close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4 1996: Problemen met Necam gasinstallatie.

Bouwjaar: 1996

Het volgende probleem treedt op:
De motor (175.000km) van mijn Audi met een Necam LPG G3 installatie loopt, als deze warm is, onregelmatig stationair en hikt / houdt in tijdens het rijden en schakelt dan over naar benzine.

Toen ik de auto net had was er geen probleem, alleen de thermostaat was defect waardoor de motor temp. op ongeveer 65grC bleef hangen. Nadat deze vervangen was ontstond dit probleem. Ook als de motor nog koud is loopt deze goed.

Op een gegeven ogenblik bleef het indicatielampje van de LPG installatie rood branden. vanaf dat moment bleef de motor wel goed lopen. De oorzaak hiervan lag waarschijnlijk in de aansluitingen van de Lambda sonde, deze waren ge-oxideerd. Na vernieuwen van de aansluitingen was het lampje weer oranje. Helaas kwam het probleem met het haperen terug.

Kent iemand dit probleem? Wat ik zo hier en daar hoor kan het zowel aan de Lambdasonde als aan de gasverdeler liggen. Op benzine loopt de motor zonder problemen.

Alvast Bedankt.

Jos

Geplaatst door

Jos S. (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het indicatielampje rood brand, betekend dat er een fout zit in de gasinstallatie, waardoor deze automatisch overschakeld op benzine! Vandaar dus het verdwijnen van de problemen.
Wat betreft het onregelmatig lopen van de motor. In eerste instantie zou ik dit zoeken in een vervuild verdelerhuis of een moeilijk loopende stappenmotor daarop.

Succes

Alwin305 0

20 jaar

Hallo Jos, aan de ingang van het gasverdeelhuis, waar de propaanslang vanaf de verdamper op zit, zit een messing tule. Hierin zit een gaasje gemonteerd. Gezien de km.stand kan dit wel eens heel erg dicht geslibt zijn. Als dat zo is de tule demonteren (sleutel 22) en het gaasje van binnen naar buiten reinigen met carburateurcleaner en doorblazen met lucht. Misschien is je probleem dan opgelost anders hoor ik het graag. Je kan ook in Haarlem naar Jos van Ommeren. Succes.

Bedankt voor jullie reactie.
Het is overigens zo, dat als de gasinstallatie overschakeld op benzine deze rood/oranje gaat knipperen. Continu rood branden betekent een fout in het systeem, maar de auto blijft wel op gas rijden. Door een stekertje van de Lambda sensor los te trekken kan ik wel op gas rijden zonder het hinderlijke gestotter. Het LEDje wisselt om de paar minuten van rood naar oranje. Uiteraard is dit voor de lange termijn geen oplossing. De motor loopt nu waarschijnlijk op een noodprogramma waardoor de CO uitstoot en het brandstofverbruik hoger is.

De verdeler is nu voor de tweede keer schoongemaakt. (Bij de eerste keer waren ze een rubber O-ring vergeten te monteren bij de stappenmotor op het verdeelhuis. Stonk een beetje naar gas..)
Kan zijn dat het nu opgelost is.
Eerst moest ik ook ca. 10min. op benzine rijden voor dat ik weer op gas kon overschakelen nadat de motor even uitgeweest was. (na tanken of voor de brug wachten) Dit probleem is nu ook na het plaatsen van het O-ringetje over.
Ga eerst het stekertje van de Lambda sensor weer monteren. Mocht dat het probleem nou nog niet verholpen zijn, dan probeer ik het gaasje te reinigen.

Wordt vervolgd.....

Jos S. 0

20 jaar

Ik heb in het verleden trouwens ook zo'n probleem gehad. Van de één op de andere dag begon de auto te stotteren en schakelde na een halve minuut ofzo over naar benzine. Telkens als ik weer terug naar gas schakelde herhaalde zich dit weer. Tijdens deze rit heb ik de gas tank nog een keer gevuld. Mocht ook niet helpen. Toen nog langs de kant van de weg een paar keer vol gas gegeven zodat misschien vuil ofzo los zou geraken. Echter dit mocht ook niet helpen. Toen maar op benzine verder gereden. Toen na een half uur of wat nog een paar keer geprobeerd op gas over te schakelen en dat ging ineens goed. Daarna nooit meer deze problemen gehad.
ra ra hoe kan dit....
vervuild gassysteem, benzine injector die lekt, lambda signaal verstoord....??? wie zal het zeggen....

Alwin305 0

20 jaar

Het lijkt toch het lekje bij de stappenmotor op de verdeler te zijn geweest. Het stekertje weer gemonteerd en heb nu al een paar honderd km zonder problemen gereden. Het diagnose lampje bij de schakelaar blijft nu weer oranje branden. Geen foutmeldingen dus. Effe afwachten of het goed blijft, maar ik denk het wel.

Jos S. 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.