Audi 80: Koud starten: perfect. Warm starten: niet dus!

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19

Vreemd probleem, plots opgetreden zonder eerdere symptomen: mijn Audi 80, gewone diesel, weigert compleet te starten als hij warm staat. Koude start loopt perfect, gloeikaarsen ok. Maar eenmaal hij warm heeft, gaat de startmotor nog wel rond, maar slaat de motor niet aan. Als ik tijdens de startpoging de aansluiting op de injector even losdraai, dan komt er brandstof onder de schroef uitgelopen, voeding krijgt hij blijkbaar wel. Een klein beetje start-pilot in de luchtinlaat, en hij start en draait weer als een zonnetje.
In welke richting moet ik denken?

LOMAX

Geplaatst door LOMAX (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

bandenspanning (0), 13 jaar geleden

Met een passat heb ik dit eens gehad, toen bleek het een defecte temperatuursensor van de inlaatlucht.

LOMAX (0), 13 jaar geleden

Alvast bedankt voor het meedenken, ik vrees dat ik inderdaad alle mogelijke sensoren ga moeten nalopen. Eerst uitzoeken waar ze zitten, hoe ze door te meten zijn, want ze allemaal gewoon vervangen wordt waarschijnlijk dure hobby.

Roger10 (0), 13 jaar geleden

Ik denk als je de remperatuursensor die aangeeft of er gegloeit moet worden uitschakeld dat die perfect start na 2a3seconden gloeien in een elektrisch schema kan je vinden welke stekker dit is

LOMAX (0), 13 jaar geleden

Ben al even op zoek gegaan naar een schema, valt wat tegen. Maar ik ga morgen alvast alle temp en andere sensoren 1 voor 1 loskoppelen, misschien lukt het zo wel.

Roger10 (0), 13 jaar geleden

[quote=LOMAX]Ben al even op zoek gegaan naar een schema, valt wat tegen. Maar ik ga morgen alvast alle temp en andere sensoren 1 voor 1 loskoppelen, misschien lukt het zo wel.[/quote]
In ne vraagbaak van Olieslagers of zo he,op het net zal ook wel iet tevinden zijn

LOMAX (0), 13 jaar geleden

[quote=Roger10]Ik denk als je de remperatuursensor die aangeeft of er gegloeit moet worden uitschakeld dat die perfect start na 2a3seconden gloeien in een elektrisch schema kan je vinden welke stekker dit is[/quote]
Ik heb de stekker aan deze sensor (aan de achterkant van het motorblok) losgekoppeld, en nu doet ie het inderdaad weer. Goede tip, bedankt.
Ik ga de waarden van de sensor nog doormeten (700 ohm koud, 160 warm) om te zien of hij kaduuk is, want nu gaat het motormanagment natuurlijk denken dat de motor steeds koud is, niet optimaal voor het verbruik veronderstel ik.
Wordt vervolgd..

Roger10 (0), 13 jaar geleden

[quote=LOMAX][quote=Roger10]Ik denk als je de remperatuursensor die aangeeft of er gegloeit moet worden uitschakeld dat die perfect start na 2a3seconden gloeien in een elektrisch schema kan je vinden welke stekker dit is[/quote]
Ik heb de stekker aan deze sensor (aan de achterkant van het motorblok) losgekoppeld, en nu doet ie het inderdaad weer. Goede tip, bedankt.
Ik ga de waarden van de sensor nog doormeten (700 ohm koud, 160 warm) om te zien of hij kaduuk is, want nu gaat het motormanagment natuurlijk denken dat de motor steeds koud is, niet optimaal voor het verbruik veronderstel ik.
Wordt vervolgd..[/quote]
Dat zal nie veel uitmaken voor het verbruik,maar het is natuurlijk beter dat alles werkt zoals het moet,groetje Roger

LOMAX (0), 12 jaar geleden

Kleine update: enkele maanden met losgetrokken stekker gereden, geen noemenswaardige problemen. Onlangs dan een nieuwe accu geplaatst (oude eindelijk helemaal dood), en hierdoor gaat de startmotor veel vlotter rond dan de laatste maanden. De stekker van de temp-sensor weer ingeplugd, en je raadt het al, hij start weer als een nieuwe, ook met warme motor. Zoals soms een nieuwe, snellere startmotor dit soort probleem kan oplossen.
Met losgekoppelde sensor injecteerde hij dus steeds in 'koude motor' modus, ook als hij warm had.
Rijden en hernemen gaat nu plots toch weer vlotter, stekker loskoppelen is dus een goede, maar wel tijdelijke oplossing. Bij de volgende technische keuring zou de roettest anders waarschijnlijk toch roet in het eten gooien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.