Audi 80: Diesel flush zin of onzin

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

bij mijn andere voertuigen word er op regelmatige basis bij de service diesel flush toegevoegd aan de brandstoffilter "hebben deze moderne motoren blijkbaar nodig ??!! "

bij mijn Audi 80 1900 d is dit nooit gebeurt is dit nog zinvol of totaal overbodig en af te raden
heeft nu al 192000 km op zitten en geeft nooit startproblemen (maken ze blijkbaar niet meer zulke wagens )

gr

Pat8393

Geplaatst door Pat8393 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dieselflush wordt gebruikt om de eventuele resten van bijstoffen in de diesel die de injectoren en pomp verharsen/vervuilen op te lossen en te verbranden zodat de injectoren en pomp weer schoon en prima werken.

In de "super" dieselbrandstof zit al zoiets, maar het hangt ook af van je rijstijl hoe schoon de motor is en blijft.

Zelf weiger ik dat spul in mijn tank, ik rijdt vrij stevig met de bus, maar eerst goerd warmdraaien.
Vervolgens 0.15% aceton in de tank elke 2e keer tanken.

Geen probleem met mijn blok.

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Pat8393]bij mijn andere voertuigen word er op regelmatige basis bij de service diesel flush toegevoegd aan de brandstoffilter "hebben deze moderne motoren blijkbaar nodig ??!! "

bij mijn Audi 80 1900 d is dit nooit gebeurt is dit nog zinvol of totaal overbodig en af te raden
heeft nu al 192000 km op zitten en geeft nooit startproblemen (maken ze blijkbaar niet meer zulke wagens )

gr[/quote]
gewoon diesel tanken, is ruim voldoende voor deze wagens..... ze lopen zelfs op frituurvet als het moet :-)

Niets aan toevoegen dus.

Bij nieuwere motoren met hoge inspuitdrukken speelt vervuiling van brandstofsysteem een veel groter rol en kan het wel enig nut hebben.

Hisham (0), 17 jaar geleden

[quote=Cor1822]...
Vervolgens 0.15% aceton in de tank elke 2e keer tanken.
...[/quote]
mag ik vragen waar dat aceton voor dient?
wat is de werking ervan?
eventuele voor- en nadelen

en zou het ook nut hebben bij mijn 1,9tdi (1z) van 1995 ?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Voor een uitgebreide uitleg zoek eens op het forum onder EGR klep afsluiten.

Daar heb ik meerdere keren uitgelegd wat de voordelen zijn van het afsluiten van de EGR klep, en van de toevoeging van aceton (0.15%) bij de diesel.

COr

Pat8393 (0), 17 jaar geleden

Hallo ,
gebruik van aceton is dit niet schadelijk voor rubberleidingen en o-ringen ?

pat

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Pat8393]Hallo ,
gebruik van aceton is dit niet schadelijk voor rubberleidingen en o-ringen ?

pat[/quote]
Ik weet het wel zeker, kunststof en rubber onderdelen van een dieselinspuitsysteem gaan er langzaam maar zeker aan door aceton. (duurt lang doordat de concentratie laag is, maar aangetast wordt het.)

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

de tegenwoordige brandstoffen zijn kant en klaar en van die kwaliteit, men hoeft daar niets meer aan toe te voegen..... gewoon tanken aan de pomp, tank vol dan afrekenen bij de kassa........ of je moet de brandstof niet kunnen betalen? dan zul je helaas moet gaan kloten met allerlei middeltjes.... om te laten lijken dat de auto zuiniger rijdt... misschien is het beter de auto te laten staan en lekker op de fiets te stappen..... let wel op dat je geen lekke band krijgt, een band plakken kost namelijk ook geld..................................


paul,

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

http://peswiki.com/index.php/Directory:A...
http://www.pureenergysystems.com/news/20...
http://www.earthhouse.com/Disaster_Readi...

En nog wel meer links om zelf te lezen.
Doordat er veel dopes in de diesel zitten die ook erg aggressief zijn, inclusief de dieselflush welke voor een deel uit aceton bestaat! zijn de huidige dichtingen en dieselleidingen gemaakt om bestand te zijn tegen deze dopes.
Fles van 1 liter kost bij de verfwinkel 3 euro.

Bij oudere auto's van 20 jaar of ouder niet toepassen vanwege de andere materialen van de afsluitingen.

En net als bij alles geld, ALLES OP EIGEN RISICO.

Doe ik ook, net als het bijvoegen van zonnebloemolie aan de diesel sinds meer dan 1 jaar.

Al eens afgevraagd waarom deze olie in 1 jaar tijd van 0.49 cent naar 89 cent is gestegen?

;)

Cor

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

men neme een brandstofslang; en een brandstofpompaskeering en een O-ring; en leg die in de pure aceton; bij kamertemperatuur.

Zie wat er binnen 1 week mee gebeurt; Al het vet wordt uit het rubber onttrokken; het wordt kneppelhard. zwelt nog op ook. Helaas gaan NBR (waar de meeste brandstofonderdelen van rubber van gemaakt zijn) en aceton niet samen.

Nou is het acetongehalte wat je toevoegt laag; dus het kan lang aan (wat ik al eerder aangaf) Maar binnen nu en 5 jaar heb je toch een goede kans op een brandstofpomp die gaat lekken langs zijn as.

Overigens; biodiesel gaat ook aan de haal met een heleboel type's afdichting.

Pat8393 (0), 17 jaar geleden

Het gaat mij hier nu niet echt om het geld te doen ,
ik wou enkel weten of het zinvol was of niet
maar wat ik tot nu toe begrepen heb is dat bij mijn getrouwe audi 80 niet echt nodig is en ik bij mijn volvo v40 en mercedes A beter een een fluch gebruik telke male dat ik een nieuwe brandstoffilter steek en tussendoor eens in de tank
in ieder geval dank voor allen die hier op heeft gereageerd (dat van die aceton ga ik toch eens uitzoeken zoals audia 4 vermeld maar met dit verschil dat ik het mengsel zal toepassen vergelijkbaar met dat van cor alles in een bokaal en een paar maanden laten staan en dan vergelijken met een ander set dichtingen )
gr
Patrick

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat ik al eerder schreef, in dieselflush en andere dieselverbeteraars en benzine dopes zit ook aceton.

Heb je de vorige links al gelezen, meerdere mensen hebben ook diezelfde onderdelen in aceton laten liggen zonder desastreus resultaat.

En, inderdaad 0.15% toevoegen bij diesel, 0.20% bij benzine.

Van de Maserati het volgende (racing)

The top cars built for the new Formula would all be sans supercharger. Maserati chose a straight six normally aspirated engine configuration. This configuration was based on A6SSG engine and allowed for an uncomplicated layout of valve gear, manifolding and ancillaries. Fueled by a mixture of 50% methanol, 35% petrol, 10% acetone, 4% benzol and 1% caster oil the engine produced an initial 220 bhp at 7,400 rpm. The petrol was only rated at 80 octane but with the acetone the fuel mix would burn faster. The benzol would ensure that the methanol and petrol mixed properly while the caster oil was necessary to alleviate the effects of the alcohol washing away the oil film from the cylinder walls. The entrant could easily increase power by using a more radical fuel mixture or by increasing the compression ratio.

Cor

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Cor heeft veel ervaring met deze middelen en het goed uitgepluist, ik zou zeggen doe er je voordeel mee.
Uiteraard blijft alles op eigen risico, maar Cor heeft zich er behhorlijk in verdiept.
Dus als je er iets mee wilt, volg dan zijn advies.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Succes met de tt, ik heb bij de Hyundai dealer gevraagd wat van type pakkingen en afdichtingen ze gebruiken in het brandstofsysteem, ook voor het mixen van de zonnebloemolie wat ik doe, een dichte EGR klep, en een alternatieve carterventilatie.

Het een en ander niet toepassen zonder jezelf ervan te overtuigen dat het bij je systeem past, de aceton in de genoemde percentage's leveren meestal geen probleem op vanwege de al 15 jaar of langer toegepaste nieuwe dichtingen en brandstofleidingen welke op de huidige nieuwe dopes in de brandstof zijn berekend.

In auto's ouder als 15 jaar niet toepassen, hier worden nog dichtingen toegepast welke inderdaad op den duur uitdrogen door de mix, zij het langzaam.

De besparing die ik haal is niet wereldschokkend, van 1:9 met de H200 tot de laatste 2 jaar 1:10.5.

Maar daar ging het me ook niet om in de eerste plaats, dan had ik wel een 3 liter op 100 km auto gekocht ;)

Het ging mij erom dat met soms simpele ingrepen toch nog een verbetering is te bereiken en om eigenlijk het aceton verhaal naar de schroothoop te verwijzen, maar na 2 jaar experimenteren moet ik bekennen dat het toch werkt.
Niet in de geclaimde 25 tot 35% verhouding, dat zal alleen met big blocks in amerikaanse auto's lukken, maar toch in kleinere mate met mijn voertuig.

Vandaar ook de test over een langere periode, om alle rijveranderingen uit te sluiten.
Wie iets met zonnebloemolie o.i.d. wil doen, eerst lezen, goed controleren of je auto/pomp etc dit kan, zie eerdere posts van mij.

Verwacht er geen grote besparing meer van, de zonnebloemolie is van 49 cent naar nu 90 cent per liter omhooggegaan door de blijde rijders op die olie.

Voordeel van dit alles, schoon blok, wat beter optrekken en soepeler lopen, roettest zonder schoonblazen en geen dieselflush laatste keer 0.92.

Cor

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

voor de fiscus is zonnebloemolie in de tank het zelfde als rode landbouwdiesel stoken; oftewel belasting/accijns ontduiking...... (met als ze je pakken grote financiële gevolgen; er wordt dan even ruim ingeschat hoeveel je ontdoken hebt; x 200% boete, x het aantal jaar wat het betrokken voertuig op je naam staat)

Waarom zou je nog op dure zonnebloemolie rijden......... Dat rooie sap is exact gelijk als het groene, alleen is er een kleurstofje aan toegevoegd.
Uiteraard geld hier ook: uitproberen op eigen risico, in agrarische gebieden wordt er wel eens op gecontroleerd....... En bij twijfel analyseren ze ook of er zonnebloemolie in de tank zit.....

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Correct..

Zonnebloemolie pas ik niet meer toe nu in Holland, in Frankrijk op vakantie nog wel, per bidon van 5 liter is het nog voordelig daar.

Voordeel van zonnebloem toevoeging is het wat soepeler lopen, minder roetuitstoot en vervuiling.

Maar dat telt in het Hypocriete nederland niet voor deze schijnheilige regering die pretendeerd voor een goed millieu te zijn.

Alleen de belastingcentjes tellen, het enigste wat je nog kan doen is een 2 tanksysteem laten inbouwen met voorverwarming, dan valt het nog onder experimenteel rijden.

Bij al mijn posts staat inderdaad alles geheel op eigen risico proberen, EN eerst jezelf goed informeren, ik heb veel tijd gestoken in mijzelf goed informeren in de materie, ik experimenteer graag, maar sluit zoveel mogelijk risico's graag uit.

Auto's is een hobby van me, al sinds ik met 18 de eerste kocht en zelf ging sleutelen.
Dat is nu 36 jaar terug.... ;)

Groeten,

Cor

Pat8393 (0), 17 jaar geleden

Nu ik al deze gelezen heb kan ik besluiten :
1 mijn audi 80 van bouwjaar 90 niet aan te raden
2 mijb volvo v40 bouwjaar 98 al evenmin gezien volvo graag auto's bouwt met verouderde motoren
en de motor die in deze zit inweze al verouderd was bij inbouw (renault motor)
3 kan ik enkel nog toepassen op mijn A 170 cdi
al bij al vond ik dit een interssante topic waar ik toch veel van heb opgestoken en zal ik dit toch verder uitpluizen
met dank aan allen die hier zijn opmerkingen en vragen gepost hebben

gr

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Daar zijn we toch voor? ;)

Succes Patrick,

Cor

Alain156 (0), 17 jaar geleden

Cor,

Interessant wat je hier schrijft, maar wat bedoel je met die "alternatieve carterventilatie"? Hoe maak je zoiets, of hoe ziet het er uit??

Alain

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

In mijn geval bij de Hyundai H200 bus gaat van het carterdeksel een rubber slang naar het luchtinlaathuis met luchtfilter, waardoor de carterdampen (heet) en met wat olie in het filter komen en dus ook de aangezogen lucht mixt met carterdamp wat heet is.

Ik heb de aansluiting voor het luchtfilter losgemaakt, de ingang op het lucht filter gedicht, en via een eigenpruts vaatje daar de rubber slang in, dit metalen vaatje bevat een metalen pannenspons waarop de olie in de carterlucht op condenseert, aan de andere (bovenkant) van dat vaatje een uitgang met slang welke naar onder loopt en in de vrije lucht eindigt.

Zo komt er geen verwarmde en smerige carterlucht in mijn inlaatsysteem met olie, en met dichte EGR klep komt er geen roet en uitlaatgas bij het mengsel.

De verwarming van de ingenomen lucht door zowel de carterventilatie en de EGR klep is bij deellast de oorzaak dat de cylindervulling minder is en dus minder prestaties geleverd worden door een deels onvolledige verbranding.

Deze beide oplossingen zorgen voor een schoonblijvend inlaat traject, minder roet uitstoot, en betere prestaties op deellast, en ook op vollast.

Denk aan een limonade blikje met gaten in de bovenkant, een voor de ingaande slang, een voor de uitgaande slang, deze horen er net in te zitten.

Regelmatig controleren of en hoeveel olie er in het blikje zit, eventueel aftappen en millieuverantwoord afvoeren ;)

Cor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.