Audi A4-Avant: schokken bij hogere snelheid / ABS controle lampje gaat branden

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI

Bij starten geen probleem. Wanneer de auto warm wordt geeft hij tussen 12 a 20 minuten schokken, tenminste wanneer hij boven de 100 km/h komt. Bij woon werk verkeer weet ik gewoon op welk punt de schokken beginnen. Wanneer ik gas bijgeef gaat het controle lampje van de ABS aan en lijkt de auto op 3 cilinders gaan te rijden. Zet ik hem dan aan de kant en start opnieuw dan is het probleem verholpen. Als ik bij het schokken het gaspedaal voorzichtig iets laat vieren dan lost het probleem zich na 20 minuten vanzelf op. Ik herinner me dat het probleem voor het eerst ontstond de ochtend na een tankbeurt. Mijn garage heeft het probleem niet kunnen constateren en hij schijnt ook verder geen melding te geven op hun meetapparatuur. Iemand een goed advies voordat ik nog meer (onnodige) kosten ga maken?

Thanks.

waltma09

Geplaatst door waltma09 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Door een dealer laten onderzoeken. Als er storingslampjes gaan branden, dan moet er een foutcode zijn.
In het ergste geval proefrijden met uitlees apparatuur aangesloten om de foutcode(s) uit te lezen op het moment dat de storing er is.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Controleer het (beruchte) kabelboompje onder de klepdeksel voor 99% zit daar het probleem.

Gr. paul

www.hadecom.nl (0), 14 jaar geleden

Ik moet Paul bijstaan in zijn antwoord. Is het de 1.9 TDi, 130PK? Ik heb hetzelfde gehad, zal het er even bij zoeken.

www.hadecom.nl (0), 14 jaar geleden

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Weet je trouwens zeker dat het het ABS lampje is en niet ESP? Bij mij was het ESP lees ik.

Overigens is het kabelboompje een euro of 50. Ik was voor 80 euro klaar.

waltma09 (0), 14 jaar geleden

Harold, je hebt helemaal gelijk. Het is het ESP lampje. Mijn garagehouder had het eerder over de bedrading in de motor, maar aangezien de motor dwarsgeplaatst en de bedrading eronder zou zitten zou het erg veel werk kosten en de motor zou omhoog moeten worden gebracht om erbij te kunnen. Al met al zeker een reparatie van 800 euro zei men mij, en dan zonder zekerheid dat het euvel hier ook echt zit. Ik heb het dus maar afgeblazen - en wellicht terecht. Je snapt dat die 80 euro mij nu als muziek in de oren klinkt. Ik juich niet te vroeg, maar dit lijkt toch exact hetzelfde probleem te zijn. Ik ben niet technisch aangelegd (heb de foto in je topic wel gezien), maar wat is een kabelboompje precies? Is dat een verbindingstuk met de electronica in de motor? Ik laat horen hoe dit afloopt.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img258.imageshack.us/img258/1456/...[/img][/url]

Hier zit het probleem, het beruchte kabelboompje...

Trouwens : Jou garagehouder, waar heeft die man het over?
Motor omhoog €800,- ??
Weet niet wat die man omhoog doet, waarschijnlijk zijn inkomen........ [url=http://img32.imageshack.us/i/coold.gif/][img]http://img32.imageshack.us/img32/413/coo...[/img][/url]

Gr. paul

www.hadecom.nl (0), 14 jaar geleden

Kabelboom zit idd bovenin. Dankzij Paul was ik destijds ook gerust gesteld (je moet predikant worden Paul!). Zit onder de kleppendeksel, en kost je dus een kleppendeksel pakking, een kabelboom en wat werkloon.

Maar, heb jij nou die 130PK TDi???

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit probleem komt voor bij alle PD motoren, niet alleen bij de 130pk versie..

Gr. paul

www.hadecom.nl (0), 14 jaar geleden

zo, jij bent er vroeg bij. Welke PD motoren zijn er dan nog paul? Ik ken de 180PK 2.5 TDi, maar zijn er nog meer dan?

Mijn huidige 3.0 TDi, van 2006 is dat ook PD of is dat al een common rail machine?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Met PD wordt bedoelt de pompverstuivermotoren / ( pumpeduse (duits) deze zijn er in verschillende varianten.
De 2.5 TDI 150PK, 163PK, 180pk betreft een dieselmotor met een VP pomp (verdelerpomp)
De oude versie motoren (2.5) zijn geen ziekenhuizen meer maar hele traumacentrums.

De 2.5 10V, 2.7, 3.0, 4.0, 4.2, 5.0 TDI zijn common-rail motoren.

Gr. paul

waltma09 (0), 14 jaar geleden

Ik heb trouwens een 130PK, met ruim 320.000 km op de teller. Mijn eerste Audi 80 1.9TDI uit 1992 heb ik destijds tot ver over de 500.000 gereden. Dus hopelijk kan ik dit met deze motor evenaren.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb een 130pk in onderhoud, heeft inmiddels 471.000 op de klok.

Gr. paul

www.hadecom.nl (0), 14 jaar geleden

tsja, dan is het wat mij betreft duidelijke zaak. de symptomen die je opsomde zijn exact de dingen die ik ook heb meegemaakt met de mijne. Ik zou me als ik jou was niet teveel zorgen maken over de kosten. Wel zou ik de garage houder eens tekst en uitleg vragen over welke kabelboom hij onder in de motor denkt te moeten gaan vervangen.

Fijne dagen!

waltma09 (0), 14 jaar geleden

Nog een vreemd mankement aan mijn audi: bijna iedere maand (nu ca.5 keer op rij) begeeft een van mijn dimlichten het. Het begint een behoorlijke kostenpost te worden. Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

waltma09 (0), 14 jaar geleden

Op basis van bovenstaande adviezen (revisiebedrijf had trouwens dezelfde analyse) kabelboompje laten vervangen. Kosten waren 75 euro en klaar binnen 10 minuten. Probleem opgelost, rijdt weer als een trein, geen schokken meer te voelen. Goede dagen en nog dank voor de adviezen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.