close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: Schakelproblemen A4

Bouwjaar: 1999

Beste Lezers, ik ben geen techneut, dus ik zal het probleem met mijn Audi A4 1.8T (benzine, 115.000km)zo nauwkeurig mogelijk proberen uit te leggen.
Het schakelen in de 1 en 2 gaat nogal stroef, met name als het wat kouder is, maar ik las dat dat een bekend probleem is bij Audi. Toch heb ik zelf het idee dat het niet goed zit. Als ik schakel tijdens het rijden, lijkt het alsof ik langs een bewegend onderdeel kom. Dat voel ik in de pook. Soms blijft de pook ook hangen, als ik schakel tijdens het rijden. Je hoort dan een schurend geluid, vergelijkbaar met wanneer je probeert te schakelen zonder de koppeling in te drukken. Dit laatste kan ik uitlokken door niet meteen door te schakelen, maar het punt op te zoeken waar dat schurend geluid ontstaat. De koppeling is dan helemaal ingedrukt, en de auto rijdt.

Mijn garage heeft er in een eerder stadium al naar gekeken. Toen schakelde hij alleen nog stroef. Volgens hen schakelde de auto normaal. Ik ga nog eens terug, want ik heb nog garantie. Maar ik wil me niet met een "dat is normaal" af laten schepen. Wie heeft er munitie voor mij?

Geplaatst door

Michel7732 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Probeer eens of de auto met ingetrapte koppeling in de eerste versnelling kruipneigingen heeft. (is enig gevoel voor nodig om dit te herkennen) Zo ja, dan komt de koppeling niet goed vrij, blijft er spanning op de bak staan en schakelt hij rot. Rijd je hier mee door dan help je onheroeppelijk de synchromesh ringen in de bak aan brokken.

Oorzaken van niet goed vrij komen kunnen een defecte drukgroep of problemen in de hydraulisch bediende koppeling zijn.

audia4 0
badge

19 jaar

Beste Harry, bedankt voor je reactie. Ik zal het eens testen. Ik neem aan dat ik dat met een rijdende auto moet proberen. Bedoel je met kruipneigingen dat de pook uit de versnelling kruipt?

Michel7732 0

19 jaar

hoi, michel


hoe schakelt de auto in zijn achteruit..dit direkt na het intrappen van de koppeling ( gaat dit moeizaam/of met gekraak.?

gaat dit naar behoren!! drukgroep ok!!


paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Zo, vandaag nog met bijzondere aandacht voor "kruipneigingen" gereden. In de eerste versnelling, al rijdend met de koppeling helemaal ingetrapt, geen enkele neiging van wat voor aard te ontdekken. De achteruit werkt overigens naar mijn mening ook prima. Opvallend is toch wel dat ik met mijn pook een punt op kan zoeken in de eerste of tweede versnelling, waarbij de auto een schurend geluid maakt. Dat geluid is vergelijkbaar met wanneer je probeert te schakelen zonder de koppeling in te trappen. Dat punt zit ergens halverwege neutraal en bijvoorbeeld de tweede versnelling. Ik kan de pook hier ook in één keer doorheen drukken, maar dan voel je wel een schok(je) in de pook.
Lijkt mij wel verstandig dat de garage hier naar kijkt. Andere suggesties die ik mijn monteur kan meegeven, zijn zeker nog welkom!

Michel7732 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.