Tijdens het rijden op de snelweg hoorde ik een vage plof en had ik vervolgens bijna geen vermogen meer, gelijk in de vrij gezet en aan de kant gestuurd waar de auto uitviel. Toen ik de motorkap opende zat er overal olie dus ergens is er iets losgeknapt maar omdat er overal olie zit kan ik niet goed zien waar. Wel is duidelijk waar het ongeveer gebeurd is.
Auto start nog wel maar loopt volgens mij op 3 cilinders.
Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van zoiets als dit bij een turbomotor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als er overal olie zit , moet toch ook te zien zijn waar het vandaan komt.
Visueel is er niet te zien wat er defect is ?
Olie op peil brengen , indien nodig , starten en kijken of je wat kunt zien.
Visueel niet te zien, heb echt goed gekeken met een zaklamp erbij maar kan niet zien waar het vandaan komt. Zitten ook een heleboel slangen op de plek waar waar het waarschijnlijk gebeurd is dus sowieso moeilijk om een scheurtje te kunnen zien oid.
Zal morgen is even kijken wat er gebeurd als ik hem start.
11 jaar
Je kunt natuurlijk een aantal slangen uitsluiten , water bv.
Ik vermoed dat er een interkoeler / inlaatslang defect is .
Gezien de hoeveelheid olie , zou de turbo maarzo eens de oorzaak kunnen zijn.
Achter bij de turbo lijkt alles droog te zijn, kan inderdaad een heleboel slangen uitsluiten maar zelfs dan kan ik het nog niet zien. Ga morgen even het luchtfilter demonteren en dan nog is wat beter kijken.
11 jaar
Heb van alles gedemonteerd en het eerste wat er mis is is een scheur in het uitlaatspruitstuk, spoel van de turbo draait nog soepel maar lag wel wat olie in. Verder nog niks kunnen vinden waar de olie vandaan komt. Zal straks nog even wat foto's erbij zetten.
11 jaar
Gelukkig zitten alle leidingen nog vast op de turbo dus die is in ieder geval niet aan z'n einde. Dit prachtig stuk rubber is door ouderdom aan z´n einde gekomen en vervolgens vloog de olie overal heen. De scheur was eerder niet zichtbaar omdat het toen niet zo open stond als op de foto. Ding is ook behoorlijk aangekoekt met sludge/olie resten.
[url=http://s1058.photobucket.com/user/wouter...][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t402...[/img][/url]
[url=http://s1058.photobucket.com/user/wouter...][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t402...[/img][/url]
[url=http://s1058.photobucket.com/user/wouter...][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t402...[/img][/url]
Maar nu de scheur in het uitlaatspruitstuk, die zit precies boven de aansluiting van de turbo. Is dit te lassen of heeft dat weinig zin aangezien dat stuk zo onder spanning en druk komt te staan?
Iemand trouwens nog een idee hoe ik de laatste bout los kan krijgen? Heb er al een dop en 3 vingers op kapotgedraaid en meerdere dingen geprobeerd maar alles schiet steeds los.
[url=http://s1058.photobucket.com/user/wouter...][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t402...[/img][/url]
[url=http://s1058.photobucket.com/user/wouter...][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t402...[/img][/url]
11 jaar
Heb je wel een speciale torx dop gebruikt ?
De scheur zou ik me eigenlijk niet zo heel veel zorgen om gemaakt hebben , was deze hoorbaar , kwam er roet uit ?
Je moet nu wel verder , lassen is geen optie , de boel trekt krom of naast de las zal hij weer scheuren.
Wel lassen dan dient er de volgende procedure gevolgd te worden.
Spruitstuk opspannen zodat deze niet kan vervormen , spruitstuk voorverwarmen zodat deze goed heet is , dan met een speciale electrode lassen , spruitstuk aan de lucht geheel af laten koelen , vlakken en weer spanningsvrij monteren.
Waarschijnlijk is de slang mede door ouderdom maar ook door een verstopte carterventilatie geploft.
Alles goed reinigen.
Ja heb de speciale dop gebruikt maar hij schiet steeds los ook als ik de dop er met een hamer op tik. Ik heb geen idee of de scheur er al zat, was rondom de scheur ook geen roetaanslag te vinden. Ik ga maar is informeren wat het kost wat je uitlegt, en ook gelijk even kijken of ik niet ergens een RVS spruitstuk of een OEM vervanger op de kop kan tikken.
Waar zit de carterventilatie precies? Is het ook een goed idee om er nieuwe goedkope olie in te doen met een flush en dan na 100 kilometer weer vervangen en dan goede olie erin?
11 jaar
Dat is het gedeelte wat aan het ontplofte deel zit , en de slang die naar beneden loopt.
Waarom een flush , zijn er nog meer problemen dan ?
Ok, zal is kijken of de rest van die slangen ook nog smerig zijn. Verder geen problemen voor zover ik weet maar het kan vast geen kwaad
11 jaar
Heb alle delen van de carterontluchting vernieuwd alleen is het probleem niet volledig opgelost. Komen enorme oliewalmen weg van bij de turbo of iets in de omgeving, heb beide olieleidingen op de turbo gecontroleerd en ze zitten beide nog goed vast. Heb 2 filmpjes gemaakt:
[url=http://i1058.photobucket.com/albums/t402...][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t402...[/img][/url]
[url=http://i1058.photobucket.com/albums/t402...][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t402...[/img][/url]
11 jaar
Heb je er al een nieuw spruitstuk op zitten ?
Is het niet gewoon olie wat op de uitlaat zit , en nu de uitlaat warm wordt dit verbrand .
Als je meer gas geeft , gaat hij dan ook harder roken ?
Spruitstuk heb ik nog niet vervangen, zou inderdaad wat olie kunnen zijn maar ik heb het idee dat het toch nog ergens lekt want de ene keer komt er een beetje rook vanaf en als ik daarna nog een keer start staat de hele straat blank van de rook. Als ik gas geef gaat het wel meer roken ja.
Viel me trouwens op dat als ik de auto startte dat de turbodruk onregelmatig is, bij stationair toerental gaat de meter de hele tijd op en neer komt dit door de scheur in het spruitstuk?
11 jaar
Als ik zo die filmpjes bekijk loopt die motor totaal niet goed, lijkt wel op 3 pitten te lopen?
Branden er geen lampjes in het instrumentenpaneel? En ook geen storingen opgeslagen in het geheugen ?
Inderdaad loopt op 3 cilinders. Eerst goede diagnose stellen lijkt me.
Het probleem was een gesmolten zuiger in de derde cilinder, is een nieuw blok in de auto gekomen en een extra in-line brandstofpomp
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar