Audi A4: Misfire op cilinder 4 vanaf 4000tpm, foutcode p0304

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 ALZ

Wij hebben een Audi A4 1.6 (ALZ motor) staan op benzine met 158000km, de klacht is dat deze inhoudt vanaf 4000tpm tot circa 4800tpm.

Uitlezen geeft storing p0304 (16688) aan, misfire op cilinder 4.

Reeds vervangen/gedaan:

- bougies
- bougiekabels
- bobine
- pakkingen inlaat
- motor geflushed
- computer opgestuurd AC Tronics
- gasklep schoongemaakt en ingeleerd
- EGR schoongemaakt
- vacuumtester aangesloten en gemeten
- compressie getest
- cilinderlektest gedaan
- injectoren verwisseld
- bobine kabels verwisseld

Wat we ook doen, storing p0304 blijft terugkomen vanaf 4000tpm.

Iemand een idee?

Ronnyv

Geplaatst door Ronnyv (0) PRO , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

memos (10) PRO, 9 jaar geleden

Distributie timing? Luchtmassameter?

Ronnyv (0) PRO, 9 jaar geleden

Distributie staat op tijd, luchtmassameter lijkt het niet op in de metingen. Wat wel opvalt is dat de auto stationair moeilijk op een vast toerental is te houden en deze erg langzaam terugzakt naar stationairtoerental.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Waren de waarden van de compressietest en cilinderlekstest goed?

Ronnyv (0) PRO, 9 jaar geleden

Waarden goed, cilinder 4 met minimaal verschil zelf hoogste compressie. Wat nog opvalt is een zuigend geluid bij een vacuumkoppeling vlak boven het gasklephuis, heb dit bij een vergelijkbare A4 niet opgemerkt en hier valt het wel op, dit gecontroleerd maar is 100%.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Is de brandstofdruk oké? Ik weet niet hoe bij deze motor de rail aangesloten is, maar als de toevoerleiding aan de andere kant zit kan ik me voorstellen dat de achterste cilinder te weinig brandstof krijgt.

Heb je ook een 4-gastest gedaan? Daar kan je soms ook meer informatie uit halen.

harlie (0) PRO, 9 jaar geleden

Doet hij dit ongeacht de belasting of alleen bij volgas b.v.?
Verder zou ik niet op zoek gaan naar een inlaatluchtlekkage omdat je daar vooral stationair last van zou moeten hebben.

Ronnyv (0) PRO, 9 jaar geleden

Brandstofdruk gaan we straks eens proberen, 4e is volgens mij de laatste in rij idd. Het probleem doet zich enkel voor tijdens het rijden, belast dus, stationair slaat deze niet over.

harlie (0) PRO, 9 jaar geleden

Het was me al duidelijk dat dit niet stationair was maar mijn vraag is of het probleem alleen volgas optreedt of ook in deellast bij dit toerental?

Ronnyv (0) PRO, 9 jaar geleden

Het probleem doet zich voor bij zowel deellast als volgas, enkel op cil4 en enkel vanaf circa 4000 tpm tot 4800 tpm, daarna voel en hoor je niks meer en trekt de auto ook goed.

harlie (0) PRO, 9 jaar geleden

Dan zit ik te denken aan een mechanische oorzaak, ook omdat die cilinder iets meer compressie heeft dan de rest.
Misschien nokken versleten, in- of uitlaatkanalen dichtgeslipt oid. Op die manier kun je bij een bepaald toerental net een te gebrekkige flow krijgen om een goede verbranding te krijgen. Als je data uit kunt lezen tijdens het rijden kun je misschien zien of de ECU op die cilinder het mengsel aanpast. Dan kun je zien of hij meer of minder brandstof inspuit, en weet je dus of deze cilinder te veel of juist te weinig lucht binnenkrijgt.

Ronnyv (0) PRO, 9 jaar geleden

Vandaag kop teruggekregen van het revisiebedrijf, nokkenas goed, kleppen goed, schoon, enz. enz. Terugmonteren en verder zoeken, nog suggesties?

wkhoek (0) PRO, 9 jaar geleden

nou zit ik meer in de franse hoek, maar is dit ook de cilinder waar de rembekrachtiging aansluiting het dichtst bij zit?

harlie (0) PRO, 9 jaar geleden

Meten is weten, zoals ik al in mijn vorige post adviseerde, met auto gaan rijden en terwijl je data uitlezen. Op deze manier kun je zien of de betreffende cilinder op het moment van misfire te veel of juist te weinig lucht/benzine binnenkrijgt. Van daaruit kun je dan gericht gaan zoeken naar een oorzaak.

Ronnyv (0) PRO, 9 jaar geleden

Update:
- brandstofdruk is goed, ook bij 4000 toeren en hoger
- brandstoffilter nog vervangen en probleem lijkt zich nu te verschuiven naar 4200 toeren in enkel 4e en 5e versnelling (vanaf circa 100km/h)

harlie (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik probeer het nog een keer: kun je tijdens het rijden data uitlezen? Op die manier kun je namelijk zien of de ecu op deze cilinder meer of minder brandstof inspuit dan bij de andere en dan kun je gericht gaan zoeken/meten naar een oorzaak. Mocht je dit zelf niet kunnen is het misschien verstandig om dit even bij een collega te (laten) doen. Als ik het verhaal zo lees ben je nu voor veel geld onderdelen aan het vervangen terwijl dit helemaal niet nodig is.

Ronnyv (0) PRO, 9 jaar geleden

We hebben gereden met 2 personen en testapparatuur, hieruit komt niks vreemds, er is niet een injector die langer of korter opengaat, de lmm lijkt goed en de lamdawaarden blijven ook goed, ook de brandstofdruk is tijdens het rijden gemeten en ook hier geen vreemde zaken. Lijkt nu toch dat misschien de ECU overblijft om welke reden dan ook, die is getest maar 100% zekerheid geeft dit natuurlijk niet.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Zou het niet kunnen dat de krukassensor afwijkt bij een hoger toerental waardoor de ontsteking gaat overslaan? Heb je ook de ontstekingsvervroeging bekeken tijdens het rijden?

harlie (0) PRO, 9 jaar geleden

Kijk Ronnyv, dit is precies wat ik bedoel, uit je antwoord blijkt dat er niets mis is met de vorming van het mensel op die specifieke cilinder dus is het enige dat overblijft je vonk. Ik begrijp dat je al bougies, bougiekabels en bobine hebt gewisseld? Dan blijft alleen je ECU over volgens mij. Je kan voor de zekerheid ook nog even tijdens een proefrit controleren of je iets in je data kunt zien betreffende ontstekingstijdstip-aanpassing op de betreffende cilinder. Is misschien ver gezocht maar als door een of andere oorzaak de pingelsensor op deze cilinder een aanpassing vraagt zou dit ook van invloed kunnen zijn.

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=harlie]Dan blijft alleen nog over je verdelerkap of je ECU maar de verdelerkap is misschien ook een goedkope optie om even te proberen[/quote]
Weet over welk motortype je praat, je zet de TS op een verkeert spoor.
Het ontstekingstijdstip wordt in het regelapparaat bepaald en heeft geen verdeelkap.

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

Beste Harlie

Ik heb je stukje verwijderd met jouw mening dat dit type motor is voorzien van een stroomverdeler met verdeelkap.
Nogmaals, je zet de TS op het verkeerde been. Op deze manier van discussiëren wordt het topic onnodig lang.

[i]Mogelijk ben je in verwarring met de motorcodes : ADP - AHL- ANA - ARM uit een vroeger bouwjaar[/i]


[b]Schema ontsteking ALZ motor[/b] (bj 2001)
Zoals je ziet is er geen stroomverdeler met verdeelkap aanwezig en van toepassing.

Gr. paul

harlie (0) PRO, 9 jaar geleden

Je hebt gelijk Paul, ik had de afbeelding van de betreffende bobine niet goed bekeken idd. Bedankt voor je correctie.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Ben je hier nog verder mee gekomen?

Je schreef dat je de injectoren verwisseld heb. Welke heb je verwisseld? Heb je bv ook eens 1 en 2 omgewisseld?

Ronnyv (0) PRO, 9 jaar geleden

De oplossing is inmiddels gevonden en daarna zijn er al behoorlijk wat kilometers gereden.

Bij een van de laatste testritten stevig gereden door een scherpe bocht de snelweg op en toen kwam het probleem in een andere versnelling bij een ander toerental naar voren. Teruggekomen het probleem intern doorgenomen, de auto is telkens bij ons geweest met 1/4 tot 1/3 gevulde tank, hiermee is telkens proefgereden en waarna is telkens circa 10 liter getankt (ook zijn er 3 flesjes forte doorgegaan in totaal). Wij hebben besloten de auto eens vol te tanken en weer te proberen en het probleem was direct verdwenen en is niet meer terug gekomen. Het bijzondere blijft dat de brandstofdruk constant goed was en dat verwisselen van de brandstofpomp en het brandstoffilter ook geen resultaat opleverden. Het lijkt op vervuiling van de tank/brandstofleidingen of verkeerde kwaliteit brandstof.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.