Audi A6: turbo fluit na top snelheid uitproberen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdi

hallo

mijn audi a6 2.0 tdi van 2005 heb ik pas laten chiptunen alles was ok,paar dagen later heb ik de topsnelheid uitgeprobeerd , wel heel kort misschien wel 30 seconde en later gewoon, normaal gereden en auto nog even laten lopen voor de turbo.
maar de volgende dag hoor ik dat de turbo fluit, bij hogere snelheden hoor ik hem niet maar binnen de stad hoor ik het goed. en vooral als de auto stationer loopt (geparkeerd) en ik geef ietsje gas fluit hij goed en nadar ik de gas heb losgelaten fluit hij na terwijl de toerental weer op stationer is, en weer stil na een korte tijd.
ik ga binnen kort op vakantie met de auto en ik hoop natuurlijk dat het niks ernstigs aan de hand is.

ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of meer van weten mij kunnen helpen.

alvast bedankt

mamutskywalker

Geplaatst door mamutskywalker (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

38 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hoe staat het hier eigenlijk mee ?

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=67...

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=81...

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=13...

Een antwoord of oplossing word altijd op prijs gesteld en is wel zo net,dan hebben andere en n.l. ook wat aan.

Gr Stefan

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Oei, ik ga weer op iemand zijn tenen staan.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Hendrik4290]Chippen is nergens goed voor en zorgt er alleen voor dat uw geldbeurs wat rapper leeg is. Meestal krijg je er een hoop problemen gratis bij.[/quote]
Henderik gelieve niet reageren indien je niet weet waar je over praat.
Nu weer, en uit eerdere reacties kan ik niet opmaken dat je in deze materie enige kennis van zaken vergaard.

Sorry, maar tot nu toe heb je niets kunnen onderbouwen.
Kakelen mag, maar waar is het EI...??

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Hendrik4290]Oei, ik ga weer op iemand zijn tenen staan.[/quote]
Je mag en kunt iedereen wel op z'n tenen gaan staan, opzich niets mis mee, zorg dan wel dat je er ook op KUNT blijven staan.
Dat lukt niet door alleen maar te schreeuwen, onderbouw het, misschien heb je wel gelijk ?

We lezen graag de bevindingen van jou onderzoek..............

Gr. paul

mamutskywalker (0), 14 jaar geleden

dat chippen is heel goed gebeurt, ik heb de dealer gevraagd en als het goed zou gebeuren was het helemaal geen probleem.

ik ben vandaag ook bij dealer langs gegaan voor het fluiten van de turbo en ze hebben me verteld dat het niet veel aan de hand was maar wel in de gaten moest houden, ik dacht in de gaten houden? dan is het toch niet goed!!
maar fluiten was volgens de dealer vrij normaal

gr

Santa (0), 14 jaar geleden

Niet elke fluitende turbo kondigt hiermee zijn naderende einde aan.

Ik rijd inmiddels meer dan 300.000 km met een licht fluitende turbo en geen mankementen whatsoever.
Eerlijkheidshalve dien ik er wel bij te vermelden dat de ene persoon MEER hoort aan zijn auto dan de ander.....

mamutskywalker (0), 14 jaar geleden

dat hoop ik natuurlijk zelf ook op maar vandaag nog even beter geluisterd en hij klinkt niet zoals de oudere audi/vw's die wel altijd fluiten, ik heb een audi a4 van 1996 gehad en dat ging toch anders, als je daar de gas los liet was er niets meer aan de hand

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Is de turbo misschien door het flinke doorrijden eventjes mooi schoon geblazen en dat je daardoor de turbo fluit weer meer hoort.
maar een turbo die fluit klinkt mij als muziek in de oren, zeker als tie mooi helder klinkt.
Tenminste, bij mijn verso hoor ik de turbo ook fluiten bij flink doorhalen.

audia4 (0) PRO, 14 jaar geleden

Iets fluiten hoort bij een turbo. Moet hem niet boven het motorgeluid uit horen janken.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heerlijk hoe m'n GT28RS klinkt..

mamutskywalker (0), 14 jaar geleden

dat het iets fluit zou ik niet erg vinden, bij mij fluit/jankt/zingt (weet niet precies een benaming te geven) hij vooral als hij stationer loopt en heel klein beetje gas geeft en als je de gas weer los laat fluit hij gewoon 5 a 10 seconde door.

alvast bedankt

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Laat indien je het niet vertrouwt even een andere garage het gefluit beoordelen..

Gr Stefan

mamutskywalker (0), 14 jaar geleden

dat ga ik doen, weet er iemand ook een turbo specialist in de buurt van nijmgen?

thanks

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je hebt keus genoeg,zie :

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=turb...

Gr Stefan

Phillr (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Misschien zit ik niet bij het juiste merk maar ik heb juist hetzelfde probleem.
Ik heb een Skoda Octavia met tevens een 2.0 tdi. Voor de tuning topsnelheid (ca. 210) geen probleem met de turbo.
Na tuning naar 185 Pk ging hij lustig door naar 230 km/h. Dag nadien hetzelfde probleem.
Ik moest toch binnen voor onderhoud en heb dit aangekaart.
Reactie van de garage was turbo vervangen (in garantie). Met de nieuwe turbo geen probleem meer tot ....

Ongeveer 1 week nadien terug een naar de topsnelheid gegaan en wat dacht je... hetzelfde...
Momenteel neem ik er geen actie rond. Turbo is vervagen en heb hier terug 2 jaar garantie op dus binnen een jaar ofzo zal ik nog wel eens proberen een nieuwe te krijgen onder garantie.

Voor de rest rijd de wagen ongelooflijk, enkel dat storende geluid bij het gaslossen.
Ik heb wel reeds via gehoord (of het waar is weet ik niet.) dat het probleem niet in de turbo zit maar in de dichtingen die lekken.
(Mogelijk uitlaatdruk die te hoog oploopt)
Wel heb ik gemerkt dat het er niet op verbeterd. Ik rij regelmatig rond de 200 km/h en heb nu reeds het probleem op stationair toerental.
Vandaar dat men vermoeden ook is dat het iets met dichtingen te maken heeft.

Indien verder nieuws laat het gerust weten.

Groeten

Phille

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Philippe

Heb ook al sommige mensen gezien die er een open ( sport ) luchtfilter op hebben zitten,en dan hoor je de turbo beter fluiten dan met een originele bak..

Je weet tenslotte maar nooit.

Gr Stefan

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Phillr]Hallo,

Misschien zit ik niet bij het juiste merk maar ik heb juist hetzelfde probleem.
Ik heb een Skoda Octavia met tevens een 2.0 tdi. Voor de tuning topsnelheid (ca. 210) geen probleem met de turbo.
Na tuning naar 185 Pk ging hij lustig door naar 230 km/h. Dag nadien hetzelfde probleem.
Ik moest toch binnen voor onderhoud en heb dit aangekaart.
Reactie van de garage was turbo vervangen (in garantie). Met de nieuwe turbo geen probleem meer tot ....

Ongeveer 1 week nadien terug een naar de topsnelheid gegaan en wat dacht je... hetzelfde...
Momenteel neem ik er geen actie rond. Turbo is vervagen en heb hier terug 2 jaar garantie op dus binnen een jaar ofzo zal ik nog wel eens proberen een nieuwe te krijgen onder garantie.

Voor de rest rijd de wagen ongelooflijk, enkel dat storende geluid bij het gaslossen.
Ik heb wel reeds via gehoord (of het waar is weet ik niet.) dat het probleem niet in de turbo zit maar in de dichtingen die lekken.
(Mogelijk uitlaatdruk die te hoog oploopt)
Wel heb ik gemerkt dat het er niet op verbeterd. Ik rij regelmatig rond de 200 km/h en heb nu reeds het probleem op stationair toerental.
Vandaar dat men vermoeden ook is dat het iets met dichtingen te maken heeft.

Indien verder nieuws laat het gerust weten.

Groeten

Phille[/quote]
Jij opzettelijk je wagen vernielen met die rommel en dan de garage of het merk er voor op laten draaien, jij bent een mooie zeg!

Dead Silence (0), 14 jaar geleden

De turbo op mijn ongetunede A3 1.9 TDI fluit al 301.000 km heerlijk, zonder problemen zover.

EDIT: inmiddels 305.000 km, alleen is er een beest onder mijn motorkap gekropen vermoed ik en stinkt het nu naar rottend vlees maar kan het niet vinden.

petrolesport (0), 14 jaar geleden

@ mamutskywalker
Heb ook hetzelfde probleem. Audi A6 2.0tdi feb/2007 in sep/2007 chiptuning door Heinz (www.autotuneheinz.be) - een referentie in Belgie. Sinds een jaar fluit mijn turbo opmerkelijk. Net zoals jij het beschrijft. Ik denk dat veel mensen dit fenomeen niet kennen omdat ze het nog niet gehoord hebben. Idd een turbo fluit altijd, maar dit zeurende gefluit is toch iets anders. Al 2x gemeld. Eerste garage zei "Is normaal, staan ook al 100.000km op", 2e garage zegt nu: "Is niet normaal, adviseer om te vervangen". Een rit met een andere A6 bevestigt meteen mijn idee; fluit niet zo. Heb je nog verdere feedback?

Mijn auto is eigenlijk een 'miserie'-auto. Startmotor vervangen, vliegwiel vervangen. Na een eerste keer noodloop en volledige stilstand op openbare weg (hebben mijn 1,5jr oude audi moeten takelen!) de EGR klep vervangen - was zelfs kromgetrokken. 5 maanden later weer noodloop. Hebben toen vanallas vervangen totdat de uitlezing ok was: Intercooler, lambdasonde, en een of andere klep op het uitlaatgassysteem. 4 maanden later (enkele dagen geleden - 125K km) temperatuursensor uitlaatgas moeten vervangen. 1 dag later noodloop wegens overdruk. Garage vermoed nu dat het de turbo is; hij fluit namelijk opmerkelijk! Volgende heb ik van een kennis: "Bij turbo's met met variabele geometrie (schoepen), kan het gebeuren dat ze komen te blokkeren. (Beetje gelijkaardig scenario als het vastkoeken van een EGR-klep door vervuiling)
Als die schoepen blokkeren, heb je vanaf een zeker toerental een veel te hoge turbodruk, daardoor gaat 'ie in noodloop. In feite kan je dit -net zoals de EGR- oplossen door 'em te kuisen, dat kost minder € dan een nieuwe. Anderzijds, nu ze er toch aan bezig zijn, kan je net zo goed een nieuwe steken, toch bij die km-stand. Ik maak ineens de bedenking dat die intercooler misschien ook last had van de overdruk en daardoor stuk gegaan is. Dus die turbo was misschien al langer hét probleem.... ?
Denk eerlijk gezegd dat die chiptuning er toch ook geen goed aan gedaan heeft allemaal, zijn precies allemaal motorische problemen?
"

petrolesport (0), 14 jaar geleden

Dit moest er nog even bij (zie vorig). Je zou verwachten dat bij overdruk een wastegate zou openen, maar het schijnt dat dat tegenwoordig niet meer mechanisch is maar electronisch geregeld. Het is dan ook mogelijk dat de chiptuner net die overdrukregeling een beetje heeft aangepast met het idee het vermogen wat op te voeren. Let wel, dit is enkel een vermoeden van mij, maar ik ga het zeker navragen bij de chiptuner.

Snip-TDI (0), 14 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=Hendrik4290]Chippen is nergens goed voor en zorgt er alleen voor dat uw geldbeurs wat rapper leeg is. Meestal krijg je er een hoop problemen gratis bij.[/quote]
Henderik gelieve niet reageren indien je niet weet waar je over praat.
Nu weer, en uit eerdere reacties kan ik niet opmaken dat je in deze materie enige kennis van zaken vergaard.

Sorry, maar tot nu toe heb je niets kunnen onderbouwen.
Kakelen mag, maar waar is het EI...??

Gr. paul[/quote]
Amen...

Maar goed,

Je moet gewoon even een garage er naar laten kijken die ook verstand heeft van tunen, je moet wel het verschil hebben tussen wanneer hij gewoon wat mee fluit of echt aan het gillen is...

Mijn TDi was ook getuned en daarna flott de turbo ook vrolijk wat duidelijker mee, maar dat komt ook mede doordat de kat eronder weg was gehaald. Nu met een grotere turbo fluit ie echt heel duidelijk mee.

Maar ik zie al op verschillende forums, het blijft een eindeloze discussie of het fluiten van een turbo nou wel of niet goed is... Ik heb mijn adresje ervoor als ik ergens over twijfel, en hem vertrouw ik 100%. Zo iemand moet topic starter ook zien te vinden.

petrolesport (0), 14 jaar geleden

Heb uiteindelijk de turbo laten vervangen omdat ik problemen begon te krijgen met overdruk meldingen zodat hij in noodloop ging. Probleem is nu opgelost en gefluit is helemaal verdwenen. Je hoort de turbo niet meer. Een A6 is ook geen Jeta of Skoda of Seat. Die auto is veel beter geisoleerd. Alle berichten ivm "mijn turbo fluit lekker" en dies meer zijn je reinste bullshit en helpen mensen met problemen niet verder.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Fluiten en fluiten zijn 2 dingen.

Je moet geen appels met peren vergelijken!

Ben benieuwt hoelang dit goed gaat..Een turbo kopen is zo gebeurt,het probleem zien te achterhalen duurt meestal wat langer..

Als iedereen hier helderziend was,was alles een fluitje van een cent en koste het geen drol..

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Problemen met overdruk meldingen betekent niet automatisch dat de turbo kapot is.
Misschien heb je de turbo laten vervangen om dat dat je gemoedsrust ten aanzien van het gefluit ten goede komt.
Een turbo gaat niet zomaar kapot en als tie kapot is is dat vaak gevolgschade door iets anders.
ik hoop voor je dat het probleem over is.

mamutskywalker (0), 14 jaar geleden

ik heb inmiddels 10.000 km's ermee gereden en het lijkt erop dat hij iets meer fluit als voorheen, af en toe heb ik het idee dat hij niet meer zo goed trekt als anders maar als ik het op meet (0 naar 100 (stopwacht)) is hij ongeveer even snel.
ik heb nu heel af en toe dat hij stottert van 2.000 rpm t/m 2.500 rpm in zijn 4 maar cerder loopt hij goed. ik ben wel voor de vakantie bij 2 verschillende dealers laten kijken maar beide kwam tot conclusie dat het niets ergs was, ik heb wel altijd mijn twijfels maar ik rij nog wel even mee doordat het voor mij duidelijker is of totdat hij (helemaal) kapot is.

jos-br (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=mamutskywalker]ik heb inmiddels 10.000 km's ermee gereden en het lijkt erop dat hij iets meer fluit als voorheen, af en toe heb ik het idee dat hij niet meer zo goed trekt als anders maar als ik het op meet (0 naar 100 (stopwacht)) is hij ongeveer even snel.
ik heb nu heel af en toe dat hij stottert van 2.000 rpm t/m 2.500 rpm in zijn 4 maar cerder loopt hij goed. ik ben wel voor de vakantie bij 2 verschillende dealers laten kijken maar beide kwam tot conclusie dat het niets ergs was, ik heb wel altijd mijn twijfels maar ik rij nog wel even mee doordat het voor mij duidelijker is of totdat hij (helemaal) kapot is.[/quote]
Dat stotteren komt door de egr.

Jos.

Santa (0), 14 jaar geleden

[quote=petrolesport]Heb uiteindelijk de turbo laten vervangen omdat ik problemen begon te krijgen met overdruk meldingen zodat hij in noodloop ging. Probleem is nu opgelost en gefluit is helemaal verdwenen. Je hoort de turbo niet meer. Een A6 is ook geen Jeta of Skoda of Seat. Die auto is veel beter geisoleerd. Alle berichten ivm "mijn turbo fluit lekker" en dies meer zijn je reinste bullshit en helpen mensen met problemen niet verder.[/quote]
Awel Zulle!
We hebben hier met een echte kenner te maken en wel eentje die geluiden via geschreven tekst weet te onderscheiden.
Dat vind ik knap! HULDE!!

Ennuh..... opnoemen wat er allemaal stuk gegaan is aan je bakkie helpt mensen met problemen OOK NIET....

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

ik lees hier steeds weer het vervangen van...
maar wie heeft er nu eens de oplossing van het probleem wat er toe geleid heeft een deel te vervangen
DIE oplossing is pas een oplossing
als er een keerring lekt hoor je
wat minder olie en hij lekt niet meer
maar wie heeft de keerring vervangen????

mamutskywalker (0), 14 jaar geleden

[quote=jos-br][quote=mamutskywalker]ik heb inmiddels 10.000 km's ermee gereden en het lijkt erop dat hij iets meer fluit als voorheen, af en toe heb ik het idee dat hij niet meer zo goed trekt als anders maar als ik het op meet (0 naar 100 (stopwacht)) is hij ongeveer even snel.
ik heb nu heel af en toe dat hij stottert van 2.000 rpm t/m 2.500 rpm in zijn 4 maar cerder loopt hij goed. ik ben wel voor de vakantie bij 2 verschillende dealers laten kijken maar beide kwam tot conclusie dat het niets ergs was, ik heb wel altijd mijn twijfels maar ik rij nog wel even mee doordat het voor mij duidelijker is of totdat hij (helemaal) kapot is.[/quote]
Dat stotteren komt door de egr.

Jos.[/quote]
is het dan zo dat de egr klep kapot is en vervangen moet worden of kan ik het oplossen door egr klep hardwarematig of softwarematig te sluiten?

Alvast bedankt

jos-br (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=mamutskywalker][quote=jos-br][quote=mamutskywalker]ik heb inmiddels 10.000 km's ermee gereden en het lijkt erop dat hij iets meer fluit als voorheen, af en toe heb ik het idee dat hij niet meer zo goed trekt als anders maar als ik het op meet (0 naar 100 (stopwacht)) is hij ongeveer even snel.
ik heb nu heel af en toe dat hij stottert van 2.000 rpm t/m 2.500 rpm in zijn 4 maar cerder loopt hij goed. ik ben wel voor de vakantie bij 2 verschillende dealers laten kijken maar beide kwam tot conclusie dat het niets ergs was, ik heb wel altijd mijn twijfels maar ik rij nog wel even mee doordat het voor mij duidelijker is of totdat hij (helemaal) kapot is.[/quote]
Dat stotteren komt door de egr.

Jos.[/quote]
is het dan zo dat de egr klep kapot is en vervangen moet worden of kan ik het oplossen door egr klep hardwarematig of softwarematig te sluiten?

Alvast bedankt[/quote]
Egr gaat dan dicht en bij jongere type's (vanaf bj '03) moet er in de software ook wat aangepast worden.

Jos.

Phillr (0), 14 jaar geleden

Ondertussen zijn de problemen terug opgelost. Met een mogelijke oorzaak. Geblokkeerde gasklep en een lek in de druk leiding naar de turbo. Het hele zaakje vervangen inclusief turbo alle terug tiptop .
Wel niet meer in garantie. Dat was wel even slikken....

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het probeem zal dan wel hoofdzakelijk aan de lekkage gelegen hebben..

Als een turbo fluit, wil dat niet het einde betekenen..

mamutskywalker (0), 14 jaar geleden

die van mij fluit nog steeds, misschien ietsjes meer maar weet niet helemaal zeker, zolang het goed doet zal ik ermee wachten want het kost anders weer met klauwen geld,

ik wil allen wel mijn egr klep schoon laten maken en te dichten, ik ben op zoek of ik dat zelf kan doen of dat ik het moet laten doen

blok5 (0), 13 jaar geleden

Ik lees alle reacties van getunnede TDI's. Voor groot gedeelte met Hednrik eens alleen jammer dat hij geen argumenten geeft.

Als je harder dan die 210 km/h wil met een 2.0 TDI, koop dan 2.7 TDI of 3.0TDI en je gaat een stuk harder met meer PK.
Turbo krijgt een stuk zwaarder als auto getunned is.

Dat vind ik fijn bij BMW en Mercedes met Alpine en Brabus.
Heeft dat Audi niet, een vaste tuning gigant?
Want die mannetjes die even een paar honderd euro snel verdienen door met hun laptop eventjes paar zaakjes veranderen gaat bij mij niet in.

Vaak willen de mensen ook bezuinigen op olieverversingen. Ik heb van iemand gehoord dat het beste is om olie tussen 12.000-15.000 km te vervangen bij een TDI. Klopt dat?

Santa (0), 13 jaar geleden

"Eeen TDI..."

Wat is "een TDI"....???

Een vroege 93-er VP of een PD of een commonrail...? Geen of juist wel longlife...?

Maakt allemaal nogal wat verschil.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Die verschillen moet je idd goed in de gaten houden.
Wel of geen long-life,maar voor de rest je gewoon aan de intervallen houden.
Een fabrikant houd vaak al een hele ruime veiligheidsmarge aan,er word eerder te vroeg ververst dan te laat.
En een diesel in nederland slibt gewoon dicht,daar doet geen enkele olie wat aan af.
Ze komen vaak niet goed op temperatuur.
Voor de rest zou ik me daar ook allemaal niet zo druk om maken,een auto is tenslotte om te rijden en niet om je hoofd te breken of de olie er nou om de 12 of 15.000km uit moet.
Ik rij rond tot dat het mij uitkomt om de auto weg te brengen voor een beurt,de ene keer is dat bij 15 en de andere keer bij 20.000km.
Het ligt eraan wanneer het mij uitkomt.
Als je zo auto moet gaan rijden of bang bent voor de turbo kun je beter gaan fietsen denk ik.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kris, ABT is de huistuner van Audi.
Maar ook Oettinger is gerenommeerd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.