close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A6: Audi A6 2.5 Tdi 5 cilinder gooit de koelvloeistof uit het expans

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi

Deze auto verliest al geruime tijd koelvloeistof uit het expansievat.
De leksporen duiden erop dat dit via de overloop van het expansievat gebeurd.
We hebben gecontroleerd of de cilinderkoppakking lekt maar dat is niet het geval.
De slangen worden ook niet erg hard wat kan duiden op een lekke pakking.
De motor gaat ook niet koken alleen verliest het tankje alle vloeistof.
De temperatuur meter blijft onder het rijden en tijdens stationairloop mooi op negentig graden staan.

We hebben de volgende dingen al vervangen:

Dop van het expansievat
Visco koppeling van de ventilator

Wij komen er zo 1, 2, 3 niet meer uit. Wie kan ons ons helpen met een goede tip????

Met vriendelijke groet,

Martin Kloeze

Geplaatst door

brandweerman112 (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

expansievat toevallig niet gescheurd...., komt nogal eens voor.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

vernieuw de dop van het expansievat maar, wij hebben probleem vaker gehad

wl 0
badge

16 jaar

[quote=wl]vernieuw de dop van het expansievat maar, wij hebben probleem vaker gehad[/quote]
Ik lees...... [i]We hebben de volgende dingen al vervangen: Dop van het expansievat[/i]

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

[quote=paulkelder]expansievat toevallig niet gescheurd...., komt nogal eens voor.

Gr. paul[/quote]
inderdaad

Wij hebben nu de waterpomp verwijderd maar deze is ook in orde.
Ik lees nu net dat het expansievat ook wel eens wil lekken.
Wij hebben het systeem afgeperst maar de druk liep niet weg. kan het zijn dat door de temperatuur van de koelvloeistof het tankje harder gaat lekken naar gelang de temperatuur hoger wordt? Want we hebben afgepaerst met koude motor.

groeten martin

Dit is zeker nog een echte 140 pk versie. Ik heb mijn grijze sleutelverleden ook nog zo'n auto bij de hakken gehad. Toen werkte ik nog bij een vw/audi dealer.
Dit probleem was bij deze auto al na een anderhalf jaar aanwezig. Het deed zich vooral voor bij een persoon die een stevig rijgedrag heeft. De oorzaak was hier dan ook echt de koppakking. de vag groep had toen (zal nog wel zo zijn) een handboek service techniek, waar problemen met een eventuele oplossing in stonden.
De oplossing: koppakking vervangen (niet gewijzigd) met uiteraard de kopbouten. De kopbouten waren wel gewijzigd. de nieuwe bouten waren voorzien van een groene coating.
ook de aantrekmomenten werden veranderd. het was eerst 40nm, 60nm 90 graden, 90 graden. En je raad het misschien al in de nieuwe situatie nog eens een keer 90 graden erbij...... ongelofelijk trekken aan die bouten....

hopelijk heb je hier wat aan.

caddy1492 0
badge

16 jaar

[quote=brandweerman112]Wij hebben nu de waterpomp verwijderd maar deze is ook in orde.
Ik lees nu net dat het expansievat ook wel eens wil lekken.
Wij hebben het systeem afgeperst maar de druk liep niet weg. kan het zijn dat door de temperatuur van de koelvloeistof het tankje harder gaat lekken naar gelang de temperatuur hoger wordt? Want we hebben afgepaerst met koude motor.

groeten martin[/quote]
Tankje zie je zo, even loshalen uit de beugels. als de koelvloeistof als harde roze koek aan de onderkant hangt en er haarscheuren in het kunstof zitten. (bijna altijd als ze ouder dan 6 jaar zijn) kan je het tankie gewoon wegsmijten. Gaan bij bossen.

audia4 0
badge

16 jaar

Een week of 2 geleden zelf het tankje vervangen (A6, 2000). Lekte alleen als de motor warm was cq het systeem onder druk stond. Als ik het goed gezien heb, vooral via de aansluiting voor het waarschuwingssignaal. Als je wil weten of het via de overloop komt, moet je daar een slang + opvangvaatje aan hangen.
groet
a3

a3/a6 0

16 jaar

wij hebben hetzelfde meegemaakt en was inderdaad de koppakking. dan is het nog in het beginstadium. ga er maar eens de snelweg op en dan gassen dan merk je dat het al veel erger word wat je verliest.

126 0
badge

16 jaar

We hebben de cilinderkop een kwartslag aan de bouten bijgegeven en de radiateur vervangen want deze zat ook verstopt en het probleem is hiermee opgelost.
Allemaal bedankt voor het meedenken.

groeten martin

[quote=brandweerman112]We hebben de cilinderkop een kwartslag aan de bouten bijgegeven[/quote]
Is niet zo slim...... een volgend probleem ligt op de loer, Bestel maar vast een cilinderkop....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

het middel is erger als de kwaal

126 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.