Toen ik vanochtend met mijn A6 reed was er nog niks aan de hand en liep ie als een zonnetje, maar nadat ik vanmiddag vlot accelereerde viel ineens alle trekkracht weg. Omdat ik de radio aan had, hoorde ik in eerste instantie geen vreemd geluid en merkte dat mijn A6 niet op snelheid kwam heb ik de radio uit gezet en hoorde ik een ratelend geluid. Ik heb meteen mijn A6 aan de kant van de weg gezet en hoorde dat dit geluid (ook bij stationair toerental en de versnellingsbak in de neutraalstand) onder de motorkap vandaan kwam. Ik heb toen de ANWB wegenwacht gebeld en nadat deze gearriveerd was vertelde hij dat hoogstwaarschijnlijk het druklager en de koppelingsplaat defect zijn. (normale slijtage volgens hem)
Maar kan dat het zo ineens gebeuren dat het druklager ineens kapot gaat terwijl er van tevoren nog helemaal niks van te merken was.... alhoewel.. ik had de laatste tijd wel het idee dat er een jankend geluid uit de versnellingsbak kwam ongeacht in welke versnelling die stond, en wat vooral hoorbaar was bij het op de motor afremmen. Nu hebben ze in de garage de koppelingsplaat, drukgroep en druklager bekeken maar deze lijken allemaal in orde en vertonen geen overmatige slijtage. Dus staan we nu voor een raadsel. Heeft iemand een idee wat nog meer een oorzaak zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor uw reactie / advies !!
Mvrgr. Mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vreemd dat ze zondermeer de boel los getrokken hebben ?
Neem aan dat ze eerst wel diagnose gesteld hebben ?
Alles kan ineens de geest geven , blijft techniek .
2 massa vliegwiel , indien aanwezig , veroorzaakt ook niet het lawaai ?
Versnellingsbak zelf defect , hebben ze de olie daarvan afgetapt ?
Als je koppeling kapot gaat valt idd de trekkracht weg,maar dan stijgt je toerental tijdens het rijden tot het maximum.
Dat is blijkbaar niet gebeurt,is het dan wel de koppeling,is het niet wat anders,bijv,distributie of iets dergelijks.
10 jaar
Bedankt voor jullie snelle reacties / adviezen !!
De garage waar ik mijn auto naar toe gebracht heb, heeft wel een diagnose gesteld maar het leek het het meest logisch dat de koppeling, druklager of drukgroep de oorzaak zijn. Mede omdat zij zelf ook in mijn auto gereden hebben en gehoord hebben wat het geluid was en hoe deze op de koppeling reageerde. Zij dachten in eerste instantie ook aan het 2 massa vliegwiel maar omdat mijn auto bij langzaam rijden en een beetje gas geven wel in toeren verhoogde (en beetje hoog fluitend geluid) maar niet in snelheid (koppeling pakte wel een beetje maar bij gas geven slipte deze meteen door) kon het bijna niks anders zijn dan de koppeling/drukgroep/druklager.
Zij hebben vandaag de hele set vervangen en alles weer dicht gebouwd dus ik hoop morgen te horen dat dit het mankement was.. en zo niet... dan wordt het verder zoeken. Maar slipt de aandrijving ook als het 2 massa vliegwiel defect is ? De monteur heeft het massavliegwiel gecontroleerd op speling enz.. maar dit zag en voelde nog goed volgens hem.
Voor wat betreft jou opmerking over de koppeling primera p11... zoals jij aangeeft zo gebeurde ook.. Ik trok op en ineens viel alle trekkracht weg, en steeg het toerental ineens naar hoge toeren. Maar de koppeling pakte nog wel een beetje zodat ik nog 30km/h kon rijden. De motor liep verder overigens nog heel rustig.
Ik heb ook al gedacht aan de distributieketting maar deze loopt nog rustig en klappert niet. En indien dat wel de oorzaak zou zijn, hoe is het slippen en de hoge toeren dan te verklaren? (gaat zo'n ketting overigens for a auto lifetime mee? en zo nee... om de hoeveel km dient deze vervangen te worden?)
10 jaar
Dan is het de koppeling geweest.
De ketting is ook een zorgenkindje van de VAG groep,maar of dat bij deze 2.7 ook het geval is weet ik niet.
10 jaar
Ik heb vandaag te horenn gekregen dat, na het vervangen van de gehele koppelingsset, het mankement nog steeds niet verholpen is.
Men denkt nu dat óf het 2 massavliegwiel óf de distributieketting de oorzaak is, waarbij men vooral de distributieketting verwacht.
Aangezien het geen Audi werkplaats is waar ik mijn Audi momenteel in reparatie heb, heb ik bij een Audi werkplaats nagevraagd wanneer een distributieketting van een 2.7 TDI vervangen dient te worden. Zij vertelde mij dat zij nog nooit meegemaakt hadden dat de ketting van een 2.7 TDI vervangen moest worden, terwijl ze diverse van deze types met een hoge km stand in onderhoud hebben. Zij zeggen dat dit probleem vooral speelt bij de 3.0 TDI speelt.
Ik hoop natuurlijk dat het de ketting niét is omdat dat een hele kostbare reparatie gaat worden.
Heeft iemand een tip hoe je op een betrouwbare manier het 2 massavliegwiel kunt controleren? Men heeft al vastgesteld dat het 2 massavliegwiel een heel klein beetje speling heeft en er optisch normaal uit ziet.
10 jaar
Er zijn meetwaardes voor de max speling op het 2 massa vliegwiel en hoe dit te controleren , zo visueel en een beetje kijken en voelen lijkt me niet de juiste manier.
Laat anders een audi werkplaats er eens naar luisteren.
Bedankt voor je reactie Kaleido 1 !!
Ik weet dat ze 'm stevig op speling gecontroleerd hebben maar dat heg met de speling wel mee viel. Maar je kunt niet in het vliegwiel kijken. Hoe kom je erachter als een veer in het vliegwiel bv gebroken is?
Toen ze de koppelingsset vervangen hadden hebben ze een proefrit gemakt waarbij het luide ratelgeluid nog steeds aanwezig was. Zij bemerkten dat de auto niet harder wilde dan 30km/h en daar ook niet vlot naartoe liep. Eenmaal de 30km/h bereikt hoor je een (ja hoe moet ik het omschrijven) soort huilend geluid net alsof een lager die snelheid niet meer aan kan. Ik ken het geluid ook van een elektromotor waarvan een lager slecht was en die niet meer op toeren wilde komen. Is het massavliegwiel voorzien van een lager en zo ja zou het dit kunnen zijn? Of misschien toch een van de geleide of spanrollen van de distributieketting..Als je met lopende motor onder de auto staat (als ie op de brug staat) is het qua geluid enorm moeilijk te horen waar het precies vandaan komt omdat het allemaal vrij kort bij elkaar gemonteerd is. En anders moeten ze er maar iemand van een Audi werkplaats bij halen om mee te luisteren.
10 jaar
[quote=Mark1919]lHoe kom je erachter als een veer in het vliegwiel bv gebroken is?[/quote]
Indien het vliegwiel met het juiste gereedschap wordt gemeten is meteen het e.a uit te sluiten.
Zelf denk ik niet dat het euvel in de koppeling zit.
Ik vermoed dat de motor van tijd is gezien er ook vermogen mist.
Gr. paul
Misschien is het verstandig om eens alle info met ons te delen , er komt steeds weer nieuwe info , die al bij jou bekend is maar niet bij ons , zo wordt en blijft het gissen.
Ik zou zeggen , de kortste weg , naar een dealer , dan ben je 1x klaar.
Kost zeker op deze manier minder.
De auto wil niet harder dan 30 plus een jankend geluid?.
Het is wel triest dat ze een foute diagnose gesteld hebben,is toch een kostbare reparatie.
En als ik zo hoor hoe ze het vliegwiel gecontroleerd hebben zou ik er niet veel vertrouwen meer in hebben.
10 jaar
Ik wil jullie bedanken voor jullie adviezen welke jullie hebben gegeven, en kan jullie melden dat de storing verholpen is. De storing bleek te zitten in de turbo....
Hoe dit heeft kunnen gebeuren is niet bekend maar de as van de turbo was afgebroken. Mogelijk is een van de lagers vast geslagen, en met zo'n hoog toerental is dat funest voor de turbo.
Zij hebben deze nu vervangen voor een gereviseerd exemplaar (met 1/2 jaar garantie) en mijn Audi loopt weer als een trein. :-)
Wat wel opvalt is dat deze turbo fluit als ik gas geef. Dat deed mijn eerste turbo niet (heb er zo al 3 jaar mee gereden) terwijl je toch ook in de stoel gedrukt werd als deze bij kwam dus deze functioneerde goed. Maar ik mag aannemen dat het fluiten van een turbo normaal is, want daar heb ik meer verhalen over gelezen.
Voor wat betreft de vervangen koppelingsset heeft mijn garage het qua kosten netjes opgelost ;-) dus ik ben zeer tevreden. Daarvan bleek het druklager overigens ook niet helemaal lekker dus deze had de komende periode toch een keer vervangen moeten worden.
10 jaar
[quote=Mark1919]Wat wel opvalt is dat deze turbo fluit als ik gas geef[/quote]
Een revisie turbo heeft niet meer de eigenschappen van een fabrieks nieuwe turbo.
Veel bekende turbo-fabrikanten ondersteunen ook geen revisie meer.
Alle waar naar z'n geld.
Vandaar ook maar 6 maanden garantie.
Gr. paul
Hoi Paul,
Bedoel je daarmee dat een revisie turbo technisch gezien minder van kwaliteit is als een nieuwe?
Indien jij dat bedoeld dan zou ik dat een vreemde zaak vinden. In het dagelijks leven werk ik als maintenance engineer bij een bedrijf waar wij regelmatig apparatuur (zoals vacuumpompen, waterpompen etc.) laten reviseren. Dit betreft industriële apparatuur. Deze worden dan o.a. van nieuwe lagers en keerringen voorzien en technisch helemaal gecontroleerd. Onderhoudshistory heeft uitgewezen dat deze revisiepompen qua levensduur en capaciteit niet onderdoen voor een nieuwe.
De reden dat sommige leveranciers van revisie af zien is dat revisiekosten qua arbeids en materiaalkosten vaak niet opwegen tegen de prijs van een nieuwe. Maar in veel gevallen blijkt het toch rendabel indien de onderdelen welke bij een revisie niet vervangen hoeven worden (behuizing etc.) erg kostbaar zijn.
10 jaar
Een turbo is daar niet mee te vergelijken.
Het ene revisie bedrijf is het andere niet.
10 jaar
[quote=Mark1919]Bedoel je daarmee dat een revisie turbo technisch gezien minder van kwaliteit is als een nieuwe[/quote]
Veel gereviseerde turbo's zijn o.a afkomstig uit polen, daar kijken ze niet zo nauw als het gaat om kwaliteitseisen.
Bekende problemen bij turbo's zijn o.a lekkages. Vaak lekt er olie uit het centraal lagerhuis van de turbo.
Dit kan al gebeuren bij een licht onbalans. Ook het welbekende fluiten van de turbo kan leiden tot grote problemen voor de motor.
Als de turbo uit balans is, kan de rotor dit soort geluiden gaan produceren...
Juist om een teleurstelling te voorkomen kies ik persoonlijk voor een fabrieks nieuwe turbo.
Kost meer, ook meer zekerheid en de afkomst is dan bekend.
Gr. paul
Bedankt voor jullie reacties.
Na het lezen ervan is er blijkbaar toch echt een reden tot zorg dat er een gereviseerde turbo geplaatst is die een (dubbel) fluitgeluid produceert. Wellicht kan ik dan beter (ook gezien de km stand van 340.000km) naar een andere A6 uit gaan kijken voordat deze turbo, de kettingen of ander kostbare reparaties zich aandienen. Ik had juist besloten deze nog door te rijden tot 420.000km maar zie daar bij nader inzien denk ik toch maar vanaf....
10 jaar
Ga er gewoon lekker mee rijden,je hebt een half jaar garantie op de turbo.
Gaat deze turbo kapot binnen het half jaar krijg je een nieuwe.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar