Hallo Audirijders,
Ik ben sinds een jaar en 10.000km eigenaar van een Audi cabrio van het bouwjaar 1994 met 192.000km op de teller ( met origineel onderhoudsboekje)
De wagen heeft altijd zeer vlot gereden en geschakeld. Fantastische auto voor die leeftijd.
Ik heb plots een fenomeen dat zich de laatste 500km manifesteert en steeds luider hoorbaar en meer voelbaar wordt.
Bij optrekken in 3e en vooral 4e versnelling krijg ik een ratel uit de motor die toerentalgebonden is en zich doorzet in de versnellingspook door een hevige trilling. Als de motor niet belast is heeft hij er geen last van of zeer miniem en nauwelijks hoorbaar.
Dus bij gewoon verkeer volgen geen probleem ( of niet hoorbaar)
Bij ontkoppelde motor hoor of voel je ook niets.
Het is wel zeer duidelijk als de motor warmer wordt. Bij koude motor nauwelijks hoorbaar.
Om zeker te zijn dat het niet uit de versnellingsbak komt heb ik de volgende test gedaan.
Auto staat stil met handrem op en draaiende motor. Ik laat koppeling langzaam opkomen tot deze begint te slippen maar de auto niet in beweging komt ( versnellingsbak draait nu dus nog steeds niet mee) Vanaf het moment de motor aan de koppeling begint te werken en belast wordt hoor ik het geluid duidelijk en voel ik het ook in mijn koppelingspedaal en versnellingspook.
Dwz het moet uit de motor komen. (Koppeling werkt perfect) Het trillen, zet zich gewoon door de gekoppelde verbindingen.
Mijn vraag? Zijn er onder jullie die ervaring hebben met deze abk motoren op deze leeftijd en met deze kilometers? Hebben zij last van uitgelopen lagerschalen van de krukas?
Zou dit een probleem van de distributietiming kunnen zijn? (te losse riem door temp.gevoelige spanner)
Nog even dit meegeven, mijn verbruik zit op 8 a 9 liter op 100km. Ik ben dus een rustige rijder. Olieverbruik is +/- 0,5liter op 1000km Oliedruk is 5 bar bij 2000 tr/min en 2 bar bij warme motor en stationair ( dus ok ) vandaar mijn twijfel over de lagerschalen.
Wie kan mij hier op weg helpen?
Bij voorbaat dank.
Dimitri
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lijkt op kantelende zuigers
John,
Bij kantelende zuigers heb je normaal toch het zelfde geluid als bij pingelen bij het verkeerde ontstekingstijdstip. Dat geluid is veel meer metaalachtiger.
Wat ik hoor is als een beschadigd kogellager dat mee varieert met het toerental.
( krukas heeft natuurlijk geen kogellagers maar het is om het geluid te beschrijven)
Ik sluit het natuurlijk niet uit wat je zegt.
'k Zal volgende week maar eens beginnen met compressie meten, olie aflaten en controleren op metaalschilfers.
Bedankt.
16 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img182.imageshack.us/img182/7306/...[/img][/url]
Het is maar een suggestie : Toevallig niet een motorsteun gescheurd? Een zwart rubber bevestigd tussen voorzijde motor en het front. Rubber slijt / kan scheuren met de tijd waardoor er een soort metaalachtig geluid ontstaat, metname bij het optrekken wat tevens het trillen zou kunnen verklaren.
Gr. paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi Cabriolet of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar