Audi A6 Avant: nokkenasslijtage

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TDI

In september 2007 kocht ik een tweedehands Audi A6 bij dealer Van den xxxxxx in Den xxxxx. De auto kostte 30.000 Euro en had 125.000 km gereden. Een vriend van mij reed een vergelijkbare auto en zijn motor begaf het na enige tijd. Hij waarschuwde mij voor een soortgelijk probleem. Ik schrok nogal en ging zoeken op internet. Ik schrok nog harder: het type motor in mijn (en zijn) Audi vertoont een nokkenasprobleem, het gaat hierbij om een ongelijkmatige slijtage, waardoor uiteindelijk de hele motor in de soep kan lopen. Het heeft te maken met materiaalkeuze, deze zou te zacht zijn.

Gezien wat ik op internet lees, stel ik mij op het standpunt, dat ik een auto met een verborgen gebrek heb gekocht en ik heb hierover contact gezocht met Van den xxxxxx. Zij houden zich aan de fabrieksbepalingen: na 150.000 km geen enkele vorm van coulance, mocht het probleem zich voordoen. Wel gaven ze mij het advies om na te laten gaan of het probleem daadwerkelijk aanwezig is. Het antwoord is helaas ja, bij de Audi-dealer in xxxxx is de motor nagekeken en de nokkenassen zijn ingesleten, herstelschade 4.000 Euro.

Wederom heb ik contact gezocht met Van den xxxx. Zij blijven zich beroepen op de fabrieksbepalingen en zijn op geen enkele wijze bereid iets voor me te doen. Ik ben er door de berichtgeving op internet van overtuigd geraakt, dat Audi en Van den xxxxx ruimschoots op de hoogte waren van dit probleem op het moment dat ik de auto kocht. Dit hadden ze me moeten mededelen of tot uitdrukking moeten laten komen in de aanschafprijs. Helaas is dit niet gebeurd.

Wat vinden jullie hiervan?

Hans Kremer

Geplaatst door Hans Kremer (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jos_br (0) PRO, 13 jaar geleden

Wij kunnen er wel van vinden dat dit vaak voorkomt en middels een coulanceregeling opgelost dient te worden, bij PON val je buiten deze regelingen vanwege km. stand en leeftijd. Overigens is de prijs voor dit soort reparaties wel wat aan de hoge kant..........

Jos.

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

Oplossen via audi, neee, krijg je niet voor elkaar. Die prijs is te hoog, ander adres die er veel afweet stuur ik je via pb. (deze site is niet bedoeld om enige vorm van reclame te maken.)

boccaccio (0), 13 jaar geleden

Ik vind dat toch wel erg slecht van audi/pon. Bij mijn BMW e46 uit 2000 werd in 2008 bij 250.000km de wielophanging die uit de carresorie was gescheurd gratis gerepareerd (2500,-)
Constructie fout volgens BMW, zonder gezeik netjes gerepareerd zonder één cent te hoeven betalen. En mijn auto was nog niet eens bij hun (BMW) gekocht of in onderhoud.... Ik had niet eens garantie.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

weet je wat het is Josh.
Audi's en vw's zijn momenteel niet aan te slepen,is niks mis mee,zijn mooie auto's.
Maar dan word je wel wat laks naar je klanten toe.
Want waarom zou je je druk maken om die ene klant als er weer 10 in de rij staan voor een nieuwe auto.
Een goede auto kenmerkt zich ook met een goede service en dat laatste ontbreekt bij sommige merken,niet alleen vw/audi.

jos_br (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=boccaccio]Ik vind dat toch wel erg slecht van audi/pon. Bij mijn BMW e46 uit 2000 werd in 2008 bij 250.000km de wielophanging die uit de carresorie was gescheurd gratis gerepareerd (2500,-)
Constructie fout volgens BMW, zonder gezeik netjes gerepareerd zonder één cent te hoeven betalen. En mijn auto was nog niet eens bij hun (BMW) gekocht of in onderhoud.... Ik had niet eens garantie.[/quote]
Deze heb ik hier ook een paar keer meegemaakt, het wordt snel en goed opgelost door BMW, maar het was wel een lompe contstructiefout. Het was zelfs gevaarlijk..........

Jos.

boccaccio (0), 13 jaar geleden

Ik vind het nokkenas probleem van audi ook in de categorie "lompe/gevaarlijke fouten" valt. Eerlijk is eerlijk, als je als producent een fout maakt dan hoor je dat óók op te lossen.

Gelukkig zijn er ook merken die dat wel doen. Helaas valt pon niet in die categorie.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=boccaccio]Ik vind het nokkenas probleem van audi ook in de categorie "lompe/gevaarlijke fouten" valt. Eerlijk is eerlijk, als je als producent een fout maakt dan hoor je dat óók op te lossen.[/quote]
Je bedoelt gevaarlijk voor je portemonnee ? of voor de verkeersveiligheid ?
Versleten nokkenassen brengen de bestuurder NIET in gevaar, de auto remt en stuurt er prima om.
Van enig gevaar kun je dus niet spreken.

Gr. paul

jos_br (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=P. Kelder][quote=boccaccio]Ik vind het nokkenas probleem van audi ook in de categorie "lompe/gevaarlijke fouten" valt. Eerlijk is eerlijk, als je als producent een fout maakt dan hoor je dat óók op te lossen.[/quote]
Je bedoelt gevaarlijk voor je portemonnee ? of voor de verkeersveiligheid ?
Versleten nokkenassen brengen de bestuurder NIET in gevaar, de auto remt en stuurt er prima om.
Van enig gevaar kun je dus niet spreken.

Gr. paul[/quote]
Dit bedoel ik ook. Verder heb ik hier drie keer dit probleem van de BMW gehad en niet iedere keer werd hier even makkelijk over gedaan............

Jos.

a3/a6 (0), 13 jaar geleden

Toen ik eind 2006 op zoek was naar een audi a6 kwam ik het nokkenasprobleem in ruime mate tegen op internet, o.m. bij problemcar (bericht van Paul e.a.). Er was dus meer dan voldoende informatie over het onderwerp te vinden. Juridisch gezien heeft Hans blijkbaar verzuimd om voldoende kopersonderzoek te doen anders had hij het in 2007 al geweten.
De verkoper in mijn situatie benadrukte diverse keren, dat "mijn" auto geen versleten nokkenassen had. "Het kwam vooral bij taxi's voor". Bij de eerste servicebeurt vermeldde de monteur het echter wel op het overzicht. Deze dealer heeft toen de hele mikmak onder garantie vervangen (inclusief distributie).
nb: distributie met rollen, riemen, waterpomp enz. deze week vervangen: ook niet echt goedkoop!
grt a3

boccaccio (0), 13 jaar geleden

Even een andere insteek, gezien op dit forum wordt vermeld dat de tuimelaars de oorzaak zijn van de slijtage aan de nokkenas, en er blijkbaar een vernieuwd type tuimelaar is. Kan je deze dan niet preventief vervangen? Of zal dit qua kosten/baten niet veel opleveren?

Hans Kremer (0), 13 jaar geleden

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties (ook rechtstreeks via mail). De auto is enige weken geleden naar volle tevredenheid gerepareerd door Paul Kelder. Vakwerk voor een eerlijke prijs, voor mij geen dealeronderhoud meer. Het nokkenasprobleem openbaarde zich vlak voor mijn vakantie, maar Paul past mij probleemloos in zijn planning, super! Inmiddels ben ik met de auto op zomervakantie geweest en staan er alweer 5.000 kms extra op de teller. Paul, van harte bedankt!

Inmiddels ben ik nog met de dealer in gesprek, omdat ik het niet eens ben met de gang van zaken. Zodra er nieuws is laat ik het horen. For now case closed!

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

En toch vind ik sommige garantie kwesties ook echt niet kloppen.

Voorbeeld:Wij hadden laatst een Polo uit 2001 met een dichtgevroren carterventilatie (bekend probleem),gevolg:motor vastgelopen en kreeg van Pon 100% coulance,dus gloednieuwe motor en zonder betaling van arbeidsloon,lees:auto is uit 2001 en een Polo...
Vergelijk dit maar eens met een dure Audi of VW die nieuw 2 of 3x zo duur waren en nu met een zelfde soort kostenplaatje zitten,zoals turbo's,versnellingsbakken enz enz. Na 2 jaar heb je nog hooguit coulance er op zitten,maar je moet wel bijbetalen.Na 3 jaar is alles voor je eigen rekenening.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.