Jongens, Na heel erg veel gelezen te hebben op verschillende fora's ben ik er nog niet uit.
Het volgende doet zich voor:
De temperatuur sensor op het dashboard komt niet hoger dan 60 / 65 graden. In de file wil het nog wel eens 70 graden worden. Daarnaast is het verbruik vrij hoog. De kachel binnen wordt echter wel al snel, goed warm. Al na 2 a 3 kilometer rustig rijden voel ik warme lucht. Na zo'n 15 km komt er echt warme lucht uit. De motor loopt trouwens wel gewoon goed. Belangrijk om te melden is ook dat deze auto gechipped is. Ik weet niet of dit middels een Powerbox of via een computer is gedaan. Kan ik dit nagaan door naar een eventuele powerbox te zoeken, waar zou ik deze moeten vinden bij deze auto?
Toen ik cruise control liet inbouwen konden we middels VAGCOM zien dat de koelvloeistof sensor een foutcode gaf. Mooi!, dacht ik. Die is simpel te vervangen. Maar dat loste het probleem helaas niet op. De eerst volgende verdachte is natuurlijk de thermostaat. Maar dat ding zit echt op de meest onmogelijke plaats bij de v6 TDI en kost klauwen met geld om te laten vervangen. Daarnaast kan de distibutie nog wel een behoorlijk tijdje mee, dus het zou zonden om die meteen mee te vervangen.
Om te voorkomen dat ik de thermostaat laat vervangen wil ik zeker weten dat dit het probleem is. Op verschillende site's lees ik namelijk dat het vervangen daarvan niet altijd het probleem heeft opgelost. Wat ik willen weten van jullie is hoe ik kan controleren of het echt de thermostaat is en niet iets anders. Zijn er dingen die ik kan na gaan of controleren? Kan ik ergens een slang loshalen om te kijken of daar al vloeistof doorheenloopt wanneer de motor koud is om te zien of de thermostaat open blijft staan. Is er een manier om te controleren of de nieuwe sensor wel goed is, b.v. door de watertemperatuur op een alternatieven wijze te controlen? Zijn er andere onderdelen die dit kunnen veroorzaken?
En tot slot, mocht het toch de thermostaat zijn, Zou het mogelijk zijn om tijdelijk een extra thermostaat te plaatsen op een wat meer toegankelijke plek. Indien de eerste open staat zou deze 2e de vloeistof tegen moeten houden totdat de vloeistof de juiste temperatuur heeft bereikt.
Hoe zou zoiets eruit zien?
Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nog een keer met Vagcom uitlezen en koelwater temperatuur bekijken als de motor warm is.
Als in de data ook 70 graden staat dan is de kans wel heel groot dat de thermostaat open blijft.
Staat daar ongeveer 90 graden dan geeft je dashboard verkeerd aan.
bmw afgezworen???
wat oldfort schrijft doen
amders toch thermostaat EN disriem vervangen
kan je gelijk de waterpomp controleren??
als t schoepje slecht is kan dat een oorzaak zijn dat de sensor niet genoeg in de stroming zit
kijk maar in je expansie tank of er bij warme motor wel en koud geen of weinig vloeistof stroomt
als ie koud al de volle straal geeft bij 1500 rpm is de thermostaat 99% de oorzaak
en de thermostaat zit in een zeg maar splising
als je ergens een ding instopt dan gaat ie nooit meer open omdat de stroming weg is
en als je zo'n auto rijden wil moet je ook niet moeilijk doen als je eens iets moet repareren
in dit segment auto's kost alles iets meer
als je goedkoop wilt rijden kom je in de klasse met kleinere motoren terecht
De BMW had een ongeluk gehad en is helaas overleden...
Moeten jullie mij toch een het volgende verschijnsel uitleggen.
(Na 50 Km gereden te hebben)
Binnen twee minuten na het uitzetten van de motor stijgt de naald van de temperatuurmeter naar 90 graden. Zet ik de motor weer aan dan daalt hij direct naar +/- 70 graden.
Ik kon bij koude motor niet goed zien of er koelvloeistof instroomde, bakje is niet echt doorzichtig meer
Kan ik een van de twee slangen losmaken en laten lekken in een emmer? Welke van twee moet ik dan hebben? De voorste of de achterste?
Daarnaast wil ik nog even kijken of deze wagen een powerbox heeft, misschien zorgt deze namelijk voor verkeerde waardes. (Koude motor, meer brandstof injectie toch?) Waar zit zoiets normaal gesproken aangesloten?
15 jaar
valt de koeling stil
daarom lopt ie op
en als je start stroomt ie meteen door en daalt
en dat hogere verbruik komt door de defecte thermostaat
trek t slang van de radiateur naar t expansie vat eraf en kijk maar eens
zal direct stromen
en powerbox ??
denk t niet
motor code op de sticker in de achterbak
of rechts achter de bekleding/klep
of in de reswiel bak onder de bodem bekleding
maar voor alles
hang eens een thermometer in t expansie vat als ie warm is
of een koorts thermometer op de onderste slang en dan starten
loopt ie meteen op dan is je thermostaat defect
Toch is het beste om even te controleren met vagcom wat nu de daadwerkelijke temperatuur is,aan de hand daarvan kun je makkelijk en snel een beslissing trekken..
We kunnen nog wel lang doorgaan wat nu wel en niet kan,maar daar word jezelf ook niet vrolijk van.
Ook kun je zoals Tom&Jerry -) al aangaf de temp meten met een digi meter,
15 jaar
Thermostaat is inderdaad overleden denk ik. Er komt direct vloeistof uit de slang wanneer ik de motor start.
Iemand nog een goeie tip bij wie ik dit het beste kan laten vervangen?
15 jaar
hm
is dat een vraag
is dat werk aanbieden
is dat een garage zoeken
waar valt dit onder
)anders wordt ie gesloten)
enne
hoever wil je rijden
en wat denk je dat t mag kosten
de riem zullen ze nooit meer gebruiken( zo ja dan moet je bij die garage heeeeel hard weg rennen/rijden
Tja ik weet niet. De kosten gaan hem voornamelijk in de arbeid zitten. Wat je eigenlijk nodig hebt is iemand met verstand van audi's die tegen aanvaardbare kosten de thermostaat wil vervangen. Ik heb gehoord dat dit kan zonder de complete distributie er af te halen.
Maar goed, dit zijn geen technische onderwerpen om hier te bespreken.
15 jaar
Beste Josh
Wat noem je veel kosten ?
Gr. paul
Voor alleen de thermostaat, 300,- excl onderdelen.
Dat is 6 uur arbeid tegen 50,- p/u
15 jaar
Jos
Kijk even in jou mailbox.
Gr. paul
Paul doet wel eens vaker gekke dingen.
Touaregs chippen, bijvoorbeeld....
Eventjes op het plaatje klikken voor de duidelijke tekst....
[url=http://img32.imageshack.us/i/copyof0703e...][img]http://img32.imageshack.us/img32/650/cop...[/img][/url]
Maarruh........ ben je al gewend aan de prijzen van het onderhoud van zo'n V6...?
Hoe is het met je nokkenassen gesteld.....?
15 jaar
Grapjas,
Allemaal weer bedankt voor het meedenken!
15 jaar
[quote=boccaccio]Grapjas,
Allemaal weer bedankt voor het meedenken![/quote]
Wees gerust, ik weet waar ik over praat. Je bent daar in goeie handen, Jos....
15 jaar
wist niet dat vw vliegtuigen maakte?
alhoewel
heb wel eens meer gekke dingen gezien
Probleem is opgelost! thermostaat is door PaulK vervangen. Was een behoorlijke klus maar Paul wist precies wat hij moest doen.
@ santa: de kosten vallen opzich mee, zolang er niet teveel tegelijk kapot gaat :-) je moet een beetje geluk hebben.
de nokkenas die we konden zien was in goede staat.
@PaulK: De sproeivloeistof was echter vandaag al weer op, dus ik denk dat dat brakke plastic slangetje het toch begeven heeft.
Ik ga vandaag even kijken of het direct wegloopt of dat het door het sproeien komt.
15 jaar
[quote=Santa][quote=boccaccio]Grapjas,
Allemaal weer bedankt voor het meedenken![/quote]
Wees gerust, ik weet waar ik over praat. Je bent daar in goeie handen, Jos....[/quote]
Ik zei het je toch........
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar