auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4 1995: CO te hoog

Bouwjaar: 1995

Bij mijn Audi A4 1.8 met een ADR motor op LPG (G3) is de CO uitstoot niet in orde. Op benzine is deze rond de 0.80 en op lpg is deze rond de 0.70. De CO zou bij stationair toerental maximaal 0.5 mogen zijn.

De lambda sonde is al vervangen. Bij de dealer is het storings-geheugen uitgelezen en deze gaf aan dat de luchtmassameter een zwak signaal gaf. Deze heb ik dus ook vervangen, echter zonder resultaat.

Een enkele keer is de CO wel goed geweest, maar niet constant dus.

Verder zijn ook nieuwe bougies gemonteerd.

Het vreemde is dus dat zowel op benzine als op LPG de waarde niet ok is.

Bij het aanpassen van de gasdruk op de verdamper krijg ik de co tijdelijk wel goed, maar deze wordt door de regeleenheid weer gecorrigeerd naar ongeveer 0.70.

Verder rijd de auto perfect, alleen bij heel lage toerentallen op LPG stottert hij wel eens.



Word de co zowel op benzine als op LGP door het motormanagement van de auto geregeld, of heeft de Necam gas installatie hier een eigen regeling voor?



Heeft iemand enig idee waar ik het probleem nog meer kan zoeken?



Alvast bedankt.

Geplaatst door

Alwin305 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je ook de lambdasonde nagemeten met een voltmeter of liever zelfs met een scoop.Als deze netjes pendeelt tussen 0.9V en 0.1V dan moet de katalysator wel de oorzaker zijn.Met een scoop kan je dit nog beter controleren.Hij moet dan 3 á 4 keer gependeelt zijn van rijk naar arm binnen 10 seconde.



succes




alexander242 0
badge

21 jaar





De CO% word op benzine en gas onafhankelijk van elkaar geregeld. De gemeenschappelijke deler is dus de lambdasonde. Die is verantwoordelijk voor de terugkoppeling van de resultaten naar respectievelijk de benzine ECU en de gas ECM. Ik hoop dat je op zijn minst een originele sonde gemonteerd hebt. Indien dat het geval is moet je het massacircuit van de sonde eens goed controleren. Ik hoop voor je dat het inderdaad niet de katalysator is.

Bedankt voor alle reacties. Ik heb echter ook gehoord dat een mogelijk probleem een lek in het uitlaatsysteem kan zijn tussen het spruitstuk en de Kat. Is dit mogelijk? Het is namelijk wel mogelijk dat hij hier een klein beetje lekt, maar ik weet dus niet in hoeverre dit van toepassing is.



Alwin305 0

21 jaar

Oplossing gevonden!!

Na het stellen van de diagnose door een officiele Necam dealer, kwam daaruit dat de gasverdeeleenheid niet nauwkeurig genoeg meer regelde, wat normaal is met deze kilometerstand. Ook was de katalysator niet goed. Beide vervangen. Auto rijd als een nieuwe, maar tot mijn grote verbasing was de oude katalysator helemaal leeg!!!!! Vandaar dus...

Alwin305 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.