close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: egr wegproggrammeren?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: ALZ

Wil nog steeds de egr-klep dicht hebben maar heb nog niemand gevonden die dit kan.
Iemand tips voor omgeving Eindhoven?
(Vagtechniek werkt niet aan deze motor.)

Geplaatst door

Bas922 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gewoon een plaatje maken ;) en die er tussen zetten, weg programeren zal niet lukken, meschien met Chip tunen maar dat kost zo veel.


Werkt het systeem niet (goed) dan ?

Gezien het bouwjaar verwacht ik foutcodes en een brandend lampje als je de EGR volledig afsluit.
Mocht dat gebeuren, dan kun je een gaatje in het plaatje boren. Start met 6 mm en maak het gaaatje groter als je nog steeds foutcodes krijgt.

oldford 0
badge

15 jaar

[quote=citroënmonteurtje]Gewoon een plaatje maken ;) en die er tussen zetten, weg programeren zal niet lukken, meschien met Chip tunen maar dat kost zo veel.


Werkt het systeem niet (goed) dan ?[/quote]
Nee,het egr-systeem werkt te goed,er wordt te veel uitlaatgas ingeblazen.
D.w.z. de motor loopt onregelmatig.Vooral tijdens optrekken met airco aan.
Net alsof er een groot compressie-verschil is of een slechte bougie.
Na opnieuw inleren van de egr-klep gaat het weer een beetje beter maar na verloop van tijd komt het toch weer terug.
Het makkelijkst is het lostrekken van de 6polige stekker, de motor loopt dan veel mooier "rond",maar zoals bekend gaat dan het motorstoring permanent branden.
Ook valt het me op dat de motorolie snel (6000 km) zwart wordt, wat hiermee misschien wel in verband staat.En voor de toekomst misschien wel vacuumproblemen.De egr-klep is aangesloten op gasklephuis tussen gasklep en inlaatspruitstuk.

Een plaatje tussen zetten met een gaatje erin zorgt wel dat de doorgang kleiner is,maar waar zet je dat plaatje dan? Voor de klep na de klep of tussen buis en gasklephuis?
En voor de klep is misschien ook niet zo handig want wordt deze buis niet gebruikt door secundair luchtsysteem?

En wegprogrammeren door chiptunen is duur? Tot nu toe bericht van 2 tuners die geen oplossing hebben............

Bas922 0

15 jaar

Als je ene GOEDE tuner hebt (zeldzaam tbh), dan schrijven ze de software complete opnieuw, maar nu weet ik niet hoe dit zit met het verplichte EOBD

Wie gaat er controleren of die auto nog aan EOBD voldoet?
Het mag natuurlijk niet en het is ook niet de bedoeling, maar als de tuner het echt goed doet, schakelt deze de EGR uit en schakelt ook alle foutcodes uit.
Voorlopig zijn er geen testen opgenomen in de APK, dus niemand merkt er iets.

oldford 0
badge

15 jaar

[quote=citroënmonteurtje]Als je ene GOEDE tuner hebt (zeldzaam tbh), dan schrijven ze de software complete opnieuw, maar nu weet ik niet hoe dit zit met het verplichte EOBD[/quote]
Da's snel.....

Nou, die ene tuner kan ik dus niet vinden, en met EOBD bedoel je emissienorm typegoedkeuring?

Bas922 0

15 jaar

[quote=oldford]Wie gaat er controleren of die auto nog aan EOBD voldoet?
Het mag natuurlijk niet en het is ook niet de bedoeling, maar als de tuner het echt goed doet, schakelt deze de EGR uit en schakelt ook alle foutcodes uit.
Voorlopig zijn er geen testen opgenomen in de APK, dus niemand merkt er iets.[/quote]
Waar is die tuner die het echt goed doet?

EOBD= european on board diagnostics

Bas922 0

15 jaar

Ik zou het niet weten. Ik begin er niet aan, mij te veel werk.

oldford 0
badge

15 jaar

Blijf het vreemd vinden dat er blijkbaar niemand is die het weet of kan.
Maar ja, dat schijnt ook de bedoeling van het EOBD systeem te zijn.

Bas922 0

15 jaar

Bas

Je kunt natuurlijk ook de EGR-klep vervangen, niet alleen goedkoper ook dan is jou doel bereikt.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

[quote=Bas922]Blijf het vreemd vinden dat er blijkbaar niemand is die het weet of kan.[/quote]
Heb je ook maar enig idee hoeveel werk dit is?
En weet ik of het kan? Jawel ik weet het en het kan.

oldford 0
badge

15 jaar

Weet niet of het klopt maar heb gelezen dat de start van uitlaatgasrecirculatie o.a afhankelijk is van koelvloeistoftemp. en uitlaatgastemp. (na kat.)
Oplossing zou zijn deze in te stellen op een onwaarschijnlijk hoge temperatuur. Bijv. 200 C. voor koelvloeistoftemp.
Weet je hier iets van?

Bas922 0

15 jaar

[quote=paulkelder]Bas

Je kunt natuurlijk ook de EGR-klep vervangen, niet alleen goedkoper ook dan is jou doel bereikt.

Gr. paul[/quote]
Op een reaktie van jou had ik gehoopt........

EGR-klep is vervangen voor een nieuwe en klep sluit nu weer.
Na opnieuw inleren funktioneert dit ook allemaal netjes(zoals het hoort) maar met los getrokken stekker loopt de motor veel mooier "rond".
Maar ja, dan brandt er een lampje te veel......

O ja, dat "fluiten"waar we het in het verleden over hebben gehad bij koude motor, bleek de aansluiting te zijn van egr-pijp aan gasklephuis.

Bas922 0

15 jaar

Zou kunnen kloppen. Dit is een gebruikelijke techniek om iets uit te schakelen zonder het weg te halen.
Alleen gaat dit waarschijnlijk niet met diagnose-apparatuur, maar het moet in het programma veranderd worden.
En dan komt de hamvraag: welke van die honderduizend (of meer) bytes is die bewuste temperatuur?

oldford 0
badge

15 jaar

Wat ik gelezen heb (op een duits forum) is het gewoon een schermpje in Vagcom of Vas(?)waar je ook door moet om de egr opnieuw in te leren.....

Bas922 0

15 jaar

Vag-com is niet zo duur, dus wat let je.

oldford 0
badge

15 jaar

Misschien beter als iemand dat doet die het KAN......

Bas922 0

15 jaar

Goed tunen is ee nvak op zich, als je het mag leren bij iemand moet je eigelijk altijd een concurentie beding onder tekeken. plus het herschrijven van KEn velden is geen goedkoop grapje.


Oldford dankje

?
Doe je soms in vagcom?

Bas922 0

15 jaar

Bas, ik doelde hier op:

[quote=oldford]Wie gaat er controleren of die auto nog aan EOBD voldoet?
Het mag natuurlijk niet en het is ook niet de bedoeling, maar als de tuner het echt goed doet, schakelt deze de EGR uit en schakelt ook alle foutcodes uit.
Voorlopig zijn er geen testen opgenomen in de APK, dus niemand merkt er iets.[/quote]

Ow...okee.

Heb nu de vraag gesteld aan verschillende tuners,een enkele doet niks met deze motor maar tot nu toe 2 die wel willen wel tunen maar niet de egr wegprogrammeren.
Tunen is waarschijnlijk leuk,maar heb eigenlijk geen klachten over trekkracht of vermogen.

Bas922 0

15 jaar

Als er een tuner is die dit kan, dan is het waarschijnlijk Abt in Duitsland. Die heeft de beschikking over fabrieks-informatie.

oldford 0
badge

15 jaar

Nou, dan daar maar effe heenkarren......

Niet dus.

Bas922 0

15 jaar

Ze hebben ook gewoon een website en vertegenwoordigers in Nederland hoor.
http://www.abt-sportsline.de/vertriebspa...

oldford 0
badge

15 jaar

Jah, das gewoon de plaatselijke dealer;vanmorgen daar geweest en zij kunnen/mogen dit niet.

Bas922 0

15 jaar

Wat is trouwens de funktie van het slangetje aan de egr-klep?
Deze zit via een ""rietje" aan aanzuigbuis luchtfilter - gasklephuis.
Klep wordt toch electromagnetisch bediend?

Bas922 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.