Audi A4 2009: Oplossing P2015/P2020

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CAG, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 105

De foutcode P2015 heeft betrekking op een fout mbt de wervelkleppen van het inlaatspruitstuk. (Bij 6-cilinders is dit voor cilinderrij bank1 en heeft de foutcode P2020 betrekking op cilinderrij bank 2, maar dat terzijde).

Als de fout na het wissen er direct weer in zit dan zou de conclusie kunnen zijn dat de wervelklepmotor kortsluiting heeft maar het zit anders.

De wervelkleppen in het inlaatspruitstuk hebben een aanslag waardoor ze volledig openstaan bij stilstaande motor. Foto 1. De wervelklepmotor heeft ook een aanslag, maar die staat op 94% open en niet op 100%!! Foto 2.

Doordat de aanslag van de wervelkleppen in het inlaatspruitstuk na verloop van tijd iets uitslijt, gaan de wervelkleppen iets verder open dan gewenst. Foto 3.
En de opening van de motor verandert daardoor ook en gaat van ong. 94% naar bv 97%. Dit detecteert de ECU en geeft direct fout P2015 (of P2020 bij V-motoren).

De oplossing is dan een nieuw inlaatspruitstuk en dan kun je de oude wervelklepmotor gewoon overzetten. Origineel is het alleen als set te koop dus inclusief motor. Is ook een oplossing, maar vaak wat duurder.

Verder zijn er tegenwoordig voor een paar euro ook aluminium blokjes te koop die je kunt monteren op de wervelklepmotor zodat deze aanslag op die 94% blijft staan ongeacht de slijtage van de wervelkleppen. Of dat een slimme oplossing is moet iedereen zelf weten, want als de wervelkleppen door vervuiling en/of veroudering afbreken kun je een nieuwe motor kopen...

Heb je zelf een oplossing die je wilt delen? Plaats het op het forum, daar leert iedereen wat van.

Problemcar Hulplijn

Geplaatst door Problemcar Hulplijn PRO , lid sinds 1 jaar geleden

0 Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.