Wie o wie heeft er een idee over het volgende probleem.
Onlangs heb ik een audi 100 s4, 2.2 turbo uit 1993 gekocht. motortype AAN.
Na een tijdje draaien of rijden eindigt de temperatuur iets boven de 90 graden (zowel op de meter als met een handtemperatuur meter gemeten).
Niet bijzonder hoog dus.
Maar als ik de motor uit zet dan lijkt het als of de koelvloeistof in de bovenste slang staat te koken (borrelen).
Het duurt een behoorlijke tijd voordat dit geborrel weg is, en ik kan het expansievat niet open draaien want dan spuit de koelvloeistof om je oren.
De onderste waterslang die naar het termostaat loopt wordt niet zo warm als de bovenste en kan je nog gewoon met de blote hand vast houden.
Inmiddels zijn de termostaat en waterpomp vervangen.
Er is volgens de verhalen door de vorige eigenaar al een koppakking vervangen. Weet niet waarom deze vervangen is. Wel is het expansievaatje van binnen een beetje zwart aangeslagen. Inmiddels heb ik het systeem eerst doorgespoeld met schoon leiding water en daarna het systeem onder vacuum met rode koelvloeistof (G12) weer gevuld. Deze vloestof blijft helder en schoon.
Weet iemand trouwens of je zomaar ongestraft G12 in dit blok kunt gebruiken? Ik denk namelijk dat er in die tijd antivries in het systeem zat.
In een eerder probleem heb ik eens gelezen dat er een gaatje geboord moet worden in het termostaat. Dit gaatje zat ook niet in het oude termostaat.
Als er een gaatje geboord moet worden, waar moet deze dan zitten en hoe moet het termostaat dan gemonteerd worden? Beugel horizontaal of verticaal?
Uit het retourslangetje naar het expansievat komt een behoorlijke straal koelvloeistof en ik raak geen koelvloeistof kwijt. (druk loopt niet zo ver op dat hij overkookt)
Zelf denk ik nu aan een verstopte radiateur, maar ik vind het te prijzig om deze zomaar te vervangen. De radiateur heb ik al een keer eruit gehaald en er een tuinslang in gezet en er lijkt voldoende uit te komen. Toch is er geen doorstroming.
Heeft iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even het CO in het koelsysteem meten met snuffelaar of co meter. Als er zoveel druk op staat is er toch wat aan de hand.
Als je de motor een nacht laat afkoelen, staat er dan nog steeds flink druk op het koelsysteem?
Groet,
Paul
Hallo Paul,
Bedankt voor je snelle reactie.
Zelf heb ik geen snuffelaar ter beschikking. Zal hem eens ergens lenen in mijn omgeving.
Nee na een uurtje is de druk wel weer weg en kan het expansievat weer geopend worden. Het koelvloeistof niveau staat dan gewoon op max.
Bij 90 / 95 graden moet het termostaat toch gewoon open gaan en zou de onderste slang toch ook 90 graden moeten worden? Dit lijkt niet te gebeuren.
groet,
Barry
Onderdelen van koelsysteem uit- en inbouwen
Onderdelen van koelsysteem
koelvloeistofpijp
◆ voor wagens met airconditioning
20 Nm
naar onderzijde radiateur
◆ inbouwstand onderste koelvloeistofslang => afb.19-6
10 Nm
aansluitstuk
O-ring
◆ vervangen
◆ met koelvloeistof bevochtigen
thermostaat
◆ uit- en inbouwen
=> blz. 19-17
◆ controleren =>blz. 19-18
◆ inbouwstand
=> afb.19-6
waterpomp
◆ waterpomp uit- en inbouwen =>blz. 19-15
20 Nm
O-ring
◆ vervangen
◆ met koelvloeistof bevochtigen
steun
◆ voor pomp voor naloop koelvloeistof
◆ op de motorsteun links gemonteerd
20 Nm
pomp voor naloop koelvloeistof -V51
◆ voor uitlaatgasturbo
◆ controleren:
=> Stroomloopschema's, Storingzoekprogramma's en Inbouwplaats delen
elektronische thermoschakelaar -F76
◆ met afdichtring inbouwen
◆ met 25 Nm aantrekken
thermoschakelaar -F98
◆ voor pomp voor naloop koelvloeistof
◆ schakeltemperaturen:
aan: 106...112 °C
uit: 94...105 °C
◆ met 15 Nm aantrekken
naar bovenzijde radiateur
naar expansiereservoir
koelvloeistofverzamelpijp
afdichting
◆ vervangen
O-ring
◆ vervangen
◆ met koelvloeistof bevochtigen
10 Nm
banjobout, 30 Nm
koelvloeistofpijp
naar warmtewisselaar
koelvloeistof-toevoerleiding
◆ naar uitlaatgasturbo
voeler koelvloeistoftemperatuur -G62
◆ met 15 Nm aantrekken
O-ring
◆ vervangen
◆ met koelvloeistof bevochtigen
aansluitstuk
20 Nm
voeler koelvloeistoftemperatuur airco -G110
◆ Voor wagens met airconditioning
◆ niet bij alle productieversies aanwezig
O-ring
◆ vervangen
◆ met koelvloeistof bevochtigen
klem
aansluitstuk
◆ voor wagens met airconditioning
naar warmtewisselaar
→ Afb.1 Inbouwstand van onderste koelvloeistofslang
◆ De markeringen moeten tegenover elkaar liggen -pijl-
→ Afb.2 Inbouwstand van de thermostaat.
◆ De beugel van de thermostaat moet verticaal staan
Als je rijdt en de motor wordt niet te heet dan is de thermostaat OK. Laat hem maar lang stationair draaien dan wordt de onderste slang vanzelf heet.
Zit er niet een elektrisch pompje in die de boel nakoelt als de motor stopgezet wordt? Ik geloof dat dit bij een Golf VR6 er wel inzit en als deze stuk is dan gaat de boel koken als hij afgezet wordt.
wacht even de reactie van Paul Kelder af hij is de VW / Audi expert hier -:))
Groet,
Paul
controleer of de pomp voor naloop wel werkt als je de motor afzet (nr 13 pomp nr15 thermoschakelaar)
Kijk John geeft het antwoord met zijn fraaie tekening, er zit een pomp op die naloopt als de motor uit is gezet. Ik denk dat deze het niet meer doet.....
Groet Paul
[quote=paulmichiel]Kijk John geeft het antwoord met zijn fraaie tekening, er zit een pomp op die naloopt als de motor uit is gezet. Ik denk dat deze het niet meer doet.....
Groet Paul[/quote]
mooi hee
Hallo allemaal,
Ik denk dat jullie wel eens gelijk kunnen hebben.
Heb dat pompje zien zitten maar wist niet wat zijn functie was. Deze doet inderdaad helemaal niets.
Zal hem gelijk morgen even er tussen uit halen en testen.
bedankt alvast voor jullie reacties.
Zal morgenavond even vertellen wat mijn bevindingen zijn.
groet,
Barry
Vandaag de pomp nr 13 uitgebouwd en getest dmv 12 volt erop te zetten. Pomp draait en geeft een behoorlijke straal.
Thermoschakelaar 15 getest door te verwarmen. schakelaar goed!
Relais voor aansturing naloop lufter beide goed.
Hoop dat ik vandaag buis nr 18 binnen krijg want deze is flink aangevreten bij slang nr 16. Hij lekt er inmiddels op.
Waar is schakelaar nr 14 voor? Heb het idee dat hij niets doet.
Ik ben toch bang dat ik een verstopping in het systeem heb. Op een gegeven moment moet de radiateur + onderste slang toch warm worden.
Deze blijft ergens op de 60 graden hangen. Ik heb het idee dat dat veroorzaakt wordt door stralingswarmte.
Raden jullie aan om een busje BAR'S radiator cleaner in het systeem te gooien?
klopt het dat de voeler die onder in de radiateur zit ook zorgt dat het pompje nr 13 gaat draaien? Als dat zo is dan is het niet verwonderlijk dat hij niet aanslaat want deze voeler wordt niet warm.
nr 14 f76 is een elektronische thermoschakelaar. als je de stekkers op deze schakelaars doorverbind gaat het pompje dan wel draaien?
[quote=BarryR]Raden jullie aan om een busje BAR'S radiator cleaner in het systeem te gooien?[/quote]
Ik zou het zo al nooit gebruiken, maar zeker bij G12 zou ik niets bijgooien...
16 jaar
Ben gisteren nog even naar de vw dealer geweest en daar gevraagt waar nr 14 voor dient. Dit is een ( 4 polige) temeratuurvoeler.
Neem aan dat deze het pompje niet aanstuurt. vandaag ga ik de motor weer dicht bouwen. Kan verder niets vinden. Als alles dicht zit, weer even controleren of het pompje niet aanslaat. Zo niet dan zal ik hem eens handmatig aanzetten. Kijken of dat mijn borrel (kook) probleem oplost.
Wordt vervolgt.....
Heren techneuten,
Het probleem doet zich nog steeds voor. De draadjes die op de thermoschakelaar zitten heb ik doorverbonden, pompje en ventilator gaan dan draaien zodra het contact uitgezet wordt, alleen het borrelen (koken) blijft.
Nu vraag ik mij af of het met de turbo te maken kan hebben.
Op deze turbo zit naast de olieleiding namelijk ook een koelvloeistofleiding aangesloten.
Deze leiding komt van aansluiting 21 op buis nr 18 vandaan, waar het geborrel te horen is.
Is het mogelijk dat op het moment dat de motor afgezet wordt, dat dan de koelvloeistof in de turbo gaat staan koken?
De turbo zal toch zeker een temperatuur hebben van minstens 300 graden.
Als dit het geval is, vraag ik me af of er wel iets aan te doen is. En nog veel belangrijker of het wel nodig is.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit hoort.
Zie jullie commentaar graag tegemoet.
groet,
Barry
laat je de motor na een rit nog een tijdje draaien of zet je hem gelijk stil?
Hallo John,
Het maakt niet uit of ik ga rijden of hem stationair warm laat worden. Vanmiddag gestart, even laten draaien totdat hij op / net boven 90 graden stond (thermostaat was open) en toen de motor uitgezet. Meteen na het uitzetten begint het in de bovenste slang te borrelen. Ook als ik de dop van het expansievat heb verwijderd gaat het borrelen door.
sluit de dop goed?
Ook de dop is intussen verwisseld met een andere audi 100 die ik nog heb staan. Met deze audi heb ik geen problemen dus die dop moet goed zijn.
Werkt de kachel?? wordt die goed warm?? (lees bloedheet als je hem vol open zet mag het niet uit te houden zijn in de wagen)
Ik denk dat je kachelradiateur inwendig verstopt zit, waardoor de nalooppomp nagenoeg geen circulatie op gang krijgt. Koken is dan gevolg.
Wat je kunt proberen is de kachelaansluitslang kort te sluiten om het uit te proberen.
Wat ook mogelijk is dat de waterkanalen in de turbo dichtgekoekt zitten. Zeker als er met water/antivries gereden is. Dan de G12+ er uit en kraanwater met een reinigingsmiddel er in. Nadien zeer goed spoelen met water en het systeem vullen met G12+
G 12+ is een prima koelmiddel voor deze wagens, niets aan toevoegen graag.
Hallo Harry,
De kachel wordt echt goed warm. Bijna bloedheet. De kachelradiateur is zeker niet verstopt.
Wat wel kan is je verhaal over de turboleidingen. Mijn gedachte ging daar ook al naar uit.
Ik heb gisteren op aanraden van de dealer een reinigingsmiddel toegevoegd. Vandaag heb ik 300 km gereden en ik moet zeggen dat ik eerst dacht dat het probleem verholpen was. Even later hoorde ik nog een klein beetje geborrel. Een voorruitgang van 90%.
Op het busje stond dat je er minimaal 4 bedrijfsuren mee moet rijden en maximaal 24 bedrijfsuren. Zal er nog even mee door rijden en dan het systeem spoelen. Heb er zelf een goed gevoel over.
Het enige is dat ik het wel toegevoegd heb aan G12. Hoop dat dat geen schade opleverd??
wordt vervolgd....
zolang de G12 er niet als geschifte chocolademelk uit gaat zien is het geen probleem.....
bedankt voor je snelle reactie.
Rosse had mij in deze berichten al eens gewaarschuwd voor toevoegingen bij G12. Dealer heeft er niet over gerept.
Zal het even scherp in de gaten houden. Volgende week zal ik het systeem schoon spoelen. Denk dat ik het probleem hier wel mee gevonden heb.
Toen ik van de week het onluchtings schroefje (bij de kachel) er eens helemaal uit draaide zat daar een soort zwarte kalk aan (ketelsteen??).
Mij leek het daarom wel eens handig om een schoonmaakmiddel toe te voegen.
groet,
Barry
Hallo allemaal,
Nu bijna 3 maanden later wil ik jullie nog even updaten.
Na het schoon spoelen van het systeem werd het borrelen al een stuk minder. Daarna nog eens een busje schoonmaak middel in de radiateur gedaan en nu is het geborrel weg. Alleen als ik de dop van het koelvloeistof reservoir los draai gaat het weer staan borrelen in de bekende slang.
Op het moment laat ik het er maar bij. De motor draait verder prima en ik denk dat het verder geen kwaad kan.
vriendelijke groet,
Barry
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 100 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar