Hallo
Wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Het betreft hier een Audi 80 2.0 E AVANT uit 1993.
Als ik rij met de auto en de temperatuur meter doet het (dus die loopt op) is er nix aan de hand. Ineens zakt ie naar nul (compleet naar nul) en dan beginnen de problemen. Zo heb ik ondekt. (dit kan hij doen als hij warm is of koud is, maakt nix uit!) Ook is het zo, dat hij na een tijd lang rijden ineens weer omhoog schiet, en dan is het probleem ook direct over!!!
Heb er net nog een nieuwe temperatuur voeler ingezet.
Wie weet of heeft ervaring met dit probleem??????????????
Kan het zo zijn, dat indien de temp meter ineens naar de 0-positie zakt, dat de centrale computer dan bericht krijgt dat het water, dus de motor koud wordt, en dan hij dan besluit extra brandstof in te spuiten, waardoor de motor begint te haperen??
Zit er aan de kabel, waaraan de voeler zit en die uiteindelijk naar de centrale computer gaat, misschien nog een andere electronisch onderdeel, die de storing kan veroorzaken?????
Alsjeblieft... wie heeft dit al eens meegemaakt en weet wat het is, of kan mij verder helpen?
U kunt uw eventuele antwoord ook naar mij mailen: m.wilken@chello.nl
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
max ik ge er van uit dat de oorzaak in de temperatuurvoeler zit en daar je deze vervangen hebt verwacht ik dat je van het probleem af bent.
groetjes jan.
Jan T,
Hartelijk dank voor je reaktie!! Ik heb die voeler vernieuwd, maar daarna deed hij het nog steeds. Het is zo: Indien de temperatuur meter op het dashboard oploopt (het wel doet dus) dan is er nix aan de hand, dan loopt ie als een zonnetje, maar indien hij even niet oploopt, dan ontstaan de problemen.
heb het ook wel gehad dat toen ik al een uur reed, de meter ineens naar beneden zakte, en de problemen ontstonden.. raar niet?
maar er zit verder nix meer (electronisch onderdeel) achter deze voeler? die dit zou kunnen veroorzaken?
nogmaals bedankt.
18 jaar
heb je wel de juiste zender vervangen ?
is dat wel het geval moet je het denk ik in de bedrading zoeken
succes gr. E.Tempel
precies max precies zoals ernst zegt .
groetjes jan.
Tempel001 en Jan T,
Ik ben bij de dealer geweest om een nieuwe voeler. die zit bovenin de motor (3 polig, grijs). Kosten: 35 euro. daarnaast zit nog een soort voeler. Die is blauw. Weten jullie ook waar die voor dient?
Dus jullie denken dat het dan in de bedrading moet zitten de storing? De storing doet zich ook niet alijd voor, maar zo nu en dan eens. vooral met koude motor, wil de meter soms niet opkomen (nu ook niet met nieuwe voeler). Dan ontstaan ook de problemen. De meter blijft dan op 0 staan. maar kan ook zo ineens vanuit 0 omhoog schieten.
hoe kan ik die bedrading achter die voeler het betste testen? motor aanzetten, en dan de stekker van deze voeler even loshalen (of voordat de motor aangezet wordt) en dan doormeten met een spanningsmeter?
Laat het mij nog even weten. Heeft één van jullie misschien ook een schema van alle bedrading en electrische componenten van deze auto?
Ik hoor het nog wel.
Nogmaals bedankt.
18 jaar
max een schema heb ik niet maar dat heb je wel nodig om door temeten.
je moet namelijk de badrading van af de sensor naar je instrumentenpaneel doormeten of daar geen onder breking inzit.
zit er bij jou geen dealer die een schema kan uitdraaien ze kunnen aan de hand van het chassisnummer het goed schema tevoorschijn halen en uitprinten.
groetjes jan.
Jan,
Ik ga het even bij de dealer hier in de buurt regelen, zo'n schema.
Maar heb jij ook een idee, of het technisch mogelijk is dat, indien die meter weer terugvalt naar 0 (of wat hij ook vaak doet, heel lang niet oplopen, vooral bij koude motor) dat hij daardoor kan gaan stotteren en inhouden?
want dat is de belangrijkste vraag nl. Kan het daardoor komen, dat de centrale computer dan het sein krijgt van dat er meer benzine bij de verbranding moet, omdat hij denkt dat hij koud is, een soort shoke zeg maar.
Die temp voeler is vorige week vernieuwd! maar zo nu en dan doet hij het wel, maar zo nu en dan ook totaal niet, of hij komt pas na 10 kilometer ofzo op gang.
er is al heel veel aan de auto vervangen om dit probleem op te lossen: benzine filter, luchtfilter, luchtinlaat 100%, carberateur 100% dicht, alsmede uitlaat, lambda sonde vernieuwd, nieuwe bougies, olie, koelwater, temp voeler
Bij de dealer kunnen ze nix vinden. De centrale computer geeft dan ook geen probleem aan.
Maar ik heb ontdekt dat indien die meter niet opkomt, de problemen ontstaan. Dan is het net of heeft de auto er geen zin in. Komt de meter wel op, is er nix aan de hand en loopt het allemaal als een zonnetje.
18 jaar
max,ik denk toch dat je de verkeerde temperatuur zender vervangen hebt
naar mijn weten is hij 2 polig........ de 3 polige zender is voor de koelfin
wil je het zeker weten moet ik je motor code hebben
dan kan ik het bestel nummer voor je uitzoeken
geef mij anders ook nog even het onderdeel nummer van de zender die je hebt vervangen.
gr. E.Tempel
Hallo Temple001,
Er zit naast deze stekker, nog een stekker een blauwe. Ik weet zo niet hoeveel polig die is, maar zal vandaag later even kijken. Die grijze voeler, heb ik gevraagt bij de dealer! Ik heb gevraagt om de voeler voor de temp meter ... een nieuwe.. die is 3 polig. Als je bij de dealer vraagt om een voeler van de temp meter, moeten zij toch weten welke dat is lijkt me.. maar ja.. tegenwoordig..
motor code.. waar staat die? waar kan ik die vinden? dan kan ik je die even mailen.. (ook later vandaag)...
gr. max
18 jaar
de motor code staat op de volgende plaatsen
op motor blok onder cilinderkop
sticker op distr.kap
sticker in kofferbak
kun je hem niet vinden geef dan het kenteken en het aantal kw even door.
gr. E.Tempel
Hallo Tempel,
Hier is de code: stond op de distributiekap. Er stond van alles,
ik noem dus alles maar op:
ABK 104 537
1342 (dat is waarschijnlijk, zo als ik het begrijp de code)
01 3
----
in die volgorde stond het op de sticker. 1342 stond ook nog eens met grote letters op de distributiekap zelf.
Het is een audi 80 Avant uit 1993 met een motor: 2.0 E 98 kilowatt.
Kenteken is: FZ-PB-86
Ik heb die blauwe stekker (die naast die stekker van de voeler die ik vervongen heb) ook even losgehad. dat is een blauwe stekker, zit ernaast en is 2 pollig.
Ik hoop dat je me kunt helpen.
ik hoor het wel..
met vriendelijke groet, en alvast bedankt,
max
18 jaar
Max
ABK......... dat is de motor code
en die zender onder die blauwe stekker ...............dat is de tempetatuur zender voor de motor regeling.
ik zou die vervangen,meeste kans dat hier het probleem in zit.
het onderdeel nummer is 025 906 041 A
veel succes gr. E.Tempel
Hallo Tempel,
Hartelijk dank voor je hulp tot dusver! Wel wat raar niet, als je naar de dealer gaat en vraagt om een nieuwe temperatuur sensor, en dan krijg je die grijze, terwijl het de blauwe moet zijn. heeeeeeel appart, maar goed.
Dealers.. weten het soms dus blijkbaar ook niet.
Je hoort nog even of dat het probleem ook daadwerkelijk was, en of het nu beter is.
Nogmaals hartelijk dank voor de genomen moeite.
max
18 jaar
Hallo Ernst Tempel,
Ik had nog 1 vraagje aan je: weet je zo ook het onderdeel nummer van de luchtsensor van mijn audi? want die kan ook nog wel eens de boosdoener zijn zo las ik. Dit las ik namelijk op de volgende website, moet je maar eens kijken:
http://www.bus-boys.com/bb13383.htm
en dan naar de optie: Oxygen sensor (rechter kolom, blauw gedrukt). als je die aanklikt, kom je op een pagina met allerlei zaken over sensoren ed. Dan zoeken op deze pagina met onderdeel nummer: 025-906-041
dan kom je bij: Thermo-Time Switch
Hieronder wat daar staat:
Thermo-Time Switch:
This operates your Cold Start Circuit to the ECU. Located in your Thermostat Housing, next to your Temp Gauge Sender, this is a temperature controlled probe that samples the temperature of your coolant. When your coolant is cold, ECU receives a signal from the Thermo-Time Switch, then the ECU tells the Injectors to richen the mixture a bit. After the coolant reaches a certain temperature OR after a pre-set time in the ECU is reached, the ECU switches to the Oxygen Sensor Circuit to regulate how much fuel is dispensed at the Injectors. While the engine is running however, the Thermo-Time Switch is still measuring the coolant temperature and also keeps the switch off if above a certain temperature. Over-Rich running may and can be caused by a defective Thermo-Time Switch not shutting off OR if your Thermostat is stuck open, allowing the the engine to run too cold, thus not allowing the Thermo-Time Switch to shut off. Please note - Your Oxygen Sensor may be also causing the over-rich running, so check that as well.
--
zoals je kunt lezen uit dit verhaal, klopt mijn bewering dus wel, dat indien die sensor niet goed is, en hij meet dat de motor (water) te koud is, hij extra brandstof laat inspuiten.
er staat bijna onderaan in dit engelse stukje tekst dat het ook door de Oxygen sensor kan komen. Dan ontstaat hetzelfde probleem met extra inspuiten brandstof. Echter doet mijn meter van de temperatuur het soms wel, en soms niet, dus is het bij mij bijna zeker die temp-voeler. Echter, nu weet ik ook dat het ook nog de Oxygen Sensor (lucht sensor) kan zijn.
vandaar mijn vraag of je daar ook een onderdeel nummer van hebt! kan ik die evt. ook nog vervangen.
Eerst bedankt en ik zie het wel.
groet,
max
m.wilken@chello.nl
18 jaar
max
een heel verhaal maar.....................
ik zou toch eerst de blauwe temp.zender even vervangen als het dan niet goed is
kun je altijd nog de oxygen (Lambda) sensor vervangen deze is namelijk vrij prijzig
maar gaat inderdaad wel eens stuk
succes gr. E.Tempel
Hallo allemaal,
ik zit met exact hetzelfde probleem te worstelen. heb dus als eerst de blauwe sensor van het water vervangen maar dit geeft dus geen resultaat.
Gr henk
18 jaar
Tempel,
Ik heb de blauwe sensor vervangen (kosten: 13 euro 63) Dat viel mee dus. Dit was afgelopen weekend. Heb er zaterdag mee gereden en zondag. Nog niet ingehouden tot dus ver. Maar dat kan nog komen, dat zal op den duur moeten blijken.
Ik las dat er nog iemand met hetzelfde probleem is.
Heb jij event. nog een suggestie?
Ik hoor het wel, en je hoort uiteraard even of het nu goed is met die van mij dan.
groet,
Max
18 jaar
Tempel,
was vergeten te melden, dat de meter (temp meter dashboard) het nog steeds vaak laat afweten. Hij komt moeizaam op gang zeg maar, vooral bij koude motor.. Het kan zo zijn dat je 20 kilomter hebt gereden, zonder dat hij ook maar iets omhoog gekomen is, terwijl de motor wel warm is. doe je dan vervolgens de motor uit (omdat je ergens moet zijn ofzo) en je komt later weer, en je start hem dan, dan doet ie het ineens wel..
dit kan natuurlijk ook in de electronica van het dashboard zitten..
maar eens even kijken.. Misschien heb je nog een suggestie. Ps. de lambda sonde was al vervangen bij mijn auto.
dat is het ook niet meer dus.
groet,
max
18 jaar
indd mijn lambda sonde was ook al vervangen die was ook kapot! weet niet of er onrigneel in is gekomen of imitatie het is bij de seat dealer vervangen dus ga er van uit dat het orgineel is
Groet henk
kan de luchtweger in dit verhaal ook nog wat betekenen?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar