Vandaag was tijdens het rijden mn auto opeens afgeslagen. Verder niets te merken aan temperatuur (was mooi 90gr) of wat dan ook.
Na inspectie bleek het (dacht ik toen) een diesel-terugvoer-slangetje die oud, poreus en lek was.
Gelukkig had ik een metertje slang bij (is me ooit eerder overkomen, sindsdien altijd stukje slang achter in de kofferbak).
Zelfde lengte als oude slangetje geknipt, en er op gezet.
Toen wilde ik starten. Er zit lucht in de leiding, dus ff paar keer starten en pompen tot hij start.
Zo gezegd, zo gedaan...
Helaas wilde de auto maar niet aanslaan...
Telkens als ik dacht dat hij er was, en zelfs aansloeg en ik gas gaf,
sloeg hij dan toch telkens weer af.
Ik heb zelfs de ontluchtingsbout (bovenop) bij de brandstoffilter ff een beetje los gedraaid, tot ik zag dat er diesel uitkwam en weer vast gedraaid.
Ook dat heeft niet gebaat.
Toen maar een vriend gebeld die me naar huis heeft gesleept.
Dit alles is zojuist in het afgelopen uur gebeurd.
Morgen ff verder kijken wat er aan de hand kan zijn.
Toch even hier een probleempje plaatsen, misschien dat er dingen zijn die ik over het hoofd zie...
Alvast bedankt voor jullie meedenkwerk...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hisam
auto starten en ontluchten bij de verstuivers, jou probleem is gewoon een kwestie lucht.
gr,
paul,
mag ik vragen hoe dat ontluchten bij de verstuivers precies moet?
17 jaar
[quote=Hisham]mag ik vragen hoe dat ontluchten bij de verstuivers precies moet?[/quote]
hisam
laat iemand anders de auto starten, vervolgens de leidingen stuk voor stuk een tikkie lossen (wartel op de verstuiver) op cilinder volgorde 1 3 4 2. nr 1 begint vanaf distributiezijde.
paul,
dat ga ik morgen meteen proberen...
mijn dank is groot!!!
17 jaar
ik neem trouwens aan dat je de stalen (of andere (bi-)metalen) toevoerleidingen bedoelt...
17 jaar
[quote=Hisham]ik neem trouwens aan dat je de stalen toevoerleidingen bedoelt...[/quote]
ja, dus stuk voor stuk ontluchten en ook weer vastdraaien. op cilinder volgorde.
paul,
thnQ!
17 jaar
ik heb het net geprobeerd.
helaas niet gelukt.
steeds slaat ie niet aan.
en als hij dan af en toe toch aanslaat,
geef ik vol gas, dan haalt ie 3000 toeren soms zelfs 4000
en zakt hij weer terug tot dat ie afslaat...
ik snap niet waar het aan kan liggen...
17 jaar
ik had nog een tip gekregen
de opvoerpomp...
uitgaande slangetje van filter los gekoppeld,
trechtertje erop
diesel erin, en starten maar!
waarempel, hij deed ut!
nu wil ik controleren of er wel stroom bij de opvoerpomp komt.
Waar zit de opvoerpomp eigenlijk ergens? ik neem aan in de buurt van de brandstoftank, maar ik weet nie exact waar.
heeft de opvoerpomp een eigen zekering? dat ik die ook kan controleren?
ik kon niets vinden bij de normale zekeringen links in dashboard...
kan iemand helpen?
17 jaar
ik weet t al...
in de kofferbak onder bekleding zit een deksel
daaronder zit de opvoerpomp en ook de vlotter
morgen ga ik die meteen ff checken.
nu nog de vraag hoe de pomp aan zn voeding komt?
want ik zie alleen maar 1 stekker voor de brandstofmeter...
17 jaar
[quote=Hisham]ik weet t al...
in de kofferbak onder bekleding zit een deksel
daaronder zit de opvoerpomp en ook de vlotter
morgen ga ik die meteen ff checken.
nu nog de vraag hoe de pomp aan zn voeding komt?
want ik zie alleen maar 1 stekker voor de brandstofmeter...[/quote]
helaas... daar zit geen opvoerpomp.
paul,
je zoekt het wat te ver HISAM. op het brandstoffilter zit een boutje M6 daar het filter even vullen tot het overstroomt. en dan maar weer eens starten.
paul,
ff een ander vraagje dan
als ik de toevoerslang vanuit de tank naar de brandstoffilter, van de brandstoffilter los haal,
en ik ga dan starten, moet er dan geen diesel uit die slang komen?
want zoals ik al zei, als ik een (met diesel gevulde) trechter zet op de slang die naar de brandstofpomp gaat, en ik ga dan starten, dan is er niets aan het handje en loopt alles perfect....
17 jaar
Nee, jouw diesel heeft geen opvoerpomp maar zuigt de diesel aan vanaf de motor (inspuitpomp). Waarschijnlijk heb je ergens een luchtlek in de brandstofleiding. Door de brandstof met hoogteverschil aan te bieden (met de trechter) druk je de lucht er even uit en zal de motor lopen. Eerst maar eens op zoek waar hij lucht trekt.
ok...
weer wat geleerd
nu maar eens gaan zoeken dan...
Paul en Thijs, bedankt voor de tips!
17 jaar
nadat ik dacht dat het probleem was opgelost,
blijkt er toch nog een kleinprobleempje een beetje hardnekkig te zijn.
vorige week had ik dus alles nagekeken en zat er inderdaad ergens een scheurtje in 1 van de retourkabels.
die had ik vervangen en het probleem leek opgelost.
de hele week heeft de motor weer als een zonnetje gelopen, op 2x na.
de gele week had ik dan ook niet hard gereden.
5 dagen geleden toen ik een keertje haast had en tegen de 160 reed, leek het even alsof er weer lucht in kwam.
hij stotterde een keer, en verder niets aan het handje.
ik dacht, er zal vast nog wel ergens een luchtbel hebben gehangen, en door de grotere doorvoersnelheid van diesel, zal die wel meegekomen zijn...
tot ik gister weer even boven de 150 uitkwam, en hij het nog eens deed.
lijkt er op dat het alleen voorkomt als ik dus wat harder rijd (boven de 150)
en zelfs dan, kan het zijn dat ik een kwartier lang normaal 150 a 160 rijd,
en dan opeens stottert hij een keer...
dan weer een tijd lang gewoon normaal
en dan weer een keer stotteren.
heeft er iemand enig idee waar het aan kan liggen?
(verstopping vanuit toevoer ofzo?)
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar