Ik heb een Audi A3 waarvan sinds een tijdje het koppelingspedaal niet meer helemaal naar behoren werkt.
Als de auto koud is (met name 's morgens en 's avonds, als de auto een tijd stil heeft gestaan) dan blijft het koppelingspedaal een centimeter of 5 lager zitten dan de bedoeling is. Ik heb het idee dat het in combinatie met vochtig weer nog eerder optreedt. Met mijn voet kan ik het pedaal "optillen". Als ik dat een paar keer gedaan heb, dan doet het pedaal het daarna weer normaal.
De auto is bij de dealer geweest en daar is het volgende gedaan:
- koppelingssysteem ontlucht
- koppelingscommandocilinder vervangen
Helaas is dit niet de oplossing.
Nu zegt de dealer dat het OF de krukas is waar speling op zit OF er is iets zodanig kapot dat ze dat pas kunnen zien als de versnellingsbak helemaal losgekoppeld wordt van de motor. Beide opties zijn arbeidsintensief en dus duur, 800 euro of meer.
Ik heb helemaal geen verstand van zaken, maar heeft er misschien iemand een idee wat het kan zijn?
Ik hoop dat er een goedkopere mogelijkheid is!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Speling op krukas?
Kan ook nog de werkcilinder op de bak zijn.
Of het mechaniek waar het koppelingspedaal aan vast zit.
Krukasspeling kan niet,dat is zo een minimale speling,daar zul je niets van merken aan het pedaal.
Een probleem met de drukgroep kan ook nog.
Ik weet niet of er speling op de krukas zit. Volgens de dealer kon dat gemeten worden. Mocht die het probleem zijn, dan zou het ook een reparatie van 800 euro plus worden vanwege het arbeidsloon.
Er zit ook nog een kleine(re) cilinder bij de koppeling begreep ik, zou die het probleem kunnen zijn?
En is dat een ingrijpende reparatie?
Maar vooral het feit dat het alleen maar voor komt bij een koude en/of vochtige auto vind ik raar.
16 jaar
Dit komt inderdaad vaak door (geringe) speling op de krukas lagering, hierdoor ontstaan er oneenparigheden op het vliegwiel en dus ook de koppeling waardoor er lucht in de koppelingscilinder komt en in somige gevallen zelfs het pedaal onderin blijft.
Dit is bekent en er is een (modificatie) leiding voor naar de koppelingscilinder leverbaar, waardoor er geen lucht meer ontstaat.
Zit de oplossing hier niet in, dan zoals de dealer al voorstelt de versnellings bak uitbouwen voor controle werkzaamheden.
Drukgroep lijkt mij echter vrij onwaaschijnlijk.
[quote=IWvan]Dit komt inderdaad vaak door (geringe) speling op de krukas lagering, hierdoor ontstaan er oneenparigheden op het vliegwiel en dus ook de koppeling waardoor er lucht in de koppelingscilinder komt en in somige gevallen zelfs het pedaal onderin blijft.[/quote]
Leg me eens uit hoe er lucht in het systeem kan ontstaan als je speling op de krukas hebt........
2 massavliegwiel ruim of drukgroep aan brokken/versleten.
Speling krukas vind ik een mooi verhaal, dat kan nooit lang duren, dan loopt ie ordinair in elkaar.
Oplossen met een leiding?? leg dat ook eens uit??
audia4, je zegt dat speling op de krukas nooit lang kan duren, want dan loopt ie in elkaar?
Dat klinkt onheilspellend? Je bedoelt dat er flinke schade door kan ontstaan?
Ik blijf het een beetje raar vinden dat het probleem zich alleen voordoet als de auto even stil heeft gestaan (een nacht of zo). Is dat combineerbaar met speling op de krukas? Is dat bij een "warme" auto dan niet meer merkbaar?
Ik zou dan denken aan koude olie (smeermiddel) of zoiets in een cilinder.....maar ik geef toe, ik weet net zoveel van een automotor als van de spaceshuttle.....
16 jaar
idd, en ik geloof niet dat er speling op de krukas zit. Buiten de normale speling om; een lager heeft nou eenmaal ruimte nodig om te functioneren.
Het gebeurt dus na het stilstaan, dan is het hele verhaal van iwvan van tafel.
Houd je over; werkcilinder op de bak, hefboom in het koppelingshuis of de drukgroep himzelf. In die volgorde moet je het zoeken, voor de laatste 2 zul je de bak uit de wagen moeten demonteren.
Hoeveel km heeft de wagen gelopen??
Je zoekt een goedkopere mogelijkheid; die begint met afscheid nemen van de dealer.......
De auto heeft bijna 140.000 km gereden.
Ik heb er al vaker over gedacht om naar een echte enthousiaste specialist te gaan, wellicht is dit nu het juiste moment.
Ik ga de genoemde opties zeker voorleggen dan!
16 jaar
Met deze km stand hoeft een koppeling niet versleten te zijn, maar het kan heel geschikt van wel. (filerijden, voetje op pedaal houden enz.)
Ik sta dagelijks vaak wel een heel uur in de file, ik kan me goed voorstellen dat dat geen optimaal gebruik van de koppeling is inderdaad!!
16 jaar
getverdamme, Braband is ook al verstopt; niet alleen een randstadprobleem dus.
Morgen mooi carneval?? en volgende week maar weer eens met de auto aan de gang......
Ik heb nog eens links en rechts geinformeerd en ik krijg toch steeds meer het vermoeden dat de bak er onderuit zal moeten om het "probleem" te vinden. Het is niet mogelijk om er "van buiten uit" bij te komen.
Ik hoorde wel dat de totale kosten voor een nieuwe koppeling met name afhankelijk is of er een dubbelzijdig vliegwiel in zit of niet.....zegt iemand dit wat? Zit zo'n vliegwiel in een 2.0TDI motor (6-bak, voorwielaandrijving)? Een uurtje of 4 a 5 sleutelen begrijp ik?!
16 jaar
Hallo,
Heb dit meegemaakt met golf IV van 2002, a' 250.000 Km
Bij deze zit een hefboomsysteem (in de bak) aan de buitenkant van de versnellingsbak, drukt een stift langs door de hoofdas tot aan de drukgroep,
op het einde van die stift , aan de buitenkat zat een lager, en die was vast gelopen daar dat de boitolie te laag stond en geen smering meer kreeg,
mocht dit hetzelfde systeem zijn in uw geval, kunt u het deksel +/- 10 cm diam. verwijderen aan de buitenkant en verder demonteren, als je geluk hebt, dan kan de stift eruit trekken en lager vervangen, ander zal die vastlopen aan de kant van de drukplaat en moet je de bak demonteren,
Groeten,
Roger
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar