Audi A6: LMM

Bouwjaar: 2000

Beste

Het uitlezen van mijn A6 1.9TDi gaf als foutmelding de luchtmassameter defect. Deze vervangen, maar het probleem van laag vermogen bij hoge toerentallen blijft. Ik vrees voor de bedrading. Hoe kan ik deze testen? Met een multimeter vermoed ik, maar welke draad van de multimeter moet ik op welke gekleurde draad zetten en wat moet ik meten? Weerstand??

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Frederik

Fredo

Geplaatst door Fredo (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

frederik...

wat zijn de uitgelezen waarden van jou lmm,

paul,

Fredo (0), 18 jaar geleden

Paul, wat bedoel je juist... Ik heb de wagen gewoon naar de dealer gebracht en hij zei dat de Lmm defect was :-s

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

ach.. zooooooooo!

dan zal het met een ZAK geld toch wel goedkomen! ;^)

paul,

Fredo (0), 18 jaar geleden

Is het dan onmogelijk om met een miltimeter de bedrading te testen??

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

zeker wel... dan wordt het een zoekplaatje...

hoe rijdt de auto opzich met de stekker er af..

paul,

Fredo (0), 18 jaar geleden

Met de stekker los rijdt hij even slecht. Eerst dacht ik dat de kat misschien verstopt zou zitten, maar dat kan niet want die heb ik al leeggeslagen...

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

die 2 kat's leeg slaan wilde ik ook nog eens doen.. kom er maar niet aan toe..

een breuk in één van de draden zou beste kunnen.. ik heb het al eens meegemaakt met een vw transporter..

paul,

Fredo (0), 18 jaar geleden

ja, het probleem is eigenlijk ook gekomen na het vervangen van de luchtfilter... Maar heb jij een gedacht van hoe ik alles moet aansluiten op de multimeter, of wordt het echt een zoekplaatje. Bedankt alleszins al Paul om tijd te nemen om op al mijn vragen te antwoorden...

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

¨ Digitale tester voor spanningsmeting op de volgende contacten van de steker aansluiten:

5-polige steker aan kabelstreng, contact
Voorgeschreven waarde

2 + massa
Accuspanning

2 + 3
Accuspanning

4 + massa
Ca. 5 V

4 + 3
Ca. 5 v

Ingangssignalen van regelapparaten controleren
Luchtmassameter controleren
Het signaal van de luchtmassameter wordt door het regelapparaat gebruikt voor de berekening van de toelaatbare inspuithoeveelheid en voor de regeling van de uitlaatgasterugvoer. Hoe zwakker het signaal van de luchtmassameter, des te minder brandstof mag worden ingespoten.

Attentie!
Bediening van de V.A.G 1551 door een 2e persoon.
Let op de voor een proefrit geldende veiligheidsmaatregelen => blz. 23-1

‒ Meetwaardenblok groepsnummer 10 aflezen, motor bij stationair toerental => blz. 01-71


→ Op het display verschijnt: Meetwaardenblok lezen 10 ⇒
309 mg/sl 1030 mbar 1011 mbar 0.0 %

‒ Let op aanduiding in displayveld 1.


→ Voorgeschreven waarde: 230...370 mg/sl Meetwaardenblok lezen 10 ⇒
309 mg/sl 1030 mbar 1011 mbar 0.0 %

Wordt de voorgeschreven waarde niet bereikt:

‒ Uitlaatgasterugvoer controleren
=> 4-cil. dieselmotor (TDI), mechanisch; reparatiegroep 26; Uitlaatgasterugvoersysteem controleren

Wordt de voorgeschreven waarde bereikt:

‒ Met de wagen in de 3e versnelling vanaf ca. 1500 1/min met volgas accelereren.
‒ Bij ca. 3000 1/min op de PRINT-toets van V.A.G 1551 drukken.


→ Voorgeschreven waarde in displayveld 4: 100 % (gaspedaalstand) Meetwaardenblok lezen 10 ⇒
830 mg/sl 1030 mbar 1850 mbar 100 %

Wordt de voorgeschreven waarde niet bereikt:

‒ Controle herhalen en met volgas met de wagen accelereren.


→ Voorgeschreven waarde in displayveld 3: 1850...2200 mbar (laaddruk) Meetwaardenblok lezen 10 ⇒
830 mg/sl 1030 mbar 1850 mbar 100 %

Wordt de voorgeschreven waarde niet bereikt:

‒ Laaddruk controleren
=> 4-cil. dieselmotor (TDI), mechanisch; reparatiegroep 21; Laaddruksysteem controleren


→ Voorgeschreven waarde in displayveld 1: >800 mg/sl (aangezogen luchtmassa) Meetwaardenblok lezen 10 ⇒
830 mg/sl 1030 mbar 1850 mbar 100 %

Wordt de voorgeschreven waarde niet bereikt:

‒ Luchtmassameter -G70 vervangen.
Wordt in displayveld 1 constant 425 mg/sl (vaste vervangende waarde) weergegeven:

‒ Contact uitschakelen.
‒ Stekerverbinding voor luchtmassameter losmaken => Overzicht van inbouwplaats onderdelen, blz. 23-4.
‒ Contact inschakelen.






paul,

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

http://img256.imageshack.us/img256/4817/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

paul,

Fredo (0), 18 jaar geleden

Paul, Paul, Paul... Ik ben je duizend maal bedankt!!!
Allé, dan kunnen we weer aan de slag! Ik laat de afloop wel weten!
Echt Paul, nogmaals dank!!
Frederik

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

nu heb je huiswerk... FREDERIK ;^)))

paul,

Fredo (0), 18 jaar geleden

Haha, idd :-D

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

@Paul; Keep on dreaming. Jij denkt dat een particulier dit begrijpt? Jij denkt ook dat deze over vag-com en/of een Vag 1551 en/of een VAS beschikt? Ik denk dat je antwoorden wat beter afgstemd dienen te worden!

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

frederik snapt dit wel.... dat is wel aan hem toe vertrouwd!

paul,

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

@Old Ford; wat ben je kritisch! Als Frederik het niet begrijpen zou had hij dat vast wel aangegeven, en ook al is hij geregistreerd een particulier (betekent niet altijd dat je dat ook bent) heeft hij al 450 posts gedaan hier dus gok ik dat het 'particuliere' er wel een beetje af is :-). Of z'n auto gaat heel vaak stuk hahahah

fedde (0), 18 jaar geleden

het beste is rijden uitlezen door dealer of iemand met vag-com
ik heb vag-com en is super handig
kan zijn dat je n75 kapot is

Fredo (0), 18 jaar geleden

Ik begrijp het wel hoor mensen. Paul, ik weet niet hoe ik u dankbaar kan zijn... Er was inderdaad een draadje stuk (juist achter de stekker waar de draad een bocht maakt). Hij rijdt weer om van te dromen... Hahaha, bedankt mensen

Frederik

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

mooi dat het WEER opgelost is!

psssssst,... wat mij opvalt is dat je de laatste tijd nogal veel kosten hebt en maakt

frederik! wordt het niet weer eens tijd voor een ECHTE FRISSE A6 ;^))
en dan één zonder (ruitenwissermotor 19,TDI) maar een 2,5 of zo!

hahahahahahah!

paul,

Fredo (0), 18 jaar geleden

Hahaha ruitenwissermotor... Nee serieus, ik ben er naar op zoek. Tegen het einde van het jaar komt er een nieuwe (vermoedelijk A6, maar ik vind de BMW 5 ook wel iets hebben, maar ik denk dat ik moeilijk van Audi kan afwijken). Vermoedelijk gaat het wel een 2.0TDi worden. Laatst nog eens een testritje gemaakt. Man man man, dat rijdt echt aangenaam... Je hoort er nog wel van ;-)

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

JE SNAPT HET AL AARDIG! FREDERIK

vaak wordt je meteen gestraft bij het overstappen naar een ander merk! noooooooit doen...

paul,

Alain156 (0), 18 jaar geleden

Hallo,
Ik denk dat ik met een gelijkaardig probleem zit. Heb de methode die P.Kelder hierboven beschreven heeft al uitgevoerd. Alleen zit er bij mijn A4 ook nog een draad op pin nummer 5. Is dat misschien de massadraad?

En fedde, zo'n n75 (dat is toch de magneetventiel he?) Komt die foutwaarde bij uitlezen ook niet naar boven?

Indien het dat allemaal niet is, dan denk ik toch maar om de katalysator leeg te slaan.
Dank voor de snelle antwoorden. Oh ja, het gaat over een Audi A4 1.9Tdi 90pk
Alain

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

idd, draad 5, is een massa draad..

paul,

Fredo (0), 18 jaar geleden

Idd Alain, 5 is massa...

Zeg Paul een klein vraagje, wat denk je zelf over de 2.0TDi. Of zou jij eerder voor de 2.7 of de 3.0TDi gaan?

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

die 2.0 TDI doet het prima hoor! gezien dat ik nu standard 180 pk met een chip ABT 225 pk heb.. wil ik er zeker niet op achteruit gaan

het moet toch weer een quattro worden!

persoonlijk kies ik dan voor de 3.0 TDI.. (een monster)

paul,

Fredo (0), 18 jaar geleden

Hehe,
inderdaad, maar die jaagt er dan ook snel een 2-tal liters meer door dan die 2.0 TDi he... En dat met de huidige olieprijzen :-(

Het zal sowieso een moeilijke keuze worden, maar ik heb nog effe tijd.
Trouwens ondanks de kosten die ik onlangs heb gehad aan mijn huidige A6, ben ik niet ontevreden over die wagen hoor. Hij behoudt zijn model, verbruikt weinig, is practisch... Maar ja, de nieuwe is ook wel de moeite. In december gaat hij weg, zeker en vast.
Alleszins bedankt voor je reacties ;-)

Frederik

Alain156 (0), 18 jaar geleden

Hallo,

ondertussen de lmm vervangen, bedrading gecontroleerd, katalysator leeggeslagen, maar mijn A4 rijdt nog altijd als een slak als hij boven de 100km/u gaat. Ik heb wel gemerkt dat er precies ergens een buisje los hangt. Ik vermoed een buisje van de n75???????????? Maar ik zou ook niet weten waar het dan wel in moet, want op het eerste zicht lijkt het dat al de buisjes op de n75 goed zijn aangesloten.
Zou het kunnen dat mijn tdi'tje zo inhoudt door dat kleine buisje? Alle reacties zijn welkom ook die met eventuele foto's.
Als ik het toch niet vind dan zal ik zoals frederik toch ook maar naar een nieuwe wagen moeten gaan zoeken hoor.

Groetjes Alain

fedde (0), 18 jaar geleden

kan idd zijn dat het slangetje van je n75 is geraakt en dat daardoor je turbo niet meer goed word aangestuurd
kijk anders hier eens:
http://www.tdiclub.nl/topic.asp?whichpag...

en hier:

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.ht...

typ anders eens n75 in bij de zoek functie van www.tdiclub.nl


Fredo (0), 18 jaar geleden

Hey Alain, het valt me precies op dat je je wagen nog niet hebt laten uitlezen... Ik zou daar maar eens met beginnen, vooraleer ik nog vele zaken zou veranderen...

Succes
Frederik

Alain156 (0), 18 jaar geleden

Hallo fedde en frederik,

dank voor jullie reacties. Meer als een week zoeken en enkele slaaploze nachten hebben me uiteindelijk toch tot de oplossing geleid. Het was de n75 (magneetventiel voor laaddruk of zo). Voila, ik ben weer gerust en nu kan ik terug ongestoord een aantal km's rijden.
Alain

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.