Sinds kort heb ik een nieuwe auto, een mooie Audi A6, 2.4 V6. Auto rijdt geweldig en is erg comfortabel. Heeft slechts 182k op de teller en is altijd goed onderhouden (boekjes e.d. aanwezig). Ik ben zelf niet bijzonder technisch, dus vandaar dat ik e.e.a. met jullie wil delen:
- Ongeveer drie weken geleden is de cylinder pakking vervangen (lichte olielek)
- Als de auto tussen de 60 - 130 km/u rijdt, dan is de temperatuur ongeveer tussen de 60 en 70 graden (koelvloeistof temperatuur wordt gemeten bij Audi's)
- Als ik stationair of in de stad ben (<50 km/u) dan stijgt de temperatuur tot maximaal 90 graden (wat volgens mij normaal is)
- Je ruikt dan ook soms een vervelende geur in de auto (olie?) en zie soms wat rook onder de motorkap als ik van een hoge snelheid stilsta of <50 km/u kom (zelden). Volgens de garage kan dit nog komen door de vervangen cylinder pakking recentelijk. Die geur is (volgens hun) nooit snel verdwenen. Ik vind het wel vreemd dat dit alleen bij stadsritjes het geval is
- Vandaag van Almere naar Groningen gereden. Ging prima, geen enkel probleem en er branden ook geen lampjes o.i.d. De temperatuurwisseling vond ik wat vreemd, dus direct maar eens het koelvloeistof reservoir bekeken. Hier stond flink wat druk op en heb deze langzaam opengedaan. Aan de onderkant van het reservoir 'lekte' wat vloeistof (en veroorzaakte rook, omdat deze nog best warm was). Is dat normaal? Er leek wel een tuitje te zitten o.i.d..
- Toen de druk er vanaf was, liep er geen vloeistof uit o.i.d.. Er zat ook nog voldoende in, hetzelfde als toen ik vertrok. Vloeistof borrelt niet als ik stationair draai trouwens, heb ik zojuist nog gecontroleerd
- De kleur van de vloeistof kan ik moeilijk beoordelen, heb 'm zelf nooit gevuld. Het was niet blauw of rood, maar ik heb ook gelezen dat een menging van kleuren bruin veroorzaakt... Ik zag geen olie drijven o.i.d. Toen ik mijn vinger er indeed, werd deze wel vies. Kan normaal zijn, of...?
- Geen witte rook bij starten, geen overhitte motor (in ieder geval niet warmer dan 90 graden), olie temperatuur constant op 70 graden
- Auto is gekocht bij een gerenommeerd bedrijf en heeft een beurt gehad: niets aan de hand
Wat zou er mis kunnen zijn of maak ik me zorgen om niets?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Thermostaat stuk ivm temperatuurswisseling, rest lijkt mij OK.
Hallo Benjamin,
Ik denk dat je je zorgen maakt om niks, zolang er geen rare temperaturen verschijnen, de rook niet enorm wordt de stank niet ondragelijk en het reservoir niet leeg of veels te vol raakt is er niet veel aan de hand. de kleur van de koelvlpeistof is een beetje een gemiste kans van de reparateur. Voor het mooie had ik het hele systeem even gespoeld (tenminste, als cilinderpakking in dit geval cilinderkoppakking betekent, en niet een kleppendeksel of uitlaat/inlaatspruitstuk pakking is geweest) en opnieuw voorzien van longlife koelvloeistof, maar goed ieder zijn eigen werkwijze. geurtjes kunnen wel even aanhouden na een dergelijke reparatie...
gr
Peco Power
[quote=Mercury]Hallo Benjamin,
Ik denk dat je je zorgen maakt om niks, zolang er geen rare temperaturen verschijnen, de rook niet enorm wordt de stank niet ondragelijk en het reservoir niet leeg of veels te vol raakt is er niet veel aan de hand.[/quote]
Koelvloeistof zit wel erg hoog (volgens mij nog onder 'max', maar moet ik morgen even bekijken.
Wat zou een te hoog niveau betekenen?
14 jaar
Ik sluit me bij de rest aan..Voorlopig dus geen reden tot paniek.
Je kan wel eens kijken of je eventueel een lekkage kan ontdekken onder de motorkap, vermoedelijk ruik je een olie geur die op een warm spruitstuk gelopen is..maar het mag geen weken blijven aanhouden, ik neem aan dat ze de boel niet smerig en onder de olie terug gemonteerd hebben..
Gr Stefan
14 jaar
Je moet je niet zo druk maken, en niet de dop los draaien bij warme motor, dan stijgt het niveau altijd..
Laat de motor helemaal afkoelen, of beter, controleer morgen het koelvloeistof peil maar, hij moet tussen min en max staan.
14 jaar
[quote=stefan84]Je moet je niet zo druk maken, en niet de dop los draaien bij warme motor, dan stijgt het niveau altijd..
Laat de motor helemaal afkoelen, of beter, controleer morgen het koelvloeistof peil maar, hij moet tussen min en max staan.[/quote]
Was inderdaad gedaald en ook gewoon rood van kleur, dus een lekke koppakking lijkt mij uitgesloten.
De distributieriem wordt sowieso deze week vervangen en dan pak ik gelijk de waterpomp en thermostaat mee. Denk dat het daar wel mee verholpen is.
Nog tips wat verstandig is om direct te vervangen nu de motor toch open ligt ;-)?
Ik houd jullie sowieso op de hoogte. Donderdag krijg ik de auto weer terug, dus dan kan ik dit probleem als 'opgelost' achter mij laten :)
B
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar