Vreemd probleem, plots opgetreden zonder eerdere symptomen: mijn Audi 80, gewone diesel, weigert compleet te starten als hij warm staat. Koude start loopt perfect, gloeikaarsen ok. Maar eenmaal hij warm heeft, gaat de startmotor nog wel rond, maar slaat de motor niet aan. Als ik tijdens de startpoging de aansluiting op de injector even losdraai, dan komt er brandstof onder de schroef uitgelopen, voeding krijgt hij blijkbaar wel. Een klein beetje start-pilot in de luchtinlaat, en hij start en draait weer als een zonnetje.
In welke richting moet ik denken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met een passat heb ik dit eens gehad, toen bleek het een defecte temperatuursensor van de inlaatlucht.
Alvast bedankt voor het meedenken, ik vrees dat ik inderdaad alle mogelijke sensoren ga moeten nalopen. Eerst uitzoeken waar ze zitten, hoe ze door te meten zijn, want ze allemaal gewoon vervangen wordt waarschijnlijk dure hobby.
13 jaar
Ik denk als je de remperatuursensor die aangeeft of er gegloeit moet worden uitschakeld dat die perfect start na 2a3seconden gloeien in een elektrisch schema kan je vinden welke stekker dit is
13 jaar
Ben al even op zoek gegaan naar een schema, valt wat tegen. Maar ik ga morgen alvast alle temp en andere sensoren 1 voor 1 loskoppelen, misschien lukt het zo wel.
13 jaar
[quote=LOMAX]Ben al even op zoek gegaan naar een schema, valt wat tegen. Maar ik ga morgen alvast alle temp en andere sensoren 1 voor 1 loskoppelen, misschien lukt het zo wel.[/quote]
In ne vraagbaak van Olieslagers of zo he,op het net zal ook wel iet tevinden zijn
13 jaar
[quote=Roger10]Ik denk als je de remperatuursensor die aangeeft of er gegloeit moet worden uitschakeld dat die perfect start na 2a3seconden gloeien in een elektrisch schema kan je vinden welke stekker dit is[/quote]
Ik heb de stekker aan deze sensor (aan de achterkant van het motorblok) losgekoppeld, en nu doet ie het inderdaad weer. Goede tip, bedankt.
Ik ga de waarden van de sensor nog doormeten (700 ohm koud, 160 warm) om te zien of hij kaduuk is, want nu gaat het motormanagment natuurlijk denken dat de motor steeds koud is, niet optimaal voor het verbruik veronderstel ik.
Wordt vervolgd..
13 jaar
[quote=LOMAX][quote=Roger10]Ik denk als je de remperatuursensor die aangeeft of er gegloeit moet worden uitschakeld dat die perfect start na 2a3seconden gloeien in een elektrisch schema kan je vinden welke stekker dit is[/quote]
Ik heb de stekker aan deze sensor (aan de achterkant van het motorblok) losgekoppeld, en nu doet ie het inderdaad weer. Goede tip, bedankt.
Ik ga de waarden van de sensor nog doormeten (700 ohm koud, 160 warm) om te zien of hij kaduuk is, want nu gaat het motormanagment natuurlijk denken dat de motor steeds koud is, niet optimaal voor het verbruik veronderstel ik.
Wordt vervolgd..[/quote]
Dat zal nie veel uitmaken voor het verbruik,maar het is natuurlijk beter dat alles werkt zoals het moet,groetje Roger
13 jaar
Kleine update: enkele maanden met losgetrokken stekker gereden, geen noemenswaardige problemen. Onlangs dan een nieuwe accu geplaatst (oude eindelijk helemaal dood), en hierdoor gaat de startmotor veel vlotter rond dan de laatste maanden. De stekker van de temp-sensor weer ingeplugd, en je raadt het al, hij start weer als een nieuwe, ook met warme motor. Zoals soms een nieuwe, snellere startmotor dit soort probleem kan oplossen.
Met losgekoppelde sensor injecteerde hij dus steeds in 'koude motor' modus, ook als hij warm had.
Rijden en hernemen gaat nu plots toch weer vlotter, stekker loskoppelen is dus een goede, maar wel tijdelijke oplossing. Bij de volgende technische keuring zou de roettest anders waarschijnlijk toch roet in het eten gooien.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar