Sinds enige tijd heb ik wederom last van pulserend remmen. Dit is niet voelbaar in het rempedaal. Bij het langzaam afremmen voor een stoplicht, merk je dat de remvertraging wisselt met het rollen van de voorwielen.
Het vermoeden bestaat dat de remschijven voor weer krom zijn. Twee maanden geleden zijn de remschijven op de auto afgedraaid. Het probleem was toen even weg. Tevens zijn toen de blokken vernieuwd en van een ander merk genomen.
Een half jaar geleden zijn de remschijven ook op de auto afgedraaid. Toen trad het trillen ook weer op naar een tijd.
Auto wordt nooit op rem gehouden voor stoplicht.
Nu bestaat het idee (in overleg met garage) de remschijven maar weer te gaan vervangen, maar dit keer niet door originele Audi maar door Bosch.
Om te voorkomen dat wederom het weggegooid geld is zou ik het volgende willen vaststellen:
- Hoe kun je vaststellen of de voorwiellagers goed zijn (hoor geen rare geluiden) en voel geen speling?
- Hoe kun je scheve remcilinder vaststellen (weet niet of dat het geval is)?
Bij voorbaat hartelijk dank.
Groeten,
Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Hans88]Het vermoeden bestaat dat de remschijven voor weer krom zijn. wee maanden geleden zijn de remschijven op de auto afgedraaid. Het probleem was toen even weg.
Nu bestaat het idee (in overleg met garage) de remschijven maar weer te gaan vervangen, maar dit keer niet door originele Audi maar door Bosch.[/quote]
Hier is duidelijk meer aan de hand, goed mogelijk dat een wielnaaf is kromgetrokken meten is weten, sluit dit uit. Welk merk je ook monteert de oplossing is van korte duur het probleem blijft zich herhalen.............
Gr. paul
Hallo Paul,
Bedankt voor de snelle reactie.
Aan de remmenservice had ik ook al gevraagd dit te meten met een meetklok, maar men geeft aan dat dit zeer moeilijk te meten is. Als je de wielen demonteert, is in feite de remschijf 'los' op dat schroefje na.
Moet ik zelf meetklok aanschaffen hiervoor?
Bij voorbaat dank.
Gr,
Hans
16 jaar
[quote=Hans88]Hallo Paul,
Bedankt voor de snelle reactie.
Aan de remmenservice had ik ook al gevraagd dit te meten met een meetklok, maar men geeft aan dat dit zeer moeilijk te meten is. Als je de wielen demonteert, is in feite de remschijf 'los' op dat schroefje na[/quote]
Eigenlijk zegt men : wij zijn niet creatief genoeg om iets te bedenken zo dat er wel goed gemeten kan worden, en het kan ook. Maar hier gaat men in de fout.... ze moeten de remschijven niet meten maar de naven.
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=Hans88]Hallo Paul,
Bedankt voor de snelle reactie.
Aan de remmenservice had ik ook al gevraagd dit te meten met een meetklok, maar men geeft aan dat dit zeer moeilijk te meten is. Als je de wielen demonteert, is in feite de remschijf 'los' op dat schroefje na[/quote]
Eigenlijk zegt men : wij zijn niet creatief genoeg om iets te bedenken zo dat er wel goed gemeten kan worden, en het kan ook. Maar hier gaat men in de fout.... ze moeten de remschijven niet meten maar de naven.
Gr. paul[/quote]
Hallo Paul,
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik zal voor het plaatsen vragen of men de nafen wil meten. Hoeveel mag de slingering zijn?
Bij voorbaat hartelijk dank.
Groeten,
Hans
16 jaar
[quote=Hans88]Ik zal voor het plaatsen vragen of men de nafen wil meten. Hoeveel mag de slingering zijn?[/quote]
Zeker niet meer dan 0,10 mm
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=Hans88]Ik zal voor het plaatsen vragen of men de nafen wil meten. Hoeveel mag de slingering zijn?[/quote]
Zeker niet meer dan 0,10 mm
Gr. paul[/quote]
doe maar 0,02mm maximaal....0,03 zou net toelaatbaar zijn; gemeten op het aanligvlak waar de remschijf tegenaan ligt, en de bouten insteken. aan de buitenrand. (een nieuwe naaf loopt tussen de 0 en 0,01mm; dingen worden z.g. in één opspanning bewerkt)
Reken voor de aardigheid maar eens uit hoeveel de schijf en het wiel aan de buitenzijde van de band zou gaan slingeren als er in de flens 0,10 mm slag zit.....
Hoe komen de flensen krom: onkundige montage van wielen. Hoefsmeden die met de luchtsleutel de bouten aanscheuren, niet geleidelijk en niet voordat alles aanligt.
Ik praat over naaf incl een nieuwe schijv : Na een volledige omwenteling mag de gemeten slingering niet meer zijn dan 0,10 mm
Gr. paul
Bedankt voor de zeer goed informatie.
Stel de naven slingeren meer dan 0,02-0,03 mm. Is het dan nog mogelijk deze vlak te draaien of moet men ze dan eerst vernieuwen en wat gaat dat kosten?
Kan deze evenutele kromming in de naaf nog gecorrigeerd worden door de nieuwe schijven gelijk aan de auto af te draaien?
Bij voorbaat hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten,
Hans
16 jaar
Mocht er een naaf krom zijn is verangen (nieuw) de enige oplossing. Naaf p/st +/- 85,- dan ben je er nog niet, het één wil je het ander moet je dan komen er nog wiellager(s) bij, kosten totaal lopen dan algauw op naar enkele honderden euro's.
Gr. paul
[quote=paulkelder]Mocht er een naaf krom zijn is verangen (nieuw) de enige oplossing. Naaf p/st +/- 85,- dan ben je er nog niet, het één wil je het ander moet je dan komen er nog wiellager(s) bij, kosten totaal lopen dan algauw op naar enkele honderden euro's.
Gr. paul[/quote]
Hallo Paul,
Bedankt voor de informatie. Is dat eenvoudig zelf te doen? Ergens las ik iets over het nastellen van de lagers door het aandraaien van de centrale moer. Is dit een juiste oplossing?
Groeten,
Hans
16 jaar
deze lagers zitten ingeperst, kun je er alleen inzetten met de juiste stempels. hier zijn hydraulische setjes voor om dit aan de auto te doen zonder het hele fusee uit te bouwen. Even de prof laten doen, is een klein klusje.
Als je schijven op het wiel afgedraaid zijn is de slingering van je naaf geëlimineerd. Trillen treedt ook vaak op als de ophanging niet meer star is of je schijf vertoont 'roest afdrukken'. Helaas is er weinig nodig voor dit fenomeen.
16 jaar
[quote=tedkroon]Als je schijven op het wiel afgedraaid zijn is de slingering van je naaf geëlimineerd. Trillen treedt ook vaak op als de ophanging niet meer star is of je schijf vertoont 'roest afdrukken'. Helaas is er weinig nodig voor dit fenomeen.[/quote]
Dat zou natuurlijk ook kunnen. Maar wat moet er dan vervangen worden, onderste draagarmen of kunnen de rubbers daaruit los vervangen worden? Schokbrekers zijn drie maand terug getest en goed.
Kan het fenomeen ook door licht remmen na verloop van tijd weer weggaan?
Bij voorbaat hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten,
Hans
16 jaar
Heren,
Bedankt voor alle hulp. Het probleem is opgelost door nieuwe originele remschijven en blokken te laten monteren.
Met vriendelijke groeten,
Hans Kamphuis
16 jaar
[quote=Hans88]Heren,
Bedankt voor alle hulp. Het probleem is opgelost door nieuwe originele remschijven en blokken te laten monteren[/quote]
Opgelost ?? maar voor hoe lang ? Origineel (audi maakt remdelen niet zelf) Welk merk dan ook, auto moet kunnen remmen zonder trillingen.
Gr. paul
Mocht het probleem terugkomen, misschien heeft hij hier wat aan.
Mijn zwager had ook het probleem van veelvuldig trillende remmen, schijven en blokken vervangen, maar binnen de kortste keren kwam het trillen terug.
De geleidebus (bout), waar de remklauw mee vast zit, was de boosdoener. Aan de linkerzijde was een van de 2 bussen krom. Hierdoor kwam de remklauw niet voldoende vrij waardoor de blokken bleven aanlopen. Gevolg was dat de schijf heet werd en krom trok.
Weet niet of hier hetzelfde probleem speelt, haal de bussen maar eens los, goed schoonmaken, en dan over een spiegeltje/ glasplaatje rollen. Je ziet dan gelijk of er een slingering in zit. Voor de monteurs welke over een draaibank bezitten, even de bus in de klauw, spul laten draaien en de uitslag even meten.
16 jaar
Bedankt voor de oplossingen.
Sinds augutus 2008 nieuwe remmen laten monteren bij dealer . Tot op heden geen trillingen meer.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar