Sinds 4 weken heb ik een audi A4. Het viel me tijdens de proefrit al op, maar als de motor koud is dan schakelt hij stroef naar de 2e versnelling. Van de 2e naar de eerste versnelling kan alleen als de auto stil, of bijna stil staat. Als de motor warm is geen probleem. De achterruit versnelling werkt zowel in koude als in warme toestand prima. Op advies van de garage heb ik andere olie in de versnellingsbak gedaan. De helpt heel iets maar in koude toestand blijft het nog steeds hakerig. Het schakelen naar de 3e, 4 en 5e versnelling gaat wel goed. ik hoorde op een van de forums nog iets over het ontluchten van de koppeling. Ik heb dat nagevraagd bij mijn garage en zij zeggen dat dit allen werkt als de koppeling vreemd aangrijpt. Schakelkabels zijn ook nog afgesteld.
Audi heeft ongeveer 190.000 km gelopen.
Ik hoor graag de eventuele ideeën.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
terug schakelen naar een moet je ook alleen doen als je stilstaat.
dat hij koud moeilijk in zijn twee gaat zal aan de synchromesring liggen.
je hebt al andere olie erin dus daar zal voor de rest weinig aan gedaan kunnen worden of je moet de bak demonteren om de synchromesring tevervangen maar ik zou dat niet doen gewoon bij koude bak rustig schakelen.
groetjes jan.
Jan,
Bedankt voor je reactie, heeft het nog zin om de koppeling te ontluchten of heeft dat niks te maken met het stroeve schakelen?
Gr. Pieter
15 jaar
Ik denk dat onluchten niet helpt Pieter, het zal in de bak zelf zitten.
Gr Stefan
15 jaar
Dan rest mij niets anders dan het te accepteren en in de gaten houden of het niet erger wordt.
Nu nog niet relevant maar als ik de bak in de toekomst wil reviseren, waar moet ik dan qua kosten aan denken?
Gr. en bedankt Pieter
15 jaar
Wat je nog kunt proberen is de olie te vernieuwen vaak zie je, merk je dat het schakelen toch wel aanzienlijk verbetert.
Gr. paul
Nog niet helemaal wakker, Paul.....????
15 jaar
Sorry...... lees net dat de olie al is vernieuwd.
Aan de nieuwe olie zou je nog een Forté toevoeging kunnen doen.
Gr. paul
Paul,
Ik heb even op internet zitten kijken naar Forté producten. Is dit wat je bedoelt?
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produc...
Bedankt!
Gr. Pieter
15 jaar
Inderdaad dit is wat ik bedoel.....
Gr. paul
Paul,
Die Forté toevoeging ga ik ook nog proberen, ik laat wel weten of het daarna beter gaat.
Bedankt weer!
Gr. Pieter
15 jaar
Hallo,
Nog even een update:
Sinds een maand rij ik nu met nieuwe versnellingsbak olie (Kroon 75W90).
De auto schakelt sinds ik de versnellingsbak olie heb ververst steeds beter! Als de motor koud is schakelt de bak bij lage toerentallen veel soepeler. Ik heb nog geen Forté toegevoegd. Ik dacht ik ga het toch eerste een aantal kilometer proberen zonder toevoegingen.
Gr. Pieter
14 jaar
Pieter
Bedankt voor de feedback.
Gr. paul
De juiste olie voor als hij koud slecht in zijn 2 gaat is Castrol TAF-X. Deze is speciaal voor VW Audi bakken gemaakt.
Ik heb die al bij verschillende auto's toegepast en met goed resultaat. Hij is enkel in 0.5 l busjes en in grotere vaten te koop.
Moet ik misschien ook maar eens overwegen. Heb hier ook "last" van bij mijn A4 Avant 1.8T uit 2003. Anderzijds hindert het mij niet.
14 jaar
Hallo Silence,
Ik zou het zeker overwegen. Comfort bij schakelen, ook bij een koude motor draagt positief bij aan het rijplezier. Hierboven staan verschillende tips. Dat is altijd goedkoper dan een versnellingsbak revisie en dat kan altijd nog als alle goedkope opties zijn geprobeerd.
Succes!
Gr. Pieter
14 jaar
Is iets voor de volgende beurt (over paar maanden). Ik heb er alleen de eerste paar minuten last van. Maar bedankt voor de tip.
14 jaar
Uit nieuwsgierigheid: Wat is de kilometerstand van je Audi?
14 jaar
Die van mij heeft 121.000 km gelopen.
14 jaar
Vaak rond 180.000 geven ze de geest, of lopen vast.
Gr. paul
180000km? dan ben je al spekkoper. gr john
[quote=paulkelder][quote=Dead Silence]Die van mij heeft 121.000 km gelopen.[/quote]
Vaak rond 180.000 geven ze de geest, of lopen vast.
Gr. paul[/quote]
Wat, het blok? Ken er genoeg die probleemloos 200.000km mee hebben gereden of veel nog meer. Deze 1.8T blokken zijn volgens mij betrouwbaar.
14 jaar
Was gekheid............. ;-----------------------------------------)
Gr. paul
Ben zelf ook opzoek naar een jonge 1.8 T diesel kan voor mij niet meer uit.
Gr. paul
Je moet gewoon even bij onze Oosterburen kijken. Maar dat ben je vast wel aan het doen. Jij had toch een A6 2.5TDI, of niet?
14 jaar
Die A6 heb ik allang niet meer, dat is lang geleden. Rij momenteel (al 2 jaar) in een A4 S-line Avant 174pk TDI.
En ik ben niet bij onze OosterBuren aan het kijken, wel zoals gewoonlijk bij div leasemaatschappijen, daar haal ik,
meestal mijn auto's weg.
Gr. paul
Volgens mij zijn de auto's bij onze oosterburen niet meer zo goedkoop als pak hem beet 1-1,5 jaar geleden. In mijn beleving heeft dat iets te maken met de zogenaamde 'schrotpremie' die daar een succes is maar wel (kunstmatig) de prijzen op drijft. Wellicht zakken de prijzen weer wat zodra die subsidie pot op is maar dat is speculatie. Volgens mij zijn er wel voldoende 1.8T's te vinden in Nederland. Mijn Audi is uit Nederland, bij de oosterburen (autoscout24 & mobile) heb ik geen goedkopere gezien en dan moet je hem ook nog invoeren (RDW /APK /BPM).
Gr. Pieter
14 jaar
Het enige voordeel is dat je in het buitenland een bomvolle met weinig km vind voor het geld wat hier in nederland voor een instapmodel (een kale neet) moet worden betaald.
Gr. paul
Klopt maar dat is wel weer BPM tikken, die gaat weg maar daar krijgen we weer iets anders moois voor in de plaats.
Gr. Pieter
14 jaar
Met die BPM valt soms nog wel wat mee te smousjassen......;
Gr. paul
[quote=paulkelder]Met die BPM valt soms nog wel wat mee te smousjassen......;
Gr. paul[/quote]
Gewoon strippen en onderdelen de grens over brengen. hoef je geen BPM te betalen.
14 jaar
Goed om te weten voor de eventuele volgende keer ...
14 jaar
[quote=harry110]Sinds 4 weken heb ik een audi A4. Het viel me tijdens de proefrit al op, maar als de motor koud is dan schakelt hij stroef naar de 2e versnelling. Van de 2e naar de eerste versnelling kan alleen als de auto stil, of bijna stil staat. Als de motor warm is geen probleem. De achterruit versnelling werkt zowel in koude als in warme toestand prima. Op advies van de garage heb ik andere olie in de versnellingsbak gedaan. De helpt heel iets maar in koude toestand blijft het nog steeds hakerig. Het schakelen naar de 3e, 4 en 5e versnelling gaat wel goed. ik hoorde op een van de forums nog iets over het ontluchten van de koppeling. Ik heb dat nagevraagd bij mijn garage en zij zeggen dat dit alleen werkt als de koppeling vreemd aangrijpt. Schakelkabels zijn ook nog afgesteld.
Audi heeft ongeveer 190.000 km gelopen.
Ik hoor graag de eventuele ideeën.[/quote]
Ik heb exact hetzelfde probleem. Dus het vernieuwen van de olie heeft het gewenste resultaat opgeleverd?
14 jaar
Nieuwe olie is altijd iets op te proberen bij dergelijke problemen.
Het scheelt met name als de bak heel koud is. Als de motor aan het opwarmen is is er ook verbetering maar het blijft iets hakerig. Maar met rustig schakelen, wat je met een koude motor toch moet doen, gaat het beter. Ik heb er Kroon olie (75W90) in laten doen. (http://www.kroon-oil.com/nl/producten/pr...
Castrol TAF-X heeft schijnt voor schakel problemen bij Ausi's en VW's de beste of een van de beste te zijn. Viscositeit is in ieder geval hoger en dat schijnt belangrijk te zijn voor het succes.
Bdw welke Audi heb je?
Ik hoor graag wat de resultaten zijn.
Gr. Pieter
14 jaar
ik heb een audi a4 avant uit 2005 (B7)
bij warme motor totaal geen last, echt bij koude motor.
Wat is dan de logica hier achter?
Ik kan me niet voorstellen dat 'warme' olie zoveel beter schakelt dan koude olie...
14 jaar
[quote=KW]Wat is dan de logica hier achter?
Ik kan me niet voorstellen dat 'warme' olie zoveel beter schakelt dan koude olie...[/quote]
Je kunt je dan ook afvragen waarom een warme motor mooier draait dan een koude?
En waarom warme stroop beter schenkt dan koude??
Over logica gesproken:
Een tankstation is 24h open, waarom zit er dan een slot in de deur??
Gr. paul
[quote=KW]ik heb een audi a4 avant uit 2005 (B7)
bij warme motor totaal geen last, echt bij koude motor.
Wat is dan de logica hier achter?
Ik kan me niet voorstellen dat 'warme' olie zoveel beter schakelt dan koude olie...[/quote]
De viscositeit van olie neemt af bij hogere temperatuur. Dat betekent dat de vloeistof beter stroomt en vanwege verlaging van de stromingsweerstand veel beter in dunne spleten tussen de mechanische onderdelen kan stromen, met als gevolg dat de wrijving (en slijtage) tussen mechanische componenten gereduceerd wordt.
Voorbeeld neem maar eens frietvet met veel onverzadigde vetten. Rond het vriespunt 0°C zijn deze net boven hun stoltemperatuur en als je zo opwarmt naar 90°C dan vloeit het goed.
14 jaar
[quote=paulkelder][quote=KW]Wat is dan de logica hier achter?
Ik kan me niet voorstellen dat 'warme' olie zoveel beter schakelt dan koude olie...[/quote]
Je kunt je dan ook afvragen waarom een warme motor mooier draait dan een koude?
En waarom warme stroop beter schenkt dan koude??
Over logica gesproken:
Een tankstation is 24h open, waarom zit er dan een slot in de deur??
Gr. paul[/quote]
Paul,
Waarom zit er een slot op de plee terwijl je altijd met de deur open schijt :-)?
14 jaar
[quote=paulkelder][quote=KW]Wat is dan de logica hier achter?
Ik kan me niet voorstellen dat 'warme' olie zoveel beter schakelt dan koude olie...[/quote]
Je kunt je dan ook afvragen waarom een warme motor mooier draait dan een koude?
En waarom warme stroop beter schenkt dan koude??
Over logica gesproken:
Een tankstation is 24h open, waarom zit er dan een slot in de deur??
Gr. paul[/quote]
haha wat grappig. (not)
een motor kan ik begrijpen, maar schakelen doe je niet zoveel dat de olie daarvan opwarmt toch?
14 jaar
W K
Als je de olie van de bak alleen warm moest krijgen van het roeren in de pook, dan kwam je heel wat km's aan het afleggen.
Google eens wat en je komt zo achter je antwoord.
Van sommoge verhalen vallen me de veters uit de sokken..
14 jaar
[quote=KW]haha wat grappig. (not)[/quote]
ahaa! je houd dus niet van een grapje? wij hier wel.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, KW........
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=KW]haha wat grappig. (not)[/quote]
ahaa! je houd dus niet van een grapje? wij hier wel.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, KW........
Gr. paul[/quote]
ik moet eerlijk toegeven dat het ook niet zo grappig is...de ts wil graag een serieus antwoord. gr john
[quote=johndoornbosch]ik moet eerlijk toegeven dat het ook niet zo grappig is...de ts wil graag een serieus antwoord. gr john[/quote]
Je kunt beter in die bak piesen dan hier zeiken............;)
Gr. paul
De TS heeft al een serieus antwoord gekregen, alleen nog niet geprobeerd met de toevoeging..
En als je zeikt, probeer dan niet te spetteren :-)
Gr Stefan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar