Na het vervangen van de thermostaat bij 200.000 km kwam de motortemperatuur eindelijk weer op 90 graden. Hoe lang hij daarvoor te koud gelopen heeft weet ik niet want ik had hem net gekocht. Toen de motor dus goed op temperatuur was nam het olieverbruik drastisch toe! Ik heb het over ieder 70 km een halve liter erbij en later iets minder. Geen lekkage onder de auto, geen vervuilde koelvloeistof. Hij verbrand het dus. Na 500 km waren de bougies zo vet dat hij niet meer goed liep. Naar vervangen bougies doet hij het weer even.
Wat kan er mis zijn? Klepstootkeerring? Zuigerveer?
Mijn plan: een toevoeging in de olie gooien en daarna dikkere olie proberen (5W40?). Er zit nu 5W30 in.
Dank voor het meedenken!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
welke toevoeging/additief zouden jullie aanbevelen?
als je nu een olieverbruik hebt van ongeveer 1liter per 200 kilometer dan is er lijkt mij geen redding te verkrijgen met een toevoeging.
wat wel kan helpen een 10w40 olie te gaan gebruiken en hopen dat de zuigerveren vast zitten op de zuigers en dat die door langere stukken te rijden wat beter gaan afdichten
Lijkt mij inderdaad niet meer te redden met een toevoeging als hij een halve liter op 70km verbruikt, dan denk ik eerder aan een gebroken olieschraapveer of veren. Koppakking lek zou ook nog kunnen maar klephoedjes denk ik niet omdat deze eigenlijk nooit gaan lekken.
Dank voor jullie reacties. Het oliegebruik is gestabiliseerd en nu naar schatting een halve liter op 400 km. Ik zoek een additief dat eventueel vastzittende onderdelen (klepstootkeering? Zuigerveren?)losweekt. Twee potentiële reparateurs hebben me aangeraden dit eerst te proberen. Maar welk product is het geschiktst?
PS de koelvloeistof is helemaal schoon. Kan het dan toch een lekke koppakking zijn?
PS zijn klephoedjes hetzelfde als klepstootkeerringen
Dank en groet!
Aad
10 jaar
Hoe heb je dit gedaan? Hoe komt het dat nu ineens het verbruik gedaald is van 1/2 op 70km >> 1/2 op 400 km.?
Heeft deze auto lange tijd stil gestaan?
Gebeurde vanzelf. In hetzelfde weekend. Tijdens vergelijkbare ritten. Eerst had ik geen olieverbruik toen de motor nog te koud was door de kapotte thermostaat. Daarna na de eerst 200 km geen olieverbruik. Toen dus heel veel. En daarna stabiliserend. Alles binnen een paar weken. Ik zie het verband ook nog niet.
10 jaar
Ik denk dat de motor al die tijd veel te koud is geweest en daardoor erg vervuild is.
Nu komt de motor wel op temperatuur en leid die vervuiling tot olieverbruik.
Miscchien zit de carter ventilatie wel helemaal dicht.
10 jaar
Dank. Klinkt logisch. Is daarvoor een additief?
10 jaar
Beste Aad,
Niet alle oorzaken zijn op te lossen, door een middel, in de olie te gooien. Zou wel mooi zijn!
Maak de ventilatie schoon; démonteren en met een bv. remmenreiniger schoonmaken. Versleten slangen vernieuwen.
Ja dat zou te prachtig zijn! Maar stel dat de carterventilatie verstopt zit, waardoor komt er dan olie in de verbrandingsruimte? Om het te begrijpen.
10 jaar
Ik zou het gewoon gokken nu je het olieverbruik positief ziet veranderen en stuk is hij (misschien/waarschijnlijk) toch al dus je hebt niets te verliezen.
Zou er 1 dag mee rondrijden (afhankelijk van welke additief je hebt denk ik) en dan olie en filter weer verversen en zou 10W40 nemen en dan aankijken. Geloof dat wij vroeger van Forte gebruikte voor die bekende 1.8 20VT's en de 3.2 V6 maar dat weet ik niet zeker meer.
Hoeveel km heeft de auto gelopen?
Ik zou het zo doen: koop een motorflusch van bv forte. Deze in de warme motor gooien en dan een minuut laten draaien.
Vervolgens oude eruit en dikkere olie erin 10w40 of 15w40.
Ik denk dat de meeste olie langs de klepsteelrubbers verdwijnt.
Mijn ex golfje 3 had het ook een liter per 1000km olieverbruik, nieuwe klepsteelrubbers gemonteerd en haast geen olie verbruik meer.
10 jaar
[quote=peter139]Ik zou het zo doen: koop een motorflusch van bv forte. Deze in de warme motor gooien en dan een minuut laten draaien[/quote]
Een minuut is veelte kort, 30 min minimaal.
Vergeet niet dat een motor er een xxx aantal km over heeft gedaan vervuild te raken dat ga je nimmer in een paar minuten oplossen,
ook vaak met 1 behandeling niet. Wonderen in een flesje bestaan nu eenmaal niet....;
Gr. paul
De auto heeft 200.000 km gelopen. Ik ga de tip van Ricky en peter en p.kelder opvolgen. Is het niet de bedoeling dat je met de flush gaat rijden? Ik zal de gebruiksaanwijzing iig goed lezen. Ik houd jullie op de hoogte!
@ Peter139: die klepsteelrubbers vervangen: hoeveel werk was dat?
10 jaar
Hallo allemaal,
Het hielp helaas allemaal niet. De motor is nu gereviseerd. Dank voor jullie hulp.
Groet,
Aad
10 jaar
Heb je toevallig nog meegekregen wat het nou precies was waardoor hij zoveel olie verbruikte? Olieschraapveren?
Ricky, de zuigerveren. Is dat het zelfde?
10 jaar
Die zaten vast
10 jaar
Ja dan zullen het wel de olieschraapveren zijn geweest. Deze zorgen ervoor dat de olie niet naar de verbrandingsruimte kan en de zuigerveren zorgen voor de compressie ff snel gezegd. Mooi dat het weer is opgelost!
Denk je dat het door een langdurig kapotte thermostaat kan zijn veroorzaakt?
10 jaar
Ja het zou kunnen als de motor altijd maar koud blijft en als er dan ook nog traag mee wordt gereden dan koolt de boel dicht/vast, daarom ook nooit steeds rijden zoals op de "het nieuwe rijden" manier!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar