Ik kom net terug van een APK keuring, die knakkers beweren dat mijn mistlamp het niet doet bij dimlicht, alle jaren dat mijn coupe hiervoor was gekeurd was dat kennelijk geen probleem, nu is dat dus wel een probleem.
Mijn schakelaars gaan pas branden als ik mijn licht op stadslicht zet, zet ik hem op dimlicht dan branden de schakelaars niet en doen mijn mistlamp achter het niet.
Hij zei wel dat omdat het een auto uit 1989 betreft het niets uitmaakt of ik uberhaupt een mistlamp heb, dus dat ik hem bij een volgende keuring er gewoon uit kan draaien.
Maar mijn vraag is of het een simpele schakeling is om mijn mistlamp toch bij dimlicht werkend te krijgen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
mark
maakt het voor je zelf op dit moment niet te moeilijk... jou mistlamp hoeft helemaal niet te kunnen branden (bj 89, niet verplicht) dit onderdeel kunnen ze dan ook gewoon overslaan. mocht men moeilijk doen ? auto af laten keuren ( ook af laten melden als een afkeur) en dan in beroep gaan... ik denk dat dan de zaak plots een stuk vlotter gaat verlopen......... [url=http://imageshack.us][img]http://img508.imageshack.us/img508/8904/...[/img][/url]
Gr. paul
Mark,
Meest waarschijnlijke schakeling is dat er een relais is, waarvan de aarde via het dimlicht gaat.
Knip deze draad door, isoleer de draad komende vanaf de dimlichten, en verbind dan het relais met aarde.
Nu kan de mistlamp ook branden bij dimlicht.
Wel even goed testen welke draad het is!
Eerst stadslicht aan en kijken waar je spanning hebt als je de mistlamp aan zet. Deze zijn het niet.
Dan dimlicht aanzetten. 1 draad extra krijgt nu spanning, dat is de aarde draad.
k. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig.
(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
Keuringseisen Wijze van keuren
Het ingeschakeld zijn van het mistlicht of de mistlichten aan de achterzijde van het voertuig moet door middel van een controlelampje aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt. Visuele controle, waarbij de desbetreffende verlichting wordt ingeschakeld.
(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
en waar staat wanneer en bij welke lampen het M.A. moet branden
De man van het keurings station zei dat ik gewoon de mistlamp eruit kon draaien, en dat heb ik gedaan, auto is goedgekeurd...maar wat een gezeik daarom zeg.
17 jaar
dan is het een grote s
als de schakelaar aanwezig is en het controle lampje brand is dat voldoende
de lamp hoeft niet te branden tot 1997
maar hij hoeft alleen maar aan te geven dat ie aanstat
en niet wanneer ie MOET branden
dat is een wettelijke eis en geen keurings eis
Da's nou juist het hele probleem, de schakelaars branden alleen bij stadslicht en kennelijk hoorde dat zo in 1989, dat weet ik dus niet, kennelijk moest je toen, als je mistlicht voerde, alleen je stadslicht aanzetten.
17 jaar
volgens mij was dat idd zo, je mocht alleen mistlampen OF dimlicht aan. Die regel is later gewijzigd. Het is misschien wel verstandig om het goed voor jezelf te maken. Er zal wsl een relais zijn dat al dan niet stroom door geeft als je dim of stadslicht aan hebt. Dit zul je eerst zelf uit moeten zoeken.
Ik had zelf een oude Kadett van 1979, had daar zelf mistvoorlampen op gemaakt. De stroom voor die lampen kwam via een relais, dat geschakeld werd door mijn stadslicht. Ook bij dimlicht brandden mijn stadslichten, zo kon ik kiezen bij welke verlichting ik mijn mistvoorlampen aan zette. In jou geval gaat het dan wel om het mistACHTERlicht, maar je zou het op deze manier op kunnen lossen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar