toen er 230dkm opstond, zodoende op 270dkm toen ook de distributieriem vervangen zonder problemen. Ik heb gemerkt dat hij bij stationair toerental iets meer trilt die spanrol dan op hogere toeren. Kan het zijn dat de dieselpomp niet juist staat en de motor TE onregelmatig draait en dit de extra trilling maakt en zodoende de spanner telkenmale uitloopt? Of misschien ook een bedenking, op 260dkm hebben we een nieuwe koppeling gestoken, toen zagen we dat het veerssysteem in het vliegwiel stuk was. Wegens te grote kost hebben we dit laten steken, kan dit ook een oorzaak zijn van die extra trillingen? Of zijn deze trillingen normaal en moeten we het ergens anders gaan zoeken.
Mvg,
Glen

Geplaatst door

Hoegi (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dus je ziet de riemspanner van de multiriem klapperen? Zo ja dan kan het zijn (weet niet zeker gezien bouwjaar) dat je een dynamopoellie hebt met vrijloopkoppeling en als dat het geval is dan zit deze vrijloop waarschijnlijk vast. Als je een vrijloopkoppeling hebt op de dynamo dan kan je dat zien aan een dik formaat poellie maar als je hem niet hebt dan is de poellie hol van binnen en zie je een moertje. Die poellie dient om de verbrandingsslagen op te vangen zodat de riem niet mee gaat klapperen op de verbrandingsslagen, inwendig kan de poellie 1 kant op vrijlopen en de andere kant blokkeerd hij.

ricky 10
badge

12 jaar

Sorry voor het late antwoord maar heb pas vorige vrijdag mijn stukken aangekregen en ze nu maandag gemonteerd. Hebben die vrijloop gecheckt en dat ziet er allemaal korrekt uit. We vermoeden toch dat het massavliegwiel de boosdoener is. Nu is de vraag is de auto dat nog waard voor deze grote kost nog te doen? Vind het wel jammer want had er graag de kaap van 500dkm mee gehaald :-(. Bedankt voor de tip!

Hoegi 0

12 jaar

Ziet die vrijloop er goed uit, ???? of WERKT hij ook. Testen door de dynamo met de hand te draaien, en dan kun je voelen als je de poulie vasthoudt, dat de koppeling slipt, DIT MOET, anders kun je dus genoemde problemen krijgen.

hellbat 0
badge

12 jaar

Ja hebben we nagekeken, geen problemen mee

Hoegi 0

12 jaar

Het vliegwiel kan wel trillingen veroorzaken maar daar gaat je spanner niet van stuk en als je pomp niet op tijd zou staan dan gaat daar ook je spanner niet van stuk omdat juist die vrijloop poellie dit allemaal kan opvangen dus het is iets anders.
Of je auto nog reparatie's waard is kan ik niet zeggen, dat ligt aan de verdere staat van de wagen maar als hij verder nog netjes is technisch en optisch en je wil nog meer dan 1 ton ermee gaan rijden dan is repareren opzich wel de moeite waard toch?
Rij anders gewoon even langs de dealer of v.a.g. garage en laat het hun zien.

ricky 10
badge

12 jaar

Gezien de antwoorden hier ga ik de boel toch eens terug losmaken en alles nog eens checken(niet meer voor deze week), als het toch niet met het vliegwiel zou te maken hebben zou me dat een hoop geld kunnen besparen.
Alvast bedankt voor al die tips.

Hoegi 0

12 jaar

Heb nog een kleine opname gemaakt van de bewegingen van de spanner

http://youtu.be/Mb1oD3BwhO8

Hoegi 0

12 jaar

de krukaspoeli bestaat uit 2 delen, gescheiden door een rubber demper. wil wel eens stuk gaan en geeft deze klacht. ik verwacht niet dat het uit je massavliegwiel komt.

als je de bak onder de motor weg haalt kun je met een spiegel de achterkant en het rubber van deze demper net tussen de kunstofkap door zien. meestal als hij stuk is zie je roestsporen op het metaal van de demper en kom je onderin de opvangbak recht onder de demper al gemalen rubber tegen.

audia4 0
badge

12 jaar

Zie geen enkele opening om die demper te kunnen bekijken. En vond ook niets terug op de beschermplaat. Maar volgens mij gaat het dit wel zijn. In de vraagbaak staat ook duidelijk dat die de trillingen opvangt. Gezien de kilometerstand van de wagen zal hij zowiezo zijn beste tijd wel gehad hebben. Dankzij uw tip heb ik nu wel opgemerkt dat de pakking aan de krukas lekt, zodoende gaan we dan maar heel de boel terug afbreken en die ook maar vervangen. Ik verschoot wel van de prijs van die nieuwe poulie/demper ---->230 euro! Wacht dus met te bestellen tot hij eraf is. :-)

Hoegi 0

12 jaar

Dat kan ook wel iets minder duur. Ik zag een prijs voor deze poulie van een bekend merk met een G (ze maken ook veel riemen) voor wel honderd euro minder.

Audifreak763 0
badge

12 jaar

Van de week uiteindelijk de poelie vervangen. Blijkt geen soelaas te brengen, trillingen zijn nog steeds aanwezig. Toch bedankt voor al jullie bijdragen. Ga er zo mee blijven rijden tot de spanner weer om zeep is en dan zien we wel weer verder.

Hoegi 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.