Audi A4: Audi A4 2002 - 1.9 TDI treuzelt bij het starten

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

goedendag,

Ik ben op zoek naar een tweede wagen, voor algemeen gebruik. Nu ben ik bij een A4 bouwjaar 2002 - 197.000 echte km. terechtgekomen. De verkopers zijn een jong-gepensioneerd koppel, die hem nieuw aankochten. De wagen is ongevalvrij en ziet er uit als nieuw. Eén minpuntje: hij durft soms onvoorspelbaar treuzelen bij het starten. Ik heb er zelf een proefritje mee gedaan. De eerste maal was het van dat, de motor draaide een 2-tal volledige toeren rond vooraleer aan te slaan. De 3 volgende keren (hij was dan zelfs nog niet warm) startte hij perfect. Het blok loopt mooi rond, schudt niet, gaat mooi op in toeren.
De eigenaars hebben dit 2 jaar terug gemeld bij de garagehouder, die vergeefs (?) naar de oorzaak zocht. De verkoper zegt dat het euvel hem eigenlijk niet echt stoorde.

Dit is het enige wat mij weerhoudt voor een eventuele aankoop.
Heeft iemand enig idee omtrent de oorzaak?

Alvast dank voor elke reactie.

vriendelijke groeten,

Hendrik

Soef

Geplaatst door Soef (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

erwinvn (0) PRO, 10 jaar geleden

Het klinkt misschien heel stom, maar probeer de auto eens te starten met de verlichting aan. Als het probleem dan niet voorkomt moet de lichtschakelaar vervangen worden.
Vraag me niet om een verklaring, hoe dit kan. Maar het is wel een bekend probleem.

Succes, Ik hoor graag hoe t is afgelopen.

Gr, Erwin

Soef (0), 10 jaar geleden

dag Erwin,

dank voor het antwoord. Ik heb de wagen gekocht, nadat ik met zijn zoon nog eens ben gaan kijken. Deze keer startte hij perfect, maar ik herinner me niet meer of de verlichting op stond (ik vermoed van niet). Ik zal hem pas in de loop van volgende week kunnen ophalen (keuring en zo...). Ik hou je nog op de hoogte over de verdere evolutie.

Groeten,
Hendrik

Soef (0), 10 jaar geleden

ps,

is het een kwakkel dat je moet opletten met een wagen die altijd voorzichtig werd behandeld, zoals deze? Als ineens op een andere manier wordt gereden (langere ritten, steviger doorrijden) zouden dan ineens problemen opduiken?

groeten,
Hendrik

Soef (0), 10 jaar geleden

hallo Erwin,
Ik vermoed dat je de gouden tip bezorgd hebt!!!! De wagen is nu 1 week in gebruik en ondertussen hebben we zo'n 20 keer gestart. Ik heb systematisch gestart met de verlichtingsknop aan en telkens was hij bij de eerste kik vertrokken. Zoon en vrouw vergaten het meestal en ondervonden geregeld het getreuzel (soms tot 3-4 seconden starttijd nodig). Blijkbaar zit het probleem dus in die knop. Ik zie er een aantal passeren op e-bay. Zou je dat durven vertrouwen en zelf de vervanging doen?

Nogmaals dank voor de meer dan interessante suggestie.

beste groeten,
Hendrik

Soef (0), 10 jaar geleden

ps,
er zijn nog wat kleinigheden (?) te vermelden. Linksvoor zit het wiellager te zingen (grote kost?) en de temperatuurmeter blijft op 80 graden staan. Voor de rest, een supermooie auto, baanvast, stil, comfortabel enz... Ik denk dat het een interessante aankoop is.

groeten,
Hendrik

NielsGTI (0) PRO, 10 jaar geleden

Het wiellager zit bij deze auto volgens mij geperst. Zou mee moeten vallen bij een garage (dealer) met het juiste persgereedschap. Je bent denk ik wel een honderdje of 3 á 4 kwijt (grove gok, ik weet de exacte prijzen niet).

Temperatuurmeter die op 80 graden blijft staan, kan komen door een defecte thermostaat. Loopt hij wel op naar de 90 bij stationair draaien, en loopt hij dan weer terug naar de 80 met rijden? Zo ja, thermostaat kapot.

Lichtschakelaar zou ik lekker nieuw bij de dealer kopen, weet je voor 100% zeker dat het goed. Voor hetzelfde geld is een 2e handse schakelaar na een week alweer kapot.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=NielsGTI]Het wiellager zit bij deze auto volgens mij geperst[/quote]

Dit type Audi heeft een alu fuseelichaam en is voorzien van een bloklager bevestigd in het lichaam met 4 bouten.

Gr. paul

Soef (0), 7 jaar geleden

Even een update. De tip ivm het aarzelend starten was dus een gouden tip. We zijn nu enkele jaren verder en de A4 doet het nog steeds uitstekend. Er staan nu 238.000 km op de teller en starten doet hij nog steeds bij de eerste kwartslag. Super.
Nu heb ik wel wat problemen met automatisch startende noodknipperlichten. Ik zet dit in een andere topic.

Nogmaals dank, Erwin!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.