auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A3: Temperatuur blijft oplopen.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Dit weekend reed ik op de snelweg toen me opviel dat de temperatuurmeter opliep tot over de 100 graden. Ik ben even gestopt om het koelvloeistof niveau te controlleren, dit was in orde. Ik heb de kachel vol open gezet, en ben (ruim 70km) teruggereden naar huis. Met de raamen open was de warmte in de auto best te doen, en de motor bleef zo op 90 graden. Eerste vermoeden was de thermostaat, deze daarom ook direct vervangen. Alleen hiermee bleek het probleem niet verholpen, de temperatuur blijft gewoon oplopen. Het koelvloeistofsysteem is zelfondluchtend, dus daar mag het niet aan liggen. Nu is het zo dat de koelvin niet inslaat. Zelfs niet boven de 100 graden. Als ik de airco aanzet springen bijde koelvinnen wel (een korte tijd) aan. Ik vermoed daarom een probleem met een temperatuursensor. Nu zie ik 3 temperatuursensoren. 1) op de radiator. 2) op de bovenste radiatorslang. 3) op het koelhuis tegen de cilinderkop.

Zit ik in de goede richting? Welke sensor stuurt de koelvin aan? Kan ik hier iets testen (stekkers doorverbinden oid)?

Ik kan het motormanagement helaas niet uitlezen met vag-com. Waarschijnlijk komt dit doorat er een lpg installatie is ingebouwd.

Geplaatst door

willemhs (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

controleer of er circulatie is in het expansievat zoniet waterpomp defekt

Ja, er is circulatie. Er blijft constant koelvloeistof via de retourleiding het expansievat in lopen. Ook is de koelvloeistof helder, en komt er niet meer rook uit de uitlaat dan voorheen. De langen van en naar de radiator voelen ook loei heet aan, dus ook hier lijkt stroming te zijn.

willemhs 0

16 jaar

Het niet kunnen uitlezen van 1.6 motoren in golf4 en audi A3 met vagcom heb ik ook last van, ik weet niet waar het aan ligt, met andere auto's geen problemen.

Hallo

Als de motor op temperatuur is,moet je aan de radiator voelen of er delen koud blijven,(onderen bovenkant voeleen) en zo ja dan is jouw radiator verstopt?

B.v Bij snelheden onder de 100 km per uur is de temperatuur normaal en oner de 100 km per uur wordt de auto gelijk warm.

Mvg Ben

amin04 0

16 jaar

Hallo

Als de motor op temperatuur is,moet je aan de radiator voelen of er delen koud blijven,(onder en bovenkant voelen) en zo ja dan is jouw radiator verstopt?

B.v Bij snelheden onder de 100 km per uur is de temperatuur normaal en boven de 100 km per uur wordt de auto gelijk warm.

Mvg Ben

amin04 0

16 jaar

Hallo Ben,

De radiator werd over zijn geheel warm (heet). Ik heb de temperatuurregelaar in de thermostaat vervangen. Hierna was het probleem nogsteeds onveranderd. Omdat ik de auto zelf niet kon uitlezen was ik ten einde raad.

Uiteindelijk heb ik het probleem toch kunnen vinden. Op de zekeringbox die boven op de accu bevestigd zit, had een zekering slecht kontakt gemaakt. Een 30A steekzekering was van buiten (en het gedeelte daaromheen) zwart verkoold door de hitte ondstaan door een slecht kontakt. De zekering zelf was niet doorgebrand, maar maakte gewoon geen kontakt meer. Ik heb de inwendige kontakten in de zekeringbox goed schoongemaakt en een nieuwe zekering ingestoken, en het probleem was opgelost.

Helaas wel kosten en werk gehad aan het vervangen van de thermostaat en temperatuurregelaar, maar wel blij dat ik het toch heb kunnen vinden.

willemhs 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.