Beste mensen, we zitten hier enigzins met een dilemma. Onze Audi 100 had eerst wat last van lucht in het koelvloeistof circuit, dit zorgde ervoor dat de temperatuur opliep tot onacceptabele waarden, en uiteindelijk ook een golf koelvloeistof eruit werd gedrukt. Resultaat was overhitte motor en een paar flinke witte walmen. Het was echter niet de eerste keer dat er lucht in het systeem zat, dit is al 1 keer eerder gebeurd, en nadat het spulletje ontlucht was deed alles het weer prima.
Nu hebben we hem deze keer naar de garage gebracht, er was gelukkig niets aan de hand met de koppakking, maar ze hebben wel het koelvloeistofpompje en de thermostaat vervangen. We kregen de auto weer terug en gingen ervan uit dat alles weer in orde was. Maar diezelfde dag nog merkten we een stank van koelvloeistof op, in eerste instantie dacht ik dat dit kwam omdat de vorige lading die over was gelopen aan het verdampen was. Bij m'n moeder zat dit toch niet zo lekker, dus bracht ze hem terug en vertelde bovenstaande geval. De man zei dat dit niet zo best was, een bijhorend symptoom was een beslagen ruit. Hier hadden we nog geen last van, maar nu (vandaag, een dag later) gebeurde dit wel, samen met nog steeds een aanhoudende stank. Ook komt er een flinke hitte van het koelvloeistof reservoir af, en de slang die het gekoelde water afvoerd is iets heter dan lauw.
We zijn van plan de auto terug te brengen, maar mijn moeder heeft hem Maandag t/m Donderdag nodig voor werk. Kan iemand mij precies vertellen wat deze symptomen nu betekenen, en of het wel verantwoord is om nog 4 dagen met de auto te rijden?
Bij voorbaat dank (en tevens bedankt voor het lezen van dit nogal lange bericht).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uit je verhaal maak ik op dat waarschijnlijk de kachelradiateur lek is. Hier stroomt koelwater van de motor door en indeze lek is geeft het als resultaat beslagen ramen en de geur van koelvloeistof. Het is bij Audi/ Volkswagen / Seat ( de VAG-groep) uitermate belangrijk dat er goedgekeurde koelvloeistof in gedaan wordt.
Bedankt voor je snelle bericht (en mijn excuses voor het dubbel geposte topic, er ging even iets mis).
Ik hoorde nu net van mijn moeder dat degene die ze gesproken heeft de carburateur noemde, dat wanneer deze defect is een zoete lucht uitstoot en de ramen laat beslaan. Ik geloof echter dat ze dit niet goed verstaan heeft of het zich niet goed herinnerd. Immers, de carburateur heeft slechts als functie het mengen van brandstof en lucht. Nu kan ik een zoete lucht nog wel begrijpen (brandstof misschien), maar beslagen ruiten, nee dat kan ik niet aan de carburateur linken.
En als laatste, als we het koelvloeistof gewoon netjes op peil houden voordat er met de auto gereden wordt, kan een lekke kachelradiateur dan veel kwaad? Er moet nog 4 dagen mee gereden worden als dat mogelijk is. En ik begrijp ook niet hoe dit probleem zich voor kan doen juist na een reparatie (slordig werk misschien?).
18 jaar
"Kachelradiateur" en " carburateur" ligt voor 'n niet-kenner qua verstaan niet zo ver uit elkaar......
Inderdaad is het zaak om het koelwater op peil te houden. Indien het de kachelradiateur is wil het soms wel eens zichtbaar worden aan de onderste luchtuitlaten voor de voetverwarming. Dan worden daar waterstrepen zichtbaar of misschien wel koelwater. Voor de rest kan het in principe niet zoveel kwaad.
Wanneer de thermostaat vervangen is, wordt het koelwater inderdaad erg heet voordat de thermostaat open gaat en de grote radiateur voor in de auto in actie moet komen. Tot die tijd zal de onderste radiateurslang "koud" blijven.
De eventuele lekke kachelradiateur heeft in principe niets te maken met de vervanging van de waterpomp en thermostaat. Wel met verkeerde koelvloeistof, maar dan moet deze er al langer opgezeten hebben, bv. langer dan 4 maanden. Anders lijkt het me toeval.
Hartstikke bedankt voor jullie hulp jongens! We wisten ons even geen raad meer, en technisch advies is moeilijk te vinden op Internet. Ik wist niet eens dat er zo'n goede plek als deze bestond, en zal zeker mijn kennis verbreden om ook anderen tot hulp te kunnen zijn.
Nogmaals hartelijk bedankt!
18 jaar
Graag gedaan.
Gr.
Wel met verkeerde koelvloeistof, maar dan moet deze er al langer opgezeten hebben, bv. langer dan 4 maanden..
quote
de fabeltjes krant....?
Hoezo Paul?
[quote=Petje57]Hoezo Paul?[/quote]
je moet je niet zoveel wijs laten maken..... want zo komen er onjuiste verhalen ten oren.
paul,
Het geval wil dat we ongeveer 'n jaar of 5 geleden bij 'n Passat TD van '94 tot 3 x toe de kachelradiateur hebben vervangen. ( origineel vw ) Bij de laatste keer was ook de airbag aan de passagieskant tijdens het rijden er uit gekomen omdat het koelwater precies in de stekker van het stuurapparaat was gelekt die, zoals je zult weten, precies midden onder de kachel zit.
Bij de 2e vervanging waren er al extra massa-draden gemonteerd, maar had niet mogen baten. Bij de 3e vervanging kwam pas aan het licht dat de eigenaar ongeveer 1,5 jaar daarvoor zelf de motor had vervangen i.v.m. een defecte distributie en zoals wij dat noemen " Hema-vloeistof" er op had gedaan. Voordien uiteraard nooit problemen gehad. Iedere keer zat er 5 tot 7 maanden tussen.
We hebben toen direct alle vloeistof direct vervangen ( 2x) en sindsdien geen problemen meer........
Ik ben geen koelvloeistof-techneut, maar voor zover ik weet heeft het te maken met afvoer van statisch-elektriciteit. Wie het beter weet, mag het zeggen.
Gr.
dit verhaal gaat hier niet op.... we praten hier over een audi 100.. daar mag alles. zolang het maar geen longlife vloeistof betreft.
paul,
Oke.
Jij kunt het weten.
Toch blijf ik voorzichtig hiermee met de VAG-groep.
Gr.
[quote=Petje57]Oke.
Jij kunt het weten.
Toch blijf ik voorzichtig hiermee met de VAG-groep.
Gr.[/quote]
klopt, voorzichting moet je altijd zijn.... wat je niet moet doen is longlife-koelmiddel gaan mengen met het overige... (blauw en groen) je wordt er tegenwoordig gek van :)
paul,
Dat die kachelradiateurs van deze bouwjaren naar de haaien gaan heeft niet veel met de type koelvloeistof te maken. Die dingen zijn een tijdje aardig inferieur geweest. VW had wat lapmiddelen door b.v. een regelthermostaat te plaatsen... (de golf2) Ook bij alle andere modellen soorten van de VAG groep gingen ze zo af en toe kapot.
Deze zal wel kapot gegaan zijn door het aan de kook raken van de auto. Controleer de dop van het expansievat even op werking.
Wat kan er nu gebeuren als je doorrijd.....
De kachelwarmtewisselaar is lek, als je pech hebt knalt ie in een keer open, heb je de hete koelvloeistof op de mat en stoom in de auto. Niet doen dus....
Remedie om wel te kunnen rijden; maar dan zonder kachel --> De twee slangen die door het schutbord gaan afkoppelen van de motor, een derde slang nemen en de kanalen aan de motor met elkaar kortsluiten.
Verder; succes met het hele dasboard slopen.
goedendag
even over die koelvloeistof wat voor koelvloeistof is wel goed voor een audi en je verschillende kleuren mengen? ik zelf heb er rode koelvloeistof in zitten met wat voor soort of specificaties moet ik deze bij vullen?
alvast bedankt voor de reactie's.
gr jan
18 jaar
als er G12 op het tankje staat mag er alleen G12 of G12+ in, dat is de rood/roze vloeistof.
Niet mengen met andere koelvloeistof (blauw of groen), dit geeft problemen.
alvast bedankt voor de reactie harry
weer wat geleerd om problemen te voorkomn.
18 jaar
Als je verschillende types Koelvloeistof gaat mengen krijg je schuimvorming, heb ik me laten vertellen...
18 jaar
[quote=omega8258]Als je verschillende types Koelvloeistof gaat mengen krijg je schuimvorming, heb ik me laten vertellen...[/quote]
is ook broodje aap verhaal.... hoe verzinnen ze het! [url=http://imageshack.us][img]http://img80.imageshack.us/img80/194/rof...[/img][/url]
paul,
[quote=paulkelder][quote=omega8258]Als je verschillende types Koelvloeistof gaat mengen krijg je schuimvorming, heb ik me laten vertellen...[/quote]
is ook broodje aap verhaal.... hoe verzinnen ze het! [url=http://imageshack.us][url]http://img80.imageshack.us/img80/194/rof...[/url][/url]
paul,[/quote]
Het schuimt idd niet, maar het KAN (hoeft dus niet!!!) wel op elkaar reageren de vloeistoffen ontleden dan chemisch. Het geleerd uit, en die troep met de dikte van haargel verstopt de kleinste kanaaltjes. (de kachelradiateur dus, en indien aanwezig het spoelgaatje van de thermostaat, en ga zo nog maar even door)
Tevens kan de vorstbescherming in gevaar komen.
Het gebeurt ook niet direct als je het bij elkaar gooit, maar duurt een tijdje. (onder invloed van temperatuur/druk/tijd dus)
Gewoon nooit mengen; dan zit je altijd goed.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar