Beste technici,
Graag zou ik uw mening /hulp kunnen gebruiken bij het volgende probleem. (Audi A3 2.0 TDI uit 12-2005)
Kmstand auto is 175dkm.
Als ik met mijn auto en dan vooral in de 6e versnelling met een laag toerental (1700-2000 tpm)
Ineens vol vermogen geef.(puur bij het koppelvragen eigenlijk) Dan begint de auto hevig te trillen wat erg vervelend voelbaar is in de auto.
Het kabelboompje van de verstuivers is vervangen en eveneens de koppeling en het 2 massa-vliegwiel.
Motor loopt prima en als je normaal rond toert hoor je ook niets, ook niet als je een scherpe bocht neemt
of als je remt. Dus puur bij veel vermogen vragen ineens.
Als je gewoon in een lagere versnelling doortrekt is er ook vaak niets aan de hand.
Merk ook dat de auto het meer doet als hij warm is dan koud. Heeft iemand misschien een idee omtrent dit probleem?
mvg.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het ook in bijvoorbeeld zijn 2e of 3e versnelling bij zelfde toerental?
Kunnen versleten aandrijfassen zijn,(de binnendste homokineten).
Maar er staat me ook iets van bij dat het door een softwareupdate van de ecu verholpen kan zijn,maar dat weet ik niet zeker.
Maar dit lijkt sterk op een defecte homokineet of vliegwiel,maar vliegwiel is al vervangen,zoiets zou ik moeten voelen voor betere diagnose.
Hallo Ricky,
Bedankt voor uw antwoord en diagnose. De auto doet het niet in de 2e of 3e versnelling. Als je in die versnellingen vaart maakt dan is het niet voelbaar. Eigenlijk puur in de hogere versnellingen.
Als het de homokineten zouden zijn dan zou het toch hoorbaar moeten zijn in als ik mijn stuur helemaal
omdraai en langzaam weg rijdt? Of er is een verkeerd vliegwiel gemonteerd, dat zou ook nog kunnen.
Maar een eventuele software update van de ecu kan het dus ook zijn?
Misschien nog even iets wat er mee te maken zou kunnen hebben. Ik ben van 17 naar 18 inch gegaan
en heb ook een bredere bandenmaat gemonteerd namelijk 235/40/18 en een iets andere ET waardoor
de velgen eigenlijk strak in de lijn van het spatbord staan. Hoor het graag van je of je iets met deze informatie kunt?
Vervang het brandstoffilter maar eens en kijk of er niet een hoop olie inzit, anders is de tandempomp een verdachte.
Jos.
Het eerste wat in mij op komt is de egr klep. goed schoonmaken. en mischien even uitlezen.
15 jaar
Beste technici,
De auto heeft net(2dkm) een grote beurt gehad, en het brandstofilter was niet echt smerig of olieresten.
Ik zal de egr-klep laten schoonmaken en uitlezen.
Wat is de functie van de tandempomp dan eigenlijk en hoe kan je die laten controleren?
Ik zal in ieder geval de egr laten reinigen en uitlezen.
Jullie horen van mij het vervolg.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar