Mijn Audi 100 5 Cyl K-Jetronic is silgevallen al rijdend en is niet meer te starten. Ontsteking is OK en benzinepomp is er uitgehaald en getest (ik kon ze niet horen wanneer contact werd aangezet), deze werkt normaal, distributie is eveneens OK. Kan een relais verantwoordelijk zijn? Ik heb nog geen directe stroom gezet op de pomp, misschien is dit een optie? Weet iemand raad, teneinde veel opzoekwerk en nodeloos vervangen van onderdelen te voorkomen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
danny meet eerst eens of er spanning op de pomp komt komt dat er niet kijk dan de relais na al weet ik niet welke je moet hebben.
heb je daar wel spanning dan zal de pomp stuk zijn.
groetjes jan.
Bedankt Jan, ik meet slechts 10 volt aan de ingang van de pomp bij aanzetten v h contact. Is dat normaal? ik dacht dat 12 V nodig was, volgens mij werkt ze niet, wél uitgenomen en met 12V op.
17 jaar
danny zet er eens een 21w lamp tussen en kijk of die fel brandt ; diet hij dat dan is dat goed.
dan kun je nog 12 volt op de motor zetten en kijken of hij dan wel draait.
groetjes jan.
Pomprelais even overbruggen. Zit in de zekeringkast, is een hoog relais met 2 extra dikke en wat dunnere pootjes. Dikke aansluitingen doorlussen, pomp moet dan gaan draaien, zelfs als het contact uit staat. Het zou kunnen dat de contacten in het relais verbrand zijn.
Bedankt Jan en Harry, ik heb het gevonden, 't was inderdaad het stuurrelais (nr10) dat zich in de zekeringenkast onder motorkap bevindt. Bij het opmeten van de toekomende stroom op de pomp mat ik slechts 10 Volt, dit is te weinig om de pomp te laten draaien en ook te weinig om een lampje van 21 W fel te laten branden. Ik heb het relais en het brandstoffilter vervangen en het beestje draait weer normaal. Blijkbaar waren de contacten van het relais ingebrand met alle (nare) gevolgen vandien. Groeten
17 jaar
prachtig danny dan is het weer voor elkaar.
groetjes jan.
Lekker dat ie het weer doet, mooi he deze site :-)
Die relais zijn berucht; en veel monteurs zoeken zich de kolere naar dit probleem. Voor mij bij een niet draaiende pomp altijd de 1e die even overbrugt wordt....
Dat ie vroeg of laat een keertje gaat is logisch, de brandstofpomp kan een aardig vermogen opnemen, en wordt altijd onder vollast in en uit geschakeld. Dit geeft flamboogjes waardoor de contacten inbranden, dan krijg je het moment waarop hij weerstand kreërt en lekker heet wordt. Dan worden de pootjes slap en drukt hij de contacten nog slechter aan en er komt nagenoeg geen stroom meer doorheen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 100 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar