Audi A4: Motortemperatuur

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,6 74 KW

Wie helpt mij met een deskundig advies............................
m.b.t. motortemperatuurproblemen van mijn Audi A4 1,6 bouwjaar 1996.
De waterpomp, thermostaat, olietemperatuursensor en thermokoppel voor de zelfdenkende ventilator zijn reeds vervangen, echter bij het stationair draaien (b.v. in file's) en stadsritten loopt de motortemperatuur erg snel op naar 105-110 graden Celsius.
De onderste radiatorslang koelt dan vrij snel af, waardoor de thermostaat sluit.
Omdat er werd getwijfeld aan voldoende doorstroming is de radiateur gespoeld met een speciaal reinigingsmiddel.
De garage geeft mij nu het advies om de cilinderkop te demonteren omdat het vermoeden bestaat dat er iets aan de hand is met de koppakking of de cilinderkop (reparatiekosten ca. 1000 euro), aangezien er niet voldoende druk wordt opgebouwd. Wel geven ze aan dat er geen garantie kan worden gegeven dat het dan weer oke is...........................
Vraag aan professionals : Wat moet ik doen ?
Graag een reactie.
m.vr.gr. Herman

hindriksh

Geplaatst door hindriksh (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

herman

heeft men de radiateur ook al eens doorgespoeld.. ? overigens fors aan de prijs!! 1000,- euro voor enkel de kop de en monteren.

paul,

hindriksh (0), 16 jaar geleden

beste paul,
Bedank voor je reactie. de radiateur is doorgespoeld met een reinigingsmiddel, maar dit heeft geen verbetering gebracht in de doorstroming van het koelwater. Er wordt ook gesuggereerd dat er bij de compressieslag lucht in het systeem terecht komt wat er voor zorgt dat er een luchtbel ontstaat bij de thermostaat. Moet bij de 1,6 motor voor het verwijderen van de kop, het front in de servicestand worden gezet ? Graag jouw visie .....
Groeten Herman

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=hindriksh]beste paul,
Bedank voor je reactie. de radiateur is doorgespoeld met een reinigingsmiddel, maar dit heeft geen verbetering gebracht in de doorstroming van het koelwater. Er wordt ook gesuggereerd dat er bij de compressieslag lucht in het systeem terecht komt wat er voor zorgt dat er een luchtbel ontstaat bij de thermostaat. Moet bij de 1,6 motor voor het verwijderen van de kop, het front in de servicestand worden gezet ? Graag jouw visie .....
Groeten Herman[/quote]
herman misschien is jou aan de thermostaat wat opgevallen, in de rand van de thermostaat zit een klein gaatje deze moet absoluut naar boven wijzen.

paul,

paulmichiel (0) PRO, 16 jaar geleden

Als het probleem alleen bestaat als er geen rijwind is (uit het verhaal maak ik op dat er tijdens het rijden geen problemen zijn) dan is er niets anders dan de ventilator die niet inslaat. De a4 heeft toch een viscokoppeling? Zal die wel niet goed zijn. Als de radiateur dichtzit inwendig dan zouden er problemen bij belasting en snelwegrijden moeten zijn.

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

cilinderkop lek test je gewoon even met een lektester, onder druk zetten dat ding, desnoods met warme motor en kijken of ie vloeistof verliest.

Soms werkt de volgende boeren methode ook: laat de motor stationair heet draaien zonder dop op het expansievat, als er luchtbellen in de vloeistof omhoog komen en blijven komen dan heb je een lekke koppakking of gescheurde kop.

Zou niet op voorhand de kop er even aftrekken, liever een goede diagnose stellen. 1000€, is dat een prijs inclusief ruilkop of alleen de pakking?? Als het het laatste is wordt je belazerd, ochtendje werk met twee vingers in de neus, paar honderd euro materiaal......

Je spreekt in het 1e verhaal over niet voldoende druk opgebouwd, bedoel je hiermee compressiedruk?? Wat waren de waarden?

hindriksh (0), 16 jaar geleden

Beste Paul,
In de thermostaat die eruit kwam zat inderdaad een gaatje+ maar hoe de thermostaat erin zat kan ik niet meer nagaan. Wat mij wel opgevallen is dat het orginele onderdeel `thermostaat voor de audi A4 motor 1,6 74 kW` wat bij de Audi/dealer vandaan kwam niet was voorzien van een gaatje ! Of is dan niet het juiste type thermostaat toegepast ?
Kun je nog antwoord geven of bij het vervangen van de koppakking het froont in de servicestand moet worden gezet bij de A4 motor 1,6 74 kW, dit verklaart wellicht de hoge reparatiekosten.
m.vr.gr. Herman

hindriksh (0), 16 jaar geleden

Beste Harry,
Het garagebedrijf komt met het verhaal dat er waarschijnlijk niet voldoende druk wordt opgebouwd bij de compressiesslag en dat er tijdens de compressie lucht in het (koel)systeem komt waardoor er zich luchtbellen bij de thermostaat komt en daardoor de thermostaat sluit omdat deze dan niet "open" blijft door afkoeling........
Ik beschik niet over voldoende kennis, maar kan dit het geval zijn ?
m.vr.gr. Herman

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

front moet enkel in de servicestand om fatsoenlijk bij de distributie te kunnen komen. voor de rest al zeg ik het zelf.. APPEL EITJE kopje pak je er vrij vlot af. overigens de hoge reparatiekosten zitten hem niet in het front. ik denk zelf meer in de kennis van het bedrijf.

paul,

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=hindriksh]Beste Harry,
Het garagebedrijf komt met het verhaal dat er waarschijnlijk niet voldoende druk wordt opgebouwd bij de compressiesslag en dat er tijdens de compressie lucht in het (koel)systeem komt waardoor er zich luchtbellen bij de thermostaat komt en daardoor de thermostaat sluit omdat deze dan niet "open" blijft door afkoeling........
Ik beschik niet over voldoende kennis, maar kan dit het geval zijn ?
m.vr.gr. Herman[/quote]
Als je de dop van het expansievat afhaalt moet de lucht daar ook omhoog komen, dat zegt meestal genoeg.

Let wel op, er staat druk op en de vloeistof is heet. Je zult niet de eerste zijn die naar het ziekenhuis gaat met een paar verbrande armen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.