Audi A4: Problemen na kapotte multiriem???

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

Beste mensen,

vandaag heeft men vrouw het volgende meegemaakt met mijn auto: Op zeker ogenblik is de stuurbekrachtiging weggevallen. Ze is gewoon blijven doorrijden en na een aantal kilometers begonnen de lampjes van koelvloeistof te branden en belletjes te piepen. Daar zij niet de mogelijk had om de wagen direct aan de kant te zetten heeft ze een tijdje moeten doorrijden met een te hete motor.

Het is nu te donker om onder de motorkap te kijken, maar ik vermoed dat de multiriem het heeft begeven. Nu is mijn vraag: aan welke problemen kan ik me nu in de toekomst verwachten??? Er is tenslotte even met een te hete motor doorgereden. Ik hoor het graag. Met vriendelijk groeten

Alain

Alain156

Geplaatst door Alain156 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

alain

waarschijnlijk een gevolg van een niet optijd vervangen riem? (iedere 60.000km preventief vervangen) het zou ook kunnen dat de spanrol van de mulitiriem is vastgeslagen? of een versleten spanelement? waardoor de riem met de tijd scheef begint te lopen (staat uit het lood ten opzichte van de andere poelie's) en slijt metname aan één zijde waardoor de de riem vroegtijdig aan z'n eind komt.

of er schade aan de motor is ontstaan blijft even de vraag, wat ik echter niet verwacht, dit zal duidelijk worden na montage van een nieuwe riem.

paul,

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik denk dat de multiriem is gebroken en dat deze riem de riem voor de waterpomp heeft beschadigd.
vervang eerst de riemen(als deze daadwerkelijk stuk zijn) en kijk dan verder.

In het ergste geval kan er motorschade zijn ontstaan door te lang doorrijden met een te warme motor.
Als dat niet lang heeft geduurd is er waarschijnlijk niets aan de hand.
succes.

Alain156 (0), 17 jaar geleden

Paul,

bedankt voor de super snelle reactie. Ik dacht het wel. Maar moet ik me nu zorgen maken over mijn koppakking of over andere zaken??? Er is tenslotte een tijdje met een te hete motor gereden.

En o ja, heb het trouwens ook eens even nagekeken. riem met spanrol zijn de laatste keer vervangen op 120000km. Er staan er nu 181000 op en hij moet volgende week naar de dealer voor een overhoud (idd met distributieriem enz.) Dus dat is inderdaad 60000km.

Alain

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

alain

wat noem je een tijdje??

nog even.. over die distributieriem, deze heeft een interval van 90.000km of 5 jaar wat het eerst komt.. multiriem iedere 60.000km.. ook deze riem heeft een spanelement, deze vervangen indien nodig laat hem zeker controleren, tevens ook de waterpomp deze draait dan wel niet mee met de distributie, maar gezien de bereikbaarheid van dit onderdeel zou ik deze ook laten controleren en zonodig meteen laten vervangen.

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ricky]Ik denk dat de multiriem is gebroken en dat deze riem de riem voor de waterpomp heeft beschadigd.
vervang eerst de riemen(als deze daadwerkelijk stuk zijn) en kijk dan verder.

In het ergste geval kan er motorschade zijn ontstaan door te lang doorrijden met een te warme motor.
Als dat niet lang heeft geduurd is er waarschijnlijk niets aan de hand.
succes.[/quote]
Verklaar je eens nader, doorrijden met een gebroken distributieriem???

Sytze

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

nee, sytze, MULTIRIEM, ik moest ook 2 keer kijken hoor.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Gut, ik zie het nu ook. Het staat er gewoon een beetje raar.
Het kan trouwens wel andersom! Heb ooit een polo 1.9 sdi gehad die met een op knappen staande multiriem hierheen zou komen. Nou je raad het al: toch geknapt, maar 100 meter verder nog een probleempje, sloeg lekker tussen de disriem onderste krukaspoelie. taptaptaptaptap! Toen wastie echt naar de gallamiezen. En ik zei nog: zal ik je ophalen met de oprijtruck? Maar die 5 tientjes waren hem te duur.......ghegheghe.

Sytze

Alain156 (0), 17 jaar geleden

Beste mensen,

hartelijk dank voor de super snelle reacties. Het laat nog maar eens zien dat dit een super goede site is en dat jullie echt willen helpen. Gisteren was het echter niet de beste dag in mijn leven. Ik was nog een aantal reacties aan het schrijven op dit onderwerp en plots viel de internetverbinding er uit. (Dit even ter zijde)

Heb deze morgen het zootje gecontroleerd en ja hoor, de spanner was de boosdoener. Alles vervangen en nu rijdt hij weer optimaal. Maar toch nog even over dat "even doorrijden met een te hete motor". Dat "even" was toch wel een 3 à 4 km :s Ik vrees wat voor mijn koppakking, want 3 à 4 is toch behoorlijk lang, niet??

Paul, de distrubutieriem wordt volgende week vervangen. Het is niet de eerste reactie dat ik van jou lees dus ik weet wat me te wachten staat: Distributieriem met spanrol, waterpomp en omlooprollen (indien aanwezig) laten vervangen. Nokkenaskeerringen controleren op zweten. Na het plaatsen van de nieuwe riem, de inspuitpomp terug op tijd zetten. En ja, dan ook nog de multiriem mee vervangen, maar dat is ondertussen gebeurd ;-)

Nogmaals hartelijk dank allemaal voor de reacties. Als het nog mogelijk is hoor ik graag nog enkel reacties over het feit dat er 3 à 4km is doorgereden met een te hete motor

Alain

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

hey alian

aaiii inderdaad 3 a 4 km is wel iets aan de lange kant... we praten hier over een stalen koppaking deze kan wel iets hebben. neemt overigens niet weg dat ie niet stuk kan hoor!... maar je hebt wel een risico gelopen, maar hopen dat het is goed gegaan... en het lijkt er op.. je hebt er immers al weer mee gereden...

su6

paul,

Alain156 (0), 17 jaar geleden

Is er misschien iets dat ik dan in de toekomst in het oog moet houden Paul. Of is het beter om toch maar naar een andere audi uit te kijken?

Alle voorruit, ik heb weer iets bijgeleerd: laat je vrouw niet te veel met je eigen auto rijden.

Dank voor de reactie
Alain

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

waarom zorgen maken? indien de audi weer goed rijdt... klaar toch?

enehhhh pomp de banden weer eens op.. kan je vrouw weer eens mooi een poosje op de fiets :D gelijk afstraffen..

overigens: die van mij is handtam geeft pootjes! en heb haar van alle lampjes die maar kunnen branden op de hoogte gesteld.... nu komt het, ze moet het ook nog onthouden :))))) daarom heeft ze een smart, heb het simpel gehouden.

paul,

Alain156 (0), 17 jaar geleden

Haha, doen we Paul. Nogmaals dank

Alain

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Oei oei, en ik maar tegen mijn vrouw zeggen dat ze ook eens op de site moet lezen!!!

Verre van tam, ik zie nu al op tegen vanavond..................

Ze rijdt dan ook in een Audi cabrio, dus ze is.....uh...laten we zeggen.........heel wat MANS.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik ben blij dat tie van mij dit allemaal niet leest, ik denk dat ze dan weleens kon gaan overkoken.
En dit ligt niet aan de koppakking.
Vrouwen en techniek zijn niet altijd een gelukkige combinatie.
Net zoals mannen en strijken.

Santa (0), 17 jaar geleden

Tja, wat moet ik dan nu nog zeggen?? MIJN vrouw is al ZO geterroriseerd dat ze direct op de rem gaat staan indien er een lampje gaat branden wat NIET groen is...!
Niet slim, maar wel kostenbesparend....
Op deze manier krijg je weer eens een frisse kijk op het fgenomeen : "vrouwen rijden beter dan mannen...."
Ja, het is maar hoe je het bekijkt..............
Motorschade's worden NIET bij de verzekeraars geregistreerd als ongeval...............
Rijden vrouwen daarom nog steeds beter dan mannen..................???

Alain156 (0), 17 jaar geleden

Santa, ik kan alleen maar zeggen dat je vrouw goed is opgevoed ;-)

Primera p11, je moet niet altijd het strijken van een man in vragen stellen hoor. Ik doe het wel nooit, maar ik ben er wel een krak in!!!

Alain

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik probeer het ook weleens, maar volgens mijn vrouw kan ik beter autorijden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.