Audi 80: Extra motorgeluid bij koude motor

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0L ABT met 66 KW

Bij koude motor, als ik wegrijd, vertoont de motor inwendig een bepaald extra motorgeluid en gaat over als de motor warm is. het betreft een Audi 80 2.0E, ABT 66 kw, bj 1994, 130.000 km, nagenoeg geen olieverbruik en normaal benzineverbruik (1:10)
Wat kan dit zijn, is dit een bekend verschijnsel, dien ik me zorgen te maken en/of bepaalde zaken nameten.

peter sr

Geplaatst door peter sr (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

80B4ever (0), 16 jaar geleden

Exact hetzelfde heb ik ook met mijn Audi 80 van 1995, met 2.0 66kw ABT-motor.
Sinds ik de auto gekocht heb (4 jaar en 40.000 km geleden) ben ik al aan het zoeken en proberen dit te verhelpen, maar het is mij helaas niet gelukt. De kilometerstand bij aankoop was 60.000, inmiddels 100.000 km.
Hydraulische klepstoters heb ik (preventief) vervangen toen ik de distributiesnaar vervangen heb, maar dit hielp niets.
Ontstekingstijdstip heb ik bij de dealer af laten stellen (omdat ik dacht dat het ook wel pingelen zou kunnen zijn, misschien te veel vervroegen van het ontstekingstijdstip bij koude motor?), maar dat heeft ook niet geholpen (stond wel te vroeg overigens).
Volgens de Audi-monteur die dit afstellen heeft gedaan zou het waarschijnlijk een oliedrukprobleem zijn; na koude start duurt het even voordat de druk hoog genoeg is opgelopen voor de klepstoters. Volgens hem kwam het vaker voor en kon de auto er oud mee worden.
Bij de laatste oliewissel heb ik er iets dunnere olie ingedaan dan normaal (10w40 i.p.v. 15w40, Castrol Magnatec), maar dat heeft zeker geen verbetering gebracht, eerder verslechtering.
Ik probeer me er maar bij neer te leggen, maar die koude motor blijft een beetje zeer doen aan het technisch oor......

peter sr (0), 14 jaar geleden

Ik heb dit bijgeluid nog steeds, de Audi heeft inmiddels 150.000 km gelopen, vooral bij koud weer heb ik dit. Verder rijdt de Audi perfect en is er geen olie of extra benzineverbruik. 's Morgens bij koud weer rijdt ik altijd rustig weg zodat de motor op zijn gemak op temperatuur kan komen. Verder laat ik het zo.

80B4ever (0), 14 jaar geleden

Hallo Peter,

Bij mij hetzelfde. Motor heeft inmiddels 120.000 km gelopen. Wel heb ik het idee dat het langzamerhand erger begint te worden, dat wil zeggen dat het iets langer aanhoudt, en dat het na een kortere periode van stilstand terugkomt. Eerst moest de motor echt zo'n beetje 10 uur stilgestaan hebben voordat het weer optrad, inmiddels is dat teruggelopen tot een uur of 4. Olieverbruik is ook niet echt laag, maar dat schijnt bij deze motoren normaal te zijn.
Rustig even warm laten lopen met koude is inerdaad het beste, en dan valt het wel mee.

tedkroon (0), 14 jaar geleden

Onze polo had exact hetzelfde en is uiteindelijk 20 jaar geworden.

80B4ever (0), 14 jaar geleden

Tja, ik probeer er ook maar mee te leven, maar het doet toch iedere keer weer zeer aan het technisch oor....

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Ik had ook een polo,exact hetzelfde.
ik dacht dat het gewoon bij deze auto hoorde,verder nooit aandacht aan besteed.
Starten en rijden.

80B4ever (0), 14 jaar geleden

Dat is ook zo; altijd starten en lopen. Wat dat betreft echt geweldige auto. Hoop er nog lang plezier van te hebben!
Als ik hier op het forum af-en-toe alle problemen met nieuwere auto's (ook Audi's) lees, dan wordt je daar niet echt vrolijk van. Geef mij dan maar zo'n oude 80, zonder allerlei elektronische meuk.
Voor mij dus nog maar even geen sloopregeling....

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=80B4ever]Als ik hier op het forum af-en-toe alle problemen met nieuwere auto's (ook Audi's) lees, dan wordt je daar niet echt vrolijk van. Geef mij dan maar zo'n oude 80, zonder allerlei elektronische meuk.
Voor mij dus nog maar even geen sloopregeling....[/quote]
Ook de Audi 80 heeft zo z'n kwaaltjes ook hieraan kun je genoeg geld aan kwijt, vergis je niet.

Gr. paul

80B4ever (0), 14 jaar geleden

Tuurlijk, weet ik ook wel; iedere auto heeft zo zijn specifieke kwaaltjes.
Heb er ook al een aantal gehad (vastzittende achterremklauw, lekke remdrukregelaar, voetpakking, draagarmrubbers, kabelboom kofferdeksel).
Maar ik heb het idee dat het al-met-al toch nog redelijk te overzien is. Auto is natuurlijk ook niet nieuw meer....

Bas922 (0), 14 jaar geleden

[quote=80B4ever]Bij de laatste oliewissel heb ik er iets dunnere olie ingedaan dan normaal (10w40 i.p.v. 15w40, Castrol Magnatec), maar dat heeft zeker geen verbetering gebracht, eerder verslechtering.[/quote]
Motor heeft tijd nodig om gelijkmatig op te warmen en zodoende de goede passing van onderdelen op elkaar te krijgen.
Een dunnere olie 10w40 ipv 15w40 is dan geen goede keus.

Flink gassen met koude motor trouwens ook niet.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Bas922]Motor heeft tijd nodig om gelijkmatig op te warmen en zodoende de goede passing van onderdelen op elkaar te krijgen.
Een dunnere olie 10w40 ipv 15w40 is dan geen goede keus[/quote]
Hoe kom je hier bij ??

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=peter sr]Bij koude motor, als ik wegrijd, vertoont de motor inwendig een bepaald extra motorgeluid en gaat over als de motor warm is. het betreft een Audi 80 2.0E, ABT 66 kw, bj 1994, 130.000 km, nagenoeg geen olieverbruik en normaal benzineverbruik (1:10)
Wat kan dit zijn, is dit een bekend verschijnsel, dien ik me zorgen te maken en/of bepaalde zaken nameten.[/quote]
hier hoef je geen zorgen om te maken zolang het verschijnsel alleen bij koude motor is het hoort een beetje bij dit type. gr john

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=Bas922]Motor heeft tijd nodig om gelijkmatig op te warmen en zodoende de goede passing van onderdelen op elkaar te krijgen.
Een dunnere olie 10w40 ipv 15w40 is dan geen goede keus[/quote]
Hoe kom je hier bij ??

Gr. paul[/quote]
Een Engels verhaaltje vertaalt via google translate ?

Gr Stefan

Bas922 (0), 14 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=Bas922]Motor heeft tijd nodig om gelijkmatig op te warmen en zodoende de goede passing van onderdelen op elkaar te krijgen.
Een dunnere olie 10w40 ipv 15w40 is dan geen goede keus[/quote]
Hoe kom je hier bij ??

Gr. paul[/quote]
[quote=80B4ever]Bij de laatste oliewissel heb ik er iets dunnere olie ingedaan dan normaal (10w40 i.p.v. 15w40, Castrol Magnatec), maar dat heeft zeker geen verbetering gebracht, eerder verslechtering.[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.