Mijn audi a4 1.9 tdi 90 pk met 245.000 km op de klok heeft tijdens onze vakantie hetvolgende probleem gekregen:
Tijdens het rijden kon ik opeens niet meer terugschakelen van de vierde naar de derde versnelling,ik kreeg hem echt met geen mogelijkheid in zijn derde versnelling.Even later tijdens de rit schakelde die wel weer terug van vier naar drie maar met "geschaaf en gekraak" nu doet die dat ook met opschakelen dus iedere keer als ik hem in zijn derde versnelling zet gaat dat met geschaaf en je voelt dat die iets raakt,daarnaast gaat het schakelen naar de vijfde versnelling ook niet geheel kraakvrij maar wel een stuk minder.De koppeling komt wel goed vrij (getest) Ik lees wel eens iets op deze site op afstellen van de versnellingsbak,is dit mischien hier een optie en zo ja, hoe doe je dit dan? Wie helpt me uit de brandt!!.... Ik wacht het af.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
toevallig heb ik nu een vw passat staan met precies het zelfde probleem! bij deze auto was de koppelingplaat/drukgroep defect..
paul,
probleem ( kraken schafen en het niet,af en toe nauwelijks vrijkomen van de koppeling is bij deze auto vandaag verholpen!
deze passat had 285000km gelopen
probleem! veren lagen eruit ( in 2 stukken ) van de koppelingsplaat!
vervangen is! drukgroep,koppelingsplaat,druklager,graffel,(toplager lag er ook in stukken in ),geleidebus- druklager,oliekering bak zijde, krukaskering bak zijde
misschien heb je wat aan deze info!! JAN....
paul,
Gebroken veren in de koppelingsplaat, bah, ook al meermaals bij golfjes met deze km stand gezien. en nog geen 1,5 mm van de frictieplaat af. Meestal hoor je het tijdens stationaire loop wel, de hele boel ligt dan te rammelen. Diafragma drukveer stuk kan ook, dan heb je ineens geen druk meer op de koppeling en wordt ie er ook doorheen getrokken.
stom genoeg waren het allemaal diesels.
Hoi Paul, bedankt voor je antwoordt.Denk je dat het in mijn geval ook het synchromesh kan zijn?Als ik snel opschakel naar de derde versnelling kraakt deze, en als ik met enig geduld schakel gaat het wel goed.Kan dit ook de koppelingsplaat/drukgroep zijn of moet ik echt gaan denken aan een ruilversnellingsbak (600 euro ex montage)
Ik hoor het graag....
19 jaar
hallo jan
mochten de synchromech echt slecht worden/zijn hoor je deze ook razen in de meeste gevallen..
echt slechte ervaringen met deze bakken heb ik niet ze zijn kwalitatief erg goed (natuurlijk uitzonderingen daar gelaten)
eigelijk is het vrij simpel, indien je de schakelbak demonteerd wordt de zaak kwa koppeling gauw duidelijk! mocht de koppeling goed blijken dan blijft er niks anders over dan de schakelbak.
paul,
Hoi Paul,
Mischien stomme vraag,maar wat versta jij onder razen?
doet de auto dit dan in alle versnellingen of alleen in de versnelling waar het synchromesh van stuk is.Ik heb vandaag weer een lang stuk moeten rijden en het valt mij dan op dat als ik voor dat ik ga schakelen het koppelingspedaal wat langer intrap +/- 10 seconden de derde versnelling meestal wel soepel in zijn verzet gaat?? is dit (mischien) een typisch verschijnsel van koppeling defect of synchromesh defect?? Ik hoor het graag! Groet,Jan
19 jaar
hallo jan..
het razen komt meestal voor in de eerste en tweede versnelling!
deze worden door de regel het meest zwaar belast!
JAN om iets te kunnen uitsluiten zul je de bak moeten demonteren! dan wordt het je duidelijk
raden naar een mogelijk defect heeft echter geen zin en lost het probleem niet op.
paul,
Hoi Jan, Ik ben benieuwd wat 't is, want: ik heb een A4-diesel, 97, zelfde TDI-motor. Nu 335.000km gereden met eerste koppeling(echt probleemloze auto, op startonderbreker en twee draagarmen na). Kom net terug terug uit Praag en halverwege Duitsland moet ik stoppen in een file, wil ineens geen enkele versnelling! Na enkele pogingen (wel koppelingsdruk) motor maar uitgezet, in de 1, starten en jawel: rijden (je moet wat op de 3e baan! (de platen zijn dus bij 335.000 nog prima). Naar lokale dealer, wist 't niet, maar ik kon er niet mee verder. Na korte inspectie kon ik toch verder. Ze hadden 'iets' gedaan waardoor die het weer doet. Ben inderdaad probleemloos thuis gekomen. Gaat nu naar de garage, ben benieuwd wat 't is want toen 'ie het niet deed leek er een gereedschapskist los in de bak te rammelen .... zo klonk de koppeling. Ik ben benieuwd!
19 jaar
Hoi Martin,Bij mijn auto waren de synchromesh ringen defect,vrij kostbare zaak omdat de gehele bak uit elkaar moet,verder is een ruilbak een optie maar moeilijk te vinden door de vele verschillende bakcodes die audi heeft.Succes
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar