auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A6: Service interval wordt niet aangegeven

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0TDI

Afgelopen week is er onderhoud aan de auto uitgevoerd door een garage, niet dealer.
Lampje voor het onderhoud brandde nog niet.
Systeem is via VAG-COM gereset (INSTRUMENT...kanaal... dan 0)
Nu heb ik volgende melding in mijn MMI:

De service-intervalgegevens zijn nog niet beschikbaar.

Het gaat om longlife, dus 30.000 km.

Krijg ik ooit weer de km die nog te gaan zijn te zien of moet er wat in VAG-COM gedaan worden?
Ik heb de kabel al besteld.

Geplaatst door

blok5 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je de km overschrijt van de oude interval waneer je eigenlijk pas een beurt nodig had komt de nieuwe tevoorschijn

peteraudia4 0

14 jaar

Beste Peter,

Volgens mij stond er nog 6.000 km nog op mijn MMI tot volgende service.

Dus jij wilt zeggen dat die melding "De service-intervalgegevens zijn nog niet beschikbaar" pas zal komen als ik 6000 km gereden heb?
Komt dan een melding dat ik service uit moet voeren of 30.000 km of ... tijd?

Verder zou ik willen vragen hoe ik het in VAG COM aan kan passen naar: 15.000 km of 180 dagen.
Kan daar niets over vinden in Ross tech wiki.

Als iemand het weet...

blok5 0

14 jaar

de nieuwe melding op je mmi is de volgende inspectie over 30.000 of ....dagen

je ander vraag kan ik niet beantwoorden helaas

sucses

peteraudia4 0

14 jaar

www.gerritspeek.nl

dan links naar beneden scrollen, bij de S vind je de Serviceinterval.

audia4 0
badge

14 jaar

Dit staat op Gerrit zijn site:

Dit voorbeeld is voor de Golf-4.
Sluit VAG-COM aan en ga naar Module 17 (17-Instruments); dan naar Recode-07. Voor vaste intervallen moet daar 'xxx2x' staan.
extra info: dit is voor het soort serviceinterval; xxx0x is voor vast interval zonder voelers voor oliestand en -temperatuur (QG0), xxx1x is voor variabel interval met voelers voor oliestand en -temperatuur (QG1), xxx2x is voor vast interval met voelers voor oliestand en -temperatuur (QG2), xxx3x is voor auto's zonder aanduiding voor serviceinterval (USA en Canada) (QG3).
Sluit dit af en ga dan naar 17-Instruments, Adaptation-10.
Ga naar kanaal 42, voor vaste intervallen moet daar '00015' staan.
extra info: dit is de minimale afstand tot volgende olie-service; voor vaste (en longlife) intervallen moet daar staan '00015' (= 15.000 km).
Ga naar kanaal 43, voor vaste intervallen moet daar '00015' staan.
extra info: dit is de maximale afstand tot volgende olie-service; voor longlife staat daar '00030' [(30.000 km) voor benzine auto's] of '00050' [(50.000 km) voor diesels]; voor vaste intervallen (benzine én diesel) moet daar staan '00015' (15.000 km).
Ga naar kanaal 44, voor vaste intervallen moet daar '00360' staan.
extra info: dit is de maximale tijd in dagen tot volgende olie-service; voor longlife staat daar '00720'; voor vaste intervallen moet daar staan '360' (= 360 dagen = 1 jaar).
Ga naar kanaal 45, voor vaste intervallen moet daar '1' staan.
extra info: dit is de olie kwaliteit; voor longlife staat daar '2' [voor benzine auto's (VAG olienorm 503 00)] of '4' [voor diesels (VAG olienorm 506 00 / 506 01)]; voor voor vaste intervallen moet daar staan '1'.
Klaar, sluit VAG-COM af.
Niet vergeten:
In VAG-COM, 17-Instruments, Adaptations-10, kanaal 02: zet de waarde op '00000' (= service gedaan).
Gebruik vanaf dat moment 'gewone' olie i.p.v. longlife olie en let op de juiste VAG specificatie.
Dit voorbeeld is voor de Golf-4. Voor andere merken en modellen kan het anders zijn. Kijk daarvoor op OpenOBD.


Werkt dat ook zo voor Audi A6 4F of C6?
En kan ik gewoon longlife olie gebruiken of mag dat nadrukkelijk niet?
Ik wil het wijzigen naar 15.000 km of 180 dagen. Kan het naar 180 dagen of moet het 360 zijn?

blok5 0

14 jaar

sneller verversen mag altijd, als je een pompverstuiver hebt mag er per definitie niets anders in dan voorgeschreven.

waarom zou je die interval eigenlijk willen verkorten? 30.000 en of 2 jaar is toch prima te doen met de voorgeschreven Longlife olie?

audia4 0
badge

14 jaar

Voorgeschreven voor longlife is VW 506 01
Die doe ik ook altijd in, van VW origineel uit Duitsland 0W30. Het is echt een koopje in Duitsland.

Waarom ik het zou willen wijzigen?
Mijn 2 collega's zijn er ook vanaf gestapt van longlife omdat ze problemen kregen met turbine, filter/zeef was verstopt.

blok5 0

14 jaar

waarschijnlijk was dat met 1.8T benzinemotoren??

audia4 0
badge

14 jaar

:)

Hoe raad je het man.
Het was met 1.8T benzine motor, bij beide.

Ik ga die interval dan maar op 2 jaar en 30.000 km houden.
Hoeft dat ook niet gewijzigd te worden na 200.000 of 250.000 km? Heet ie auto nog niet gereden, maar ik vraag het maar.

blok5 0

14 jaar

De auto berekend na de reset de nieuwe waardes na ongeveer 500 tot 1000 km rijden.
Dan is te zien in het MMI wanneer de volgende beurt weer is!

Gr Erik

erik2819 0
badge

14 jaar

HOe raad ik het?? nou, het is een gekend en bekend probleem bij alleen de 1.8 T motoren. Probleem is dat de turbo van deze machines alleen oliegekoeld is, en de temperaturen in het blok flink op kunnen lopen. De olie verkoold dan door de hitte, b.v. als de motor na een snelle rit te snel wordt afgezet. Overigens vang je dit niet op door andere olie, alleen door vaker verversen. (de kooltroep wordt dan eerder afgetapt)

beter is deze motoren met verstand te behandelen, dan gaat het eeuwig mee. Het is zeker goed spul te noemen.

audia4 0
badge

14 jaar

Ondertussen is VW volgens mij overgestapt naar de 5W30 en is de norm 507 00 geworden.

Audifreak763 0
badge

14 jaar

[quote=Audifreak763]Ondertussen is VW volgens mij overgestapt naar de 5W30 en is de norm 507 00 geworden.[/quote]
Dir klopt. VW 507 is Longlife voor nieuwste dieselmotoren inclusief DPF (roetfilter).
VW 506 01 is Longlige voor nieuwe dieselmotoren zonder DPF en die audi van mij heeft geen roetfilter.
Volgens mij is er ook in de benaming van "originele" VW Longlife olie ook te traceren welke wat is.
VW 506 01 = (Audi of VW ervoor) Longlife II
VW 507 = (Audi of VW ervoor) Longlife III
Voor 507 klopt dat het "originele" VW 507 5W30 is.


Audia4
Moet je dat ook met TDI turbines doen? Even stationair laten draaien voordat je de motor uitzet?

erik2819
Het klopt wat je zegt. Na die reset gaat de auto gelijk aan de gang met de km's, maar je zit het pas bij 29.500 of 29.400 km, dus na 500-600 km rijden

Bedankt allemaal voor de info.

blok5 0

14 jaar

Als een TDI bloedheet is is het ook beter deze even een paar minuten rustig te laten tokkelen om de warmte uit de motor en turbo af te voeren. Gros van de modernere turbo's is overigens watergekoeld en hebben vaak een elektrische naloop waterpomp.

audia4 0
badge

14 jaar

originele longlife bestaat niet; vw maakt het ook niet zelf.

ze gebruiken castrol, doen dat in een vw blikkie en schroeven de prijs 400% op....

Elk gerenomeerd merk dat voldoet aan de VW norm is geschikt. Zelf koop ik het momenteel in van Aral. Komt rechtstreeks uit duitsland. Kost een fraktie van de "originele"

audia4 0
badge

14 jaar

Kan het eigenlijk kwaad als je VW 507 in doet i.p.v. voorgeschreven VW 506 01?
VW 507 is geschikt voor roetfilter, 506 01 Niet. En natuurlijk 507 is nieuwste codering.

Kan ik gewoon 507 gebruiken of toch maar niet?

blok5 0

14 jaar

[quote=blok5]Kan ik gewoon 507 gebruiken of toch maar niet?[/quote]
Mag gerust.....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.