mijn motor wil niet lekker stationair draaien als hij koud is,volgens mij staat hij gewoon te verzuipen in de benzine.
misschien kennen jullie het nog wel van vroeger als je de chokeknop van je carburateur te ver uit had getrokken en hij slecht ging lopen.
ook kan ik niet echt gas geven als hij koud is , hij houd dan heel erg in en begint te stoten en te schokken en dat duurt tot ik ongeveer 2 km heb gereden, daarna word hij warm en gaat het beter en hangt hij niet echt lekker aan het gas , ik mis pk`s zeg maar.
benzine verbruik is 1 op 9 gemiddeld , mijn buurman heeft een aantal jaren geleden een zelfde auto gehad en die liep op lpg al 1 op 12.
zelf denk ik dat het aajn de afstelling van de k-jetronic ligt maar misschien hebben jullie een ander idee.
al bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1:12 op lpg?? dan had ie zeker een km teller die extra snel liep.....
Met een zijden voetje red je met deze wagens 1:10 op benzine, verder kom je echt niet.
Nu de kjetronic
Wat je zelf kunt doen is checken of de koudestartverstuiver niet doorloopt, deze zit met 2 inbusjes in het inlaatspruitstuk geschroeft. Tevens kun je eens kijken of de luchtweger onder de spinnekop schoon is. Klep en conus moeten brandschoon zijn. (vervuilen in de loop der tijd door carterdampen) Let op, verbuig niets, het is een precisie instrument.
atlas
ik vermoed dat jou buurman een 2.0 heeft gehad. 1:12 op lpg met een 2,3 is onmogelijk.
Gr. paul
bedankt heren voor de reactie.
kun je , harry , misschien iets nader omschrijven waar die verstuiver zit of kan ik hem zo zien als ik onder de kap kijk?
hoe kan ik zien dat hij defect is?
en die spinnekop kan ik die zo los schroeven zonder dat er onderdelen uitvallen?
en waar kan ik het beste mee schoonmaken?
weer veel vragen maarja zo gaat dat , ik hoop dat het helpt.
u hoort nog van mij.
17 jaar
Conus en luchtweger kan je zo bij, rubber machet loshalen, deksel van luchtfilterbak klikken en je kunt er aan beide kanten bij.
Koudestartverstuivers spuiten wel eens continu door, ding zit in het inlaatspruitstuk, recht tegenover de gasklep. met twee kleine inbusboutjes vast, er loopt een brandstofleiding heen, en een elektradraadje met blauwe steker.
Demonteren uit inlaatspruitstuk, gat afdichten en ding in een potje hangen. Motor starten (gaat beroerd als hij koud is, dus zorg dat ie warm is) Verstuiver moet potdicht zijn als de motor loopt. Echt geen spatje benzine mag er doorheen.
Verder, helpen bovenstaande niet kan ik je alleen maar adviseren een kenner op te zoeken. Deze systemen kun je alleen goed repareren met ervaring en de juiste hulpgereedschappen zoals drukmeters. Ga je zelf zitten prutsen aan de afstelling wordt het voor de prof alleen maar lastiger en dus duurder om hem weer goed te krijgen. Onderdelen lukraak vervangen wordt je ook niet vrolijk van, alles is nog te koop, maar tegen een behoorlijk hoge prijs.
harry weer bedankt voor de reactie , super.
ik woon in de buurt van arnhem weet jij daar misschien een bedrijf , ik heb gehoord dat je een boschdienst moet hebben die hem kunnen afstellen.
ik zal in ieder geval eerst even kijken naar wat jij op gegeven hebt of ik dat zelf kan controleren en eventueel repareren cq vervangen.
nogmaals bedankt.
17 jaar
Kom niet uit die buurt, ik zit 200 km westelijker.... (jaa, net niet in zee)
vraag paul het eens....
[quote=audia4](jaa, net niet in zee)[/quote]
en ik, net niet in het bos................. ;)
kun jij hem afstellen paul of moet ik bij jouw garage komen?
17 jaar
[quote=atlas]mijn motor wil niet lekker stationair draaien als hij koud is,volgens mij staat hij gewoon te verzuipen in de benzine.
misschien kennen jullie het nog wel van vroeger als je de chokeknop van je carburateur te ver uit had getrokken en hij slecht ging lopen.
ook kan ik niet echt gas geven als hij koud is , hij houd dan heel erg in en begint te stoten en te schokken en dat duurt tot ik ongeveer 2 km heb gereden, daarna word hij warm en gaat het beter en hangt hij niet echt lekker aan het gas , ik mis pk`s zeg maar.
benzine verbruik is 1 op 9 gemiddeld , mijn buurman heeft een aantal jaren geleden een zelfde auto gehad en die liep op lpg al 1 op 12.
zelf denk ik dat het aajn de afstelling van de k-jetronic ligt maar misschien hebben jullie een ander idee.
al bij voorbaat dank.[/quote]
Wat is jouw motor temperatuur in deze maanden?
16 jaar
mijn temp is rond de 80 graden maar het duurt vrij lang voor hij daar is .
ik heb de thermostaat al vervangen maar dat helpt niets.
de thermostaat heb ik een originele van audi gebruikt en eentje van de autohandel.
16 jaar
Ik denk dat er een temperatuur voeler defect is, deze zit op de retour koelwater vanaf het motor blok. In deze voeler zitten 2 weerstanden die een signaal via massa doorgeven aan de KE - jetronik en pingel regelunit.
90C gemeten tussen de aansluitingen en massa ongeveer 240 Ohm
10C gemeten tussen de aansluitingen en massa ongeveer 5K Ohm
Part nr. 034 908 161
Overigens is die 80C niet goed, moet minimaal 90 zijn (bedrijftemperatuur)..... blijft de ventilator van de radiator soms draaien?..... zo ja.... waarschijnlijk nog een voeler defect.... deze zit onder die van ik net beschereven heb...3 polig of 4.....of hij zit op de radiator zelf (3polig), of het relais!
Kom niet aan de lucht massa-meter of brandstof toevoer, zo als ik kan vernemen komt daar meer elende van dan iets goeds, laat dit evt. onderzoeken door een professional, kun altijd nog zelf repareren na de onderzoek kosten.
Als niets heeft geholpen, dan zou ''ik'' het zoeken bij het regelapparaat pingelsensor. (deze zit achter het paneel links naast het koppelings pendaal. 443907397 EX (kost wel ruim 680,- nieuw!!!) dus even naar de sloop.
Bij nader inzien is een defecte katelysator ook niet uitgesloten of lambdasonde, lamdasonde kun je testen door de auto op bedrijftemperatuur laten komen en gaan rijden, of bij stationair toerental (warm) de spanning meten via massa en de groene verlopend naar zwart via de stekker van de sonde, hij moet regelen tussen 0,2 en 0,9 volt
succes
16 jaar
ja dat is weer wat om te onderzoeken ga daar een dezer dagen zeker mee aan de slag , ik ben toch nog vrij dus dat moet kunnen .
wanneer ik het gedaan reageer ik zeker weer .
alvast bedankt voor de reactie.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 100 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar