close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi 100: Niet starten 2.0 TD

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Diesel

Moi,

ik ik heb een 5 tal proplemen op een rij, cil 1, cil 2, cil 3, cil 4 en cil 5

het volgende is gebeurt.

De auto starte altijd al niet erg lekker, dus ik dacht ff de gloeiers doen.
De eerste 3 waren nog goed maar toch maar vervangen en meteen ff gemeten.
Maar ze krijgen gewoon ca 11 volt.
De achterste 2 kon ik niet bij komen, dus daar zitten de oude nog in.
de zondag de tank volgegooit en een km of 130 gereden en savonds weer terug.
Maandag avond wou die niet meer starten, aangesleept en toen liep die zo.
De volgende dag wou die het niet meer doen, alleen een beetje pruttelen net of die veels te weinig diesel kreeg, toen viel me het ook op dat er bij de gashendel wat lekkage was.
De lekkage heb ik vandaag gemaakt ( als het goed is )
De auto wou niet starten, accu leeg gestart, accu weer aan de lader.
net weer geprobeerd, weer niks geen enkel teken van leven.
toen maar vrouwtje in de caddy gestopt, ikke in de audi en slepen maar.
Weer nada noppes.
Weer thuis aan het kijken, viel me wel op dat er aardig wat diesel op het blok ligt bij de verstuivers en pomp.
Verstuiverleidingen losgehaalt, vrouwtje starten, geen diesel natuurlijk....
Ik de hele leidingen er maar vanaf gehaalt ( 3 cilinders ) en ja ja, vrouwtje weer ff starten, komt er maar een klein zeik straaltje uit, me zoon van een paar weken plast verder zeg maar.

Wie heeft er een idee met wat het zou kunnen zijn ?
kan het zijn dat ik het deksel verkeerd geplaatst heb ?
Onder hoeveel druk kan je de pomp zetten ? zonder dat er afdichtingen om me oren vliegen. dit om op lekkages te kunnen testen.
Maakt het uit dat de retour slangen van de verstuivers niet helemaal diesel dicht zijn ?
Wat kan ik allemaal testen zonder speciaal gereedschap ?

Of wordt dit een gevalletje van reviceren ?

km stand van ca 540.000

Geplaatst door

FamdeHaan (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Goede avond Ik heb al vele malen die pompen lek vrij gemaakt . met nieuw asje en lagerbus ,maar met die veertjes en al gaat er zo iets fout . Haal er iemand bij met kennis van zaken en lekkage van die slangetjes is niet een oorzaak van je probleem want dit zit aan de afvoer naar de tank. Met dit weer moeten wel alle gloeiers het doen . Die twee naast de pomp moeten wij als monteur er ook uithalen ,het is te doen.!!! Succes Jan

Punt 50
badge

14 jaar

Heb je de gashendel wel weer in precies dezelfde stand terug gezet toen je de afdichting vernieuwde ?

Zo niet, kom je het asje weer aan het los halen en deze in een andere positie zetten, dan zou ik je probleem eerst hierin zoeken, als het asje namelijk niet goed zit dan start hij helemaal niet meer, of loopt hoog in de toeren als hij aanslaat, of je kan geen gas geven als hij loopt, het luisterd dus wel nauw..

Rookt hij ook tijdens het starten ? Als het asje goed staat, loopt hij dan wel als je iets van start-pilot of remreiniger de inlaat in spuit en je dan start ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Al die veertje heb ik lekker laten zitten dus daar kan niks mis mee zijn.
Het asje heb ik op dezelfde stand terug gezet, maar ook als ik volgas geef gebeurt er niks.
En als de retour lekt kan toch misschien de pomp wat leeg lopen ?
En een week geleden starte die wel gewoon op 3 gloeiers, en anders had die met het slepen wel moeten starten.
Dus de gloeiers kijk ik verder niet naar, er moet eerst weer wat leven inkomen.
En om die 2 naast de pomp te vervangen, halen jullie ook de pomp er vanaf ?

Maar ook met de lekkage op het asje had de wagen wel gewoon moeten starten lijkt me.
Heb dit namelijk ook eerder bij een 1.6 d gehad maar die starte nog wel gewoon.

En voordat ik de reperatie gedaan had wou de motor nog wel een beetje pruttelen, nu dus helemaal niks meer.

Startpilot ga ik nog ff proberen, maandag ff een busje halen

FamdeHaan 0

14 jaar

Je kan het ook met remreiniger proberen..Werkt hetzelfde..of haal de slang van de inlaat even los en giet er een klein scheutje diesel in.

Meet eens even of er nog spanning op de stopklep van de pomp komt te staan ?

Als je nu aan het starten bent, rookt hij dan ook terwijl hij niet aanslaat ? Zo nee, kan het ook aan de brandstoftoevoer liggen, hij krijgt dan geen diesel.

De slangen e.d. mogen uiteraard niet lekken en nat zijn, verhelp dat eerst en zorg dat de boel niet lekt of lucht kan aantrekken..

stefan84 0

14 jaar

We gaan verder met de cursus. Bovenop het deksel zit de afvoerleiding met een banjobout ,schroef deze los en vul de pomp tot aan de nok met diesel en blaas die banjobout door want dit is de geknepen ontluchting .Heb je voor het monteren van het deksel de begrenzerbout een stuk los gedraaid? het monteert zoveel makkelijker. Versneldstat.veertje op zijn plaats. Trekarmpje in de vork en armas in het deksel . Je ziet een streepje op de as staan en dit had ik op de hefboom al afgetekend . Bij jou is dit niet het geval, dus doen we truc 2. Zorg dat het asje niet in pomp kan zakken en ook wel zwaar draait zodat je hem in een werkende stand kan zetten. Bij jou reageerde het niet maar voel je wel dat het aan een arm trekt? dat kerfje op die m6 schroefdraad staat ongeveer haaks op de hefboom. Succes We horen graag wat van je . Met die M8 bout regel je de roetgrens en niet helemaal tot aan het eind draaien daar zijn de buren niet blij mee.

Punt 50
badge

14 jaar

@ Stefan

Remreiniger heb ik ook niet, alleen wd40 dus moet het dan toch ff ophalen.
De stopklep werkt, als de auto op contact staat en je haalt het draadje eraf dan hoor ik de klep tikken.

En aangezien de motor het niet doet is het ook niet zo makkelijk om op lekkage te testen.
Dus ik ga maandag eerst de pomp volgooien via de aanvoerslang en dan kijken of er lekkage is en of de motor dan wel wil starten.

@ Jan.

Ik zie dit niet echt als een cursus.
Ik ben een oplossing aan het zoeken wat er mis kan zijn aangezien de auto voor de reperatie ook al niet wou starten zoals ook in de begin post uitgelegt is.

De roetstop heb ik niet aangezeten.
het asje heb ik niet afgetekend, maar ik kan me nu nog steeds herinneren hoe het zat voor demontage, en dus ongeveer haak op de hefboom, iets naar passagierkant wijzend.
Dus als ik het verkeerd heb gedaan zal die niet meer als 1 tandje verkeerd staan.
Dus dan zou het zo zijn dat die bij volgas niet veel toeren maakt of dat die teveel toeren maakt, en bijde is niet het geval.
Er zit helemaal geen leven in.

FamdeHaan 0

14 jaar

Nou, we wachten gewoon even af, als hij met remreiniger wel een teken van leven vertoont, moeten we het dus zoeken in de brandstoftoevoer..

Pas op, spuit niet teveel remreiniger de inlaat in! Laat iemand de auto starten en spuit dan 1 a 2 seconden het luchtfilter in, beter werkt als je het rechtstreeks de inlaat inspuit..

Doet hij helemaal niks, controleer dan de distributie eens..

Als hij gloeit, compressie heeft, de timing in orde is en ook diesel krijgt zou hij op zijn minst moeten lopen, compessie zal hij nog wel hebben aangezien hij gelopen heeft voor de reparatie, gloeien deed hij ook zoals je aangeeft, dan is of de timing van slag of hij krijgt geen brandstof..

We zijn benieuwt..

stefan84 0

14 jaar

Ik denk niet echt dat het aan de distributie ligt.

er komt gewoon erg weinig diesel uit de pomp als ik de verstuiverleidingen los gehaald heb.

Kan het btw ook aan de diesel liggen ? had er 2 dagen voor nog wel getankt, daarna een km of 260 gereden.
Volgende dag in de namiddag deed die het nog gewoon en rond een uur of 11 a 12 in de avond niet meer.
Met aanslepen wel.

Ik heb em via de retour en aanvoer volgegooit......
Ondertussen nog een keer proberen......
Nu wil die niet echt vlot rondstarten vanwege de kou :(
Heb via de retour ca 2 bar aan lucht op de pomp gezet, aan de aanvoerzijde kwam er niks uit en via de retour ging er ook niet veel in
Ik zag geen zichtbare lekkages op de pomp.

Morgen ga ik nieuwe retourslangen eropzetten en een busje remreiniger in de aanslag kijken of er dan meer gebeurt.

Maar ik zal kijken of ik ff nieuwe retourslang en startpilot op kan halen.

Morgen weer meer hoop ik

FamdeHaan 0

14 jaar

Maar hij doet dus nu helemaal niks meer sinds je aan die gashendel gezeten hebt, zoals ik uit je eerdere verhaal opmaak..

Als voor de rest alles goed is, dan blijven 2 dingen over :

1) Gashendel in verkeerde positie terug geplaatst..
2) Pomp defect..

Met remreiniger zul je hem wel aan de praat krijgen, maar ik betwijfel of hij blijft lopen.

Je kan dan nogmaals naar de positie van de gashendel kijken..Aangezien je hem ook niet afgetekend hebt kan hij toch verkeerd zitten.

stefan84 0

14 jaar

@stefan.

Voordat ik aan de gashendel begon pruttelde die alleen maar wat, wou niet starten

En ik kan eventueel wel een foto maken van de gashendel.

Ik heb vandaag de retourslangen vervangen.
En met startpilot aan de gang geweest.

En aangezien dat ik eerst in me uppie was, de motor geeft wel wat teken van leven maar wil nog niet lopen.
En even volledig op startpilot te laten lopen vin ik niet echt fijn.

Hoe kan ik controleren of mijn pomp ook echt overleden is ?
En het schijnt dat een pomp van een transporter 2.4 d hetzelfde is, dan hoef ik alleen nog mijn deksel over te zetten.
Weet iemand dit zeker ?

FamdeHaan 0

14 jaar

Net nog ff met ze 2en geprobeert.

Op startpilot wil de motor wel.
Een paar keer geprobeert, iedere keer als de motor weer stil staat komen er luchtbellen via de aanvoerslang uit de pomp.
Ook hoor ik een beetje een sissend geluid bij het tandwiel vandaan komen, maar dat kan misschien ook wel wat anders wezen.

Ook viel het me op dat bij de retouraansluiting van de 4de cillinder er diesel langslekt, toen heb ik er een langere slang opgezet, die in een jerrycan gehangen en toen was het over, heb er eigenlijk niet op gelet of er toen nog wat uitkwam tijdens het starten, morgen maar ff doen dus.

Ik kreeg nu een beetje het idee dat er wel wat meer leven in de motor zit maar dat kan ook wat achtergebleven startpilot zijn.
Maar me accu was nu te leeg, ga het morgen weer even proberen.

FamdeHaan 0

14 jaar

Verlangt u niet te veel van die startmotor, de draden aan de collector gaan bij te lang starten los!!! Niet langer dan 20 sec. starten dan weer af laten koelen. Groetjes

Punt 50
badge

14 jaar

Ik heb de hoop opgegeven met deze pomp, ik ga nu een andere erin zetten als ik die gevonden heb.
En dan ga ik de pomp uit elkaar halen, misschien dat ik er wat aan kan zien.
En anders..... nu is die al stuk dus het kan niet erger worden.

FamdeHaan 0

14 jaar

Fam de Haan hoe is het met de AUDI 100 kan de vlag al uit of zijn we in mineurstemming? Groeten Jan

Punt 50
badge

14 jaar

Ik heb er nu een andere pomp opzitten, van een transporter 2.4 d, bovendeksel overgezet.
Ga em zo afstellen en dan kijken wat er gebeurt.

Oude pomp gaat naar een hobbybop die vaker pompen aanpast, die gaat kijken of hij kan vinden wat er mis is met de pomp.

FamdeHaan 0

14 jaar

Ik heb een poeli van een transporter erop, nu ligt alles wel in lijn.
Pomp afgesteld.
Als volgt,

Meter erin voorspanning van 3.
Motor linksom tot de meter niet meer beweegt, op 0 gezet. ( nog een voorspanning van ca.1 )
Rechtsom tot de motor op het merkteken staat ( 0 op vliegwiel )
Toen pomp op 0,95 gezet (had nu ook weer een voorspanning van ca.3 )
Meter eraf, pomp heb ik via de retour volgegooit.

Motor wil nog niet starten, accu was ook weer leeg, kwam nog geen diesel uit de leidingen, morgen ff proberen met startpilot of aanslepen.

FamdeHaan 0

14 jaar

Werkt de stopklep van deze pomp wel ?

Zeker weten dat ook deze pomp nog functioneerd ?

Is het tandwiel van de transporterpomp hetzelfde als jou oude originele ?

Je hebt het deksel er weer afgehad zie ik, ook zeker dat de gashendel correct en dus 100% goed zit ?

Een hoop vragen, maar wel zo belangrijk, je zou tijdens het starten, en de pomp vol diesel zit, zeker iets door de leidingen moeten krijgen, of de stopklep werkt niet / blijft hangen, of de pomp is defect..

Als de timing verkeerd staat, zou er wel diesel moeten komen, alleen zou hij dan niet aanslaan.

stefan84 0

14 jaar

Stefan een indirect ingespoten diesel zal altijd aanslaan als deze brandstof krijgt . Een directe niet bij een tand fout is het over. Bij die oude moet je wel derect de deuren open zetten en je excuses aan je collegas aanbieden. (rook) Succes

Punt 50
badge

14 jaar

Ik ga er vanuit dat de pomp goed is, de pomp komt bij een bedrijf weg en die heeft em nagekeken en schoongemaakt.

Tandwiel is hetzelfde alleen het bevestigings gedeelte zit verder naar buiten toe.

Gashendel heb ik op dezelfde stand terug gezet zoals die bij het transporter deksel zat.

Ik heb de pomp via de retour volgegooit, ik weet niet of dat een verschil heeft tegen de diesel er doorheen zuigen ?

Ik had alleen de pomp net verkeerd om afgestel omdat ik geen afstel beschrijving van deze motor had.
En voor mij was het meest logische om de motor af te stellen in de draairichting, maar dat moet dus net andersom.

Deuren hoef ik niet open te zetten want de auto staat buiten, en op dit moment regent/sneeuwd het hier dus ik denk dat ik er morgen mee verder ga.

FamdeHaan 0

14 jaar

Ik heb het idee dat de tandriempoeli achterop de nokkenas niet goed staat.
Als ik de motor zover draai dat me meter in de buurt van de 0,95 zit.

Zo staat me meter.
[img]http://www.famdehaan.eu/images/diverse/a...'s/Passat%202.0%20diesel/P1020767.JPG[/img]

Zo staat de pomp.

[img]http://www.famdehaan.eu/images/diverse/a...'s/Passat%202.0%20diesel/P1020768.JPG[/img]

En zo staat het tandwiel aan nokkenas zijde.

[img]http://www.famdehaan.eu/images/diverse/a...'s/Passat%202.0%20diesel/P1020769.JPG[/img]

Als ik het vliegwiel op het merkteken met de 0 zet staat me meter op 3,10
Draai ik alles rechtsom tot de meter niet meer beweegt staat deze op ca 1

Wat gaat hier nu verkeerd ?
Of heb ik de merktekens op de verkeerde plek ?
Als ik de motor op BDP heb staan , dan staan de nokken van cil 1 omhoog.
En hoe moet de nokkenas staan als de motor in BDP staat ?

FamdeHaan 0

14 jaar

.

audia4 0
badge

14 jaar

pomp 1/2 slag doordraaien ten opzichte van de krukas, dan dikke kans dat hij loopt.

overigens een pomp van een 2.4 diesel op een 2.0 diesel lijkt me een verkeerde combinatie. zit met zekerheid een andere regelnaald in, en de plunjer heeft een andere diameter.

dikke kans dat je hem niet stationair kunt krijgen of dat hij bij belasting gaat roken als een kolenkachel.

riemwiel van de nokkenas heeft een kerf, maar dit zegt niets, er zit geen spie in. klepdeksel demonteren, aan de kopkant van de nokkenas zit een groef, die moet vlak staan met het aanlegvlak van de klepdeksel.

audia4 0
badge

14 jaar

wat is het BDP merkteken op het vliegwiel ?

De 0 of alleen het streepje ?

Bij het streepje staat de nokkenas goed, is dit ook goed ??

FamdeHaan 0

14 jaar

het wil nog niet lukken........

van de brandstofpomp staat het merkten van de poeli 2 tandjes voor het merkteken op de pompsteun.
Gleuf van de nokkenas staat recht met de kop.
Pomp is nu afgesteld op 0,97.
Op startpilot wil de motor wel, op diesel niet.
Als ik de verstuiver van cil 1 loshaal en de motor met de hand rond draai komt er een beetje diesel uit, dit is in de buurt van het BDP
Dus het lijkt me dat de pomp wel goed staat.

Waar moet het merkteken van de transporter pomp staan ? staat nu ongeveer gelijk aan het merkteken.
Als ik het andere blokkeerpengat neem staat deze links onderaan.

FamdeHaan 0

14 jaar

dat punt dat er diesel uit komt; staan de kleppen van de bewuste cilinder dan op tuimelen??

zo ja, pomp halve slag doordraaien ten opzichte van de nokkenas.

audia4 0
badge

14 jaar

[quote=audia4]dat punt dat er diesel uit komt; staan de kleppen van de bewuste cilinder dan op tuimelen??

zo ja, pomp halve slag doordraaien ten opzichte van de nokkenas.[/quote]
Als van de 1ste cil de nokken omhoog staan dan komt er ook diesel uit de verstuiverleiding.

Dus halve slag doordraaien lijkt me ook niet goed.

Nu hebben we alleen het idee dat er gewoon te weinig diesel uit de leiding komt tijdens het starten.
Dus als niemand meer een goede tip heeft ga ik het bovendeksel van de transporter er eerst weer ff opzetten

FamdeHaan 0

14 jaar

Loopt hij alleen als je remreiniger erin blijft spuiten ?

Dan krijgt hij of geen diesel, probleem met de pomp o.i.d. of de timing is niet goed..

Begin nu te twijfelen aan die pomp die je er nu op hebt zitten, deze moet wel hetzelfde zijn, net zoals de poulie en het merkteken ervan..

Pomp afgesteld na ODP ?

stefan84 0

14 jaar

Deze is trouwens van de transporter :

[url=http://img38.imageshack.us/i/19559112.pn...][img]http://img38.imageshack.us/img38/927/195...[/img][/url]

stefan84 0

14 jaar

Hr de Haan zo'n diesel start vollast en regelt dit later bij met stationaire loop. Die vollast opbrengst is ong 35 mm3 dat is blokje van 3*3*4. mm.

Punt 50
badge

14 jaar

Pomp heb ik als volgt afgesteld.

Motor op merkteken vliegwiel ( streepje ) dus niet de 0 met streepje.

Nokken cillinder 1 staan naar boven

Gleuf achteraan in nokkenas staan gelijk met kop.

Pomp geblokkeert met een pijpsleutel ( bij gebrek aan beter )

Tandriempoeli op nokkenas vastgezet

Toen kreeg ik de pomp niet goed afgesteld, daarna heb ik de poeli achterop de nokkenas weer losgedraait.
Pomp ongeveer halverwege de sleufgaten gezet, en iets vastgedraait.
Toen heb ik met de micrometer de pomp op ongeveer 0.95 gezet, tandriempoeli weer vastgezet en toen de pomp opnieuw op 0.97 afgesteld.

Afstellen doe ik als volgt.
( Van de voorkant af bekeken )

Meter erin.
Motor met de klok mee tot de meter niet meer beweegt.
Bij een voorspanning van ca 1 de meter op 0 zetten.
Dan de motor tegen de klok in tot BDP ( merkteken op vliegwiel )
Dan de pomp afstellen op 0,95 - 1,00


@stefan.

Als ik dat plaatje zo zie moet het merkteken van de tandriempoeli gelijk staan met die op de pomp ( NR 3 )

Mij lijkt het alleen erg raar om de motor tegen de draairichting in af te stellen

Want als ik de pomp afstel op het merkteken van de poeli krijg ik em niet op 0.95

FamdeHaan 0

14 jaar

[quote=Punt]Hr de Haan zo'n diesel start vollast en regelt dit later bij met stationaire loop. Die vollast opbrengst is ong 35 mm3 dat is blokje van 3*3*4. mm.[/quote]
Wat wilt u hiermee vertellen meneer Punt ? aangezien een verstuiverleiding ongeveer 2mm is zou ik er 2*2*8.75 mm uit moeten halen bij volgas ?
Dat zijn piesstraaltjes van bijna een cm ?

FamdeHaan 0

14 jaar

Meter erin.
Motor met de klok mee tot de meter niet meer beweegt.
Bij een voorspanning van ca 1 de meter op 0 zetten.. In ieder geval maak je al de fout Het moet namelijk zo:motorTEGEN de klok in totdat micrometer niet meer terug draait.micrometer op 0 zetten en dan motor op o.t zetten,dan moet micrometer o,95 aangeven zoniet pomp bijdraaien.

alfons262 0
badge

14 jaar

[quote=alfons262]Meter erin.
Motor met de klok mee tot de meter niet meer beweegt.
Bij een voorspanning van ca 1 de meter op 0 zetten.. In ieder geval maak je al de fout Het moet namelijk zo:motorTEGEN de klok in totdat micrometer niet meer terug draait.micrometer op 0 zetten en dan motor op o.t zetten,dan moet micrometer o,95 aangeven zoniet pomp bijdraaien.[/quote]
Het gaat wel om een linksom draaiende pomp omdat het een 5cil is en de pomp aan de achterkant van de nokkenas zit.

bij een 4cil , waar een rechtsom draaiende pomp opzit moet je wel eerst tegen de klok in draaien.

Wie heeft er voor mij de goede omschrijving om me pomp af te stellen ?
Want ik wil nu wel weten of ik wat fout doe

FamdeHaan 0

14 jaar

Ik wil hiermee vertellen dat er max. een druppel per slag uit de pomp komt . U wilt schijnbaar straaltjes zien en dat is niet zo. Ik kan u ook wel en met mij vele uitleggen hoe je een pomp moet installeren maar de aanwijzingen zijn duidelijk genoeg. Succes

Punt 50
badge

14 jaar

En dan nog iets anders,

Ik las dat je de pomp i.p.v. een blokkeerpen met een pijpsleutel geblokkeerd hebt voor hem op tijd te zetten, in vele gevallen gaat het daar al mis..

Weet even niet precies de diameter van het gat in de pomp, maar heb het al gezien dat als deze 15,7mm moet zijn ( de blokkeerpen ) en je er iets in stopt van 15mm dat de pomp al snel een tand te vroeg of te laat komt te liggen..

En aangezien een pijpsleutel hoekig is op de uit einde zal hij in het midden iets dunner zijn, en kan dus betekenen dat de pomp niet precies staat zoals het hoort.

Is het misschien niet beter als je er even een beunhaas na de tijd naar laat kijken ? Niet verkeerd bedoelt, maar dan weet je 1) dat hij goed staat en 2) wat je uitsluiten kan..

stefan84 0

14 jaar

@ Punt.

Ik en me pa die hier zondag was hebben niet echt een idee met hoeveel eruit moet komen, me pa leek het te weinig
Ik weet wel hoe ik een pomp moet installeren, alleen krijg ik de motor niet aan de loop.

@Stefan.

Zoals ik em nu telkens afstel is het toch goed ? eerst met de klok mee tot de meter niet meer beweegt en dan weer terug ?

Ik weet dat het niet de goede manier is om het met een pijpsleutel te doen, maar het was zondag en dat was het eenigste wat in de buurt kwam van het gat.
En nadat ik de pijpsleutel heb gebruikt heb ik de pomp wel weer afgesteld door de tandriempoeli van de nokkenas los te halen toen de motor nog op het merkteken stond, daarna nog een keer verdraaien en toen op 0.97 afgesteld.

En ik heb geen idee wat ik nu uit kan sluiten, alle problemen zijn begonnen toen ik de gashendel gerepareerd heb.
ik ga eerst de pomp met een compressor onder druk zetten, kijken of er wat lekt
en anders ga ik het deksel er weer op zetten wat bij deze pomp hoort.

FamdeHaan 0

14 jaar

wohoeeeee hij doet het eindelijk weer.

Heb gewoon alles op het nulpunt gezet lda had ik daarvoor al een keer losgehaalt.
Toen heb ik de pomp geblokkeert met me pijpsleuteltje, tandriempoeli achterop de nokkenas los, motor op tijd gezet, tandriempoeli weer vast.
Met een sleutel een beetje op een paar terugslagkleppen zitten tikken. omdat ik die tip van een collega kreeg dat die ook wel eens willen blijven hangen.
roetstop verder ingedraait
Toen proberen, en er zat een klein beetje leven in maar in me accu niet veel meer.
Dus die aan de lader en een uurtje of 2 eraan geweest.

toen nog een keer proberen en toen wou die op diesel lopen, maar reageerde erg slecht op het gas en wou niet stationair lopen.
Daarna heb ik de roetstop nog wat verder ingedraait en toen wou die wel zelf blijven lopen.

Hij maakt nu alleen nog meer kabaal als een kouwe 1.6D :D

maar ben al heel erg blij dat die het weer doet.

Nu alleen nog de fijn afstelling

Ik heb nu alleen geen idee wat het nu geweest is.
Misschien een luchtbel in de pomp, iets in de lda wat niet goed heeft gezeten.
Of het lag toch aan de roetstop samen met dat ik eerst niet veel diesel uit de leidingen kreeg.

Ik zou het echt niet weten.

Maar nu het fijn afstellen.

Moet ik de motor nu in de draairichting afstellen ? of tegen de draairichting in ?

FamdeHaan 0

14 jaar

Om die roetstopschroef zit een ring om gepuntlast ,verder mag en kan je niet draaien .Voor een goede afstelling zit je er vlak voor. Hoe is het stationair met de rook? Voor de verdere tuning ; krakende geluiden staat ie te vroeg en krachteloos roken te laat. Je kan als je wilt ook langs de bosch dienst rijden en hem draaiend op tijd laten zetten . 17 gr

Punt 50
badge

14 jaar

[quote=Punt]Om die roetstopschroef zit een ring om gepuntlast ,verder mag en kan je niet draaien .Voor een goede afstelling zit je er vlak voor. Hoe is het stationair met de rook? Voor de verdere tuning ; krakende geluiden staat ie te vroeg en krachteloos roken te laat. Je kan als je wilt ook langs de bosch dienst rijden en hem draaiend op tijd laten zetten . 17 gr[/quote]
Maar als de motor erg traag reageerd op het gas ligt dit toch aan de roetstop ?
Ik ga morgen ook ff de lengte van de roetstop van bijde pompen verglijken.
En een bosch dieselservice ligt een km of 30 verderop, durf er zo niet meer te rijden

FamdeHaan 0

14 jaar

Of het hefboompje een tandje verzetten . We komen er wel! Ook de pomp iets los en met dec hand verdraaien. Je staat versteld hoeveel een paar mm verdraaien effect geeft. Je ziet dan gelijk welke kant het op moet. De leidingen kunnen het hebben en daarna spanningvrij zetten . Ook daarna de afstelklok er in en een keer op de 2 omwentelingen moet het 0 punt op 0,97 uitkomen vanaf het diepste (begin) punt. ff checke. . Deze pomp zal iets meer opbrengst geven dus die roetstop niet tot het eind draaien. Groeten.

Punt 50
badge

14 jaar

Roetstop heb ik gewoon laten staan, motor draait nu netjes stationair.

Pomp heb ik afgesteld op 0,96 2 x gecontroleerd
Alles weer gemonteerd en nu loopt de motor goed, reageerd ook beter op het gas als gisteren.

Alleen nog 1 puntje.

Op de retouraansluiting op de pomp zit een banjo bout met een slang naar de tank toe en naar de verstuivers.
Aangezien de slang die er nu op zit wat te groot is lekt die een beetje.
Maar met een stationair draaiende motor komt er nog een aardige straal uit zeg, komt ca een cm of 5 ver, is dit normaal ?
Ik heb de slang naar de tank toe al ff doorgeblazen.

Morgen maar ff kleinere slang ophalen, heb nu een 4mm slang, ik moet denk ik wel een 2 mm slang hebben.

FamdeHaan 0

14 jaar

In die banjo zit een klein gaatje om te ontluchten en retour. De pomp wordt zo onder flinke druk gehouden zodat de plunjer zich ZEER snel kan vullen en ook tegen dampvorming.

Punt 50
badge

14 jaar

ik weet waarom er een retour op de pomp zit, maar bij me opleiding is nooit vertelt over hoeveel eruit komt.
Ik had zelf het idee dat er maar een beetje door zou gaan, dit vindt ik nogal een redelijke straal.

FamdeHaan 0

14 jaar

Deze kan dicht,

auto loopt weer als een zonnetje, en start stukken beter als met de oude pomp.
Alleen nog ff goed afstellen

FamdeHaan 0

14 jaar

Beste Haan,

In #7 vertelde je dat je niet aan de roetstop gezeten hebt, misschien een foutje, maar als je dat er gelijk bij had gezet dan liep hij al veel eerder..Maargoed hij loopt nu tenminste.

Zit die zegelring er nog omheen of is die eraf ? Die zit n.l. niet gepunt last maar die ring zit er gewoon omheen geknepen.

Als de motor verder niet rookt bij gas geven en je het idee hebt dat hij vroeger wat meer vermogen had, dan draai de roetstop eens 90 graden verder naar binnen, dan wel de stationair iets omlaag draaien want hoe verder deze naar binnen gedraait word, hoe harder hij stationair gaat lopen.

Net zo lang dat hij weer pefect loopt zonder ( al te veel ) rook.

stefan84 0

14 jaar

in berichtje 7 zat de oude pomp er nog op

vanaf berichtje 17 zit de andere erop

FamdeHaan 0

14 jaar

Maar als de zegelring nog aanwezig is, kun je hem niet verkeerd monteren, dan draai je hem altijd erin tot aan de aanslag, moer vast draaien en klaar.

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 100 of stel zelf een nieuwe vraag.