Audi 80 1992: Koude motor klein beetje wittige rook, warme motor zwarte ro

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 1900

Het gaat om een Audi 80 1.9TDI uit 92. Wanneer de motor koud is komt een klein beetje wittige rook uit, maar hoe warmer hoe zwarter. De distr.riem is nog niet zo lang geleden vervangen. Ook stinkt ie een beetje naar verbrand rubber ofzo uit de uitlaat. Voor de rest loopt hij prima, houdt niet in.


Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Monique7974

Geplaatst door Monique7974 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

roger10216 (0), 21 jaar geleden

Je moet zeker de toestand van de turbolader laten nakijken,ik denk dat deze op zijn laatste benen loopt.

axelsh (0), 21 jaar geleden

De opmerking om meteen aan de turbo te denken is mijns inziens iets te kort door de bocht. Waarom zou zwarte rook meteen op een kapotte turbo duiden? Ik zou wel willen weten wanneer de zwarte/grijze rook precies te voorschijn komt. Is dat bij stationair draaien, of juist bij heftig accelereren, of misschien wel bij afremmen op de motor?



Ik ben benieuwd!



Monique7974 (0), 21 jaar geleden

De revisie-turbo zit er al op..

Het heeft wat rookproblemen opgelost, maar niet helemaal.

Nog steeds vormt zich wat dunne lichtblauw rook/walm en dan voornamelijk als de motor warm wordt.

Je zou aan de klephoedjes/zuigerveren kunnen denken, maar hij rijdt/klinkt goed, heeft geen onderdruk en ook het luchtfilter is schoon.

Dus ja, ik weet het ff niet, hoe zou je zeker kunnen weten of het de zuigerveren zijn, of dat het gewoon één of andere afstelling is ?

Monique7974 (0), 21 jaar geleden

De rook komt het meest te voorschijn, bij een warme motor + acceleratie.

Jasper5206 (0), 21 jaar geleden

Witte / grijze rook duidt op olieverbruik.



Hou het oliepeil nauwkeurig bij, steeds op dezelfde manier peilen.



Lees de handleiding en gebruik een dikkere olie (die wordt voorgeschreven voor hoge temperatuur).

Gebruik kwaliteitsolie, meng niet olie van allerlei herkomst.



Riad (0), 20 jaar geleden

daar ben ik t niet mee eens dhr mathijs .witte grijze rook duidt 99,99% op koelwater in de cilinders dus koppaking,en blauwe rook is 99,99% op olie verbruik

PayDay (0), 20 jaar geleden

Dan zou volgens meneer Abidi in de winter bij min 5, als iedere auto een pluimpje erachter heeft hangen, iedereen dus de koppakking lek hebben....
En dat lijkt mij weer sterk.......

Riad (0), 20 jaar geleden

wat t prbleem is van jou weet ik niet , maar ik weet wel heel zeker als een motor witte \grijze rook heeft dat t koelwater is , en als t min 5 graden is dan zit er condens in de uitlaat en daar ken je niets aandoen.waarschijnlijk is t probleem van jou wel dat de verstuiver niet goed zijn want dan krijg je zwarte rook maar t witte rook bij koude motor ??????????

geert3496 (0) PRO, 20 jaar geleden

Wit/grijze rook bij koudstart duidt op slechte verbranding, daar de distributieriem onlangs is vervangen zou ik de pomptiming laten controleren en deze iets teveel plaatsen, staat nu waarschijnlijk te laat afgesteld.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.