close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A6 2000: Vermogensverlies, lijkt of turbo niet werkt

Bouwjaar: 2000

Hoi,
mijn A6 2.5 TDI (bj 2000, 246.000 km, automaat, audi gechipped) heeft sinds kort plotseling een fors vermogensverlies. Dit is goed merkbaar in de lage versnellingen bij weinig toeren. Hij trekt zeer traag op, tot hij boven de 2500 toeren komt, dan lijkt er weer wat meer vermogen te zijn.

Wat verder op valt:
- heuvel op plankgas: bij circa 2600 toeren en 60km/uur niet mogelijk harder te gaan. Via tiptronic schakelen verandert het toerental, maar de snelheid/vermogen niet (hij lijkt 'vast' te zitten en niet te reageren op gaspedaal)
- bij veel vermogen vragen op hoge snelheid en vol gas, gaat hij zelfs minder hard rijden
- bij flink gas, pluim donkere rook
- 180 km/uur getest, is nog steeds haalbaar (hoger misschien ook, maar niet getest); je kunt er dus nog wel hard mee rijden.
- met cruisecontrol rijden is hij beter in staat om vermogen op te bouwen en in de heuvels 100 km/u op te bouwen, zonder bij 60 km/u vast te slaan
- bij optrekken zag ik in mijn spiegel altijd de achterblijvers, nu zie ik iedereen voor mij uitscheuren. Het optrekken van 0 naar 50 duurt al 10 seconden. Voorheen zat ik na 10 seconden op 120 km/u.

Dealer heeft na foutcode lunchtmassameter vervangen: hielp niet.
Heeft trouwens net een grote long-life beurt gehad en distributieriem vervangen.

Wie weet wat het zijn kan? Ik las al suggesties als vacuumslang lek, magneetklep, banjonetsluiting vd turboslang los, EGR klep. Wat is het meest waarschijnlijk, gezien de symptomen?

Dank voor je reactie!
Jeroen.

Geplaatst door

problemcar@sparla.com (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Timing distributie onjuist, turbo kapot?
Nokkenassen nog in orde?

Arie560 0

19 jaar

hallo jeroen

ik verwacht een turbo probleem! (turbodruk laten controleren) deze willen nog wel eens de geest geven! zeker bij een wat hogere km,stand worden ze kwestbaar

heeft deze dealer verder nog gezocht naar dit probleem of is het bij een lmm, gebleven...

paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Hoi Paul,

dealer heeft het bij lmm gelaten, want daar las hij als enige een afwijkende waarde, dus dacht hij dat het daarmee opgelost was. Ben toen naar Frankrijk gereden en met name in de bergen wordt het probleem duidelijk merkbaar. Vrijdagochtend ga ik er mee terug, maar hoop goed beslagen ten ijs te komen. Mijn ervaring is dat er geen echte monteurs meer bij de dealers zitten, maar slechts onderdelen worden vervangen op basis van computer meetwaarden. Als de volgende stap is "de turbo vervangen" terwijl het ook 'slechts' een scheurtje in een slang kan zijn, dan ga ik te snel veel geld uitgeven vrees ik.
Dank voor je suggesties!

wel is het vreemd dat deze dealer zonder het probleem te hebben opgelost of dan wel een diagnose heeft gesteld jou weer de weg op stuurt

op het algemeen zijn de AUDI monteurs goed opgeleid en in prima staat mede doordat ze alles om handen hebben om een storing te kunnen vinden en op te lossen!

(maar het blijven wel mensen)

nu weet ik niet of je bij deze dealer zo binnen bent komen vallen, of dat dit op afspraak gebeurde!

daar zit wel even het verschil! zoeken naar een probleem kost in de regel tijd! en die moeten ze wel hebben!

vandaar..

paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

hoi jeroen, hier je monteur

vaak is het probleem, zoeken kost geld (70euro excl btw) en niemand heeft geld.

ff jouw probleem:
- turboslang kapot hoor je heel goed, blaast die gewoon de lucht ernaast
-luchtmassameter komt inderdaad vaak voor, maar in dit geval is het dat niet. hoe is het luchtfilter?? zwart?? beste is bij de luchtmassameter vieze luchtfilters verv, luchtmassameter is namelijk zeer gevoelig voor stof
- tubo kapot is het ook niet, als turbokapot is is er compleet geen vermogen en rookt de auto wit als de tering.
- zwarte rook bij optrekken komt vaker voor, zeker na tuning

laat de distributie eens checke, om deze riem erop te kunnen leggen komt meer bij kijken. tevens ook naar de timing van de centrale brandstofpomp, deze word door een 2de riem aangedreven door de rechter nokkenas als je voor de auto staat met de motorkap open.

verder is het moeilijk zeggen achter een scherm

gr

1 0
badge

19 jaar

de vacuum-doos op de turbo is toch niet lek?

kawa16166 0
badge

19 jaar

Paul, frans, e.a., dank voor de reacties. Ik ga er mee aan de slag. Ik hou het forum hier op de hoogte van mijn vorderingen. Enne, ik hoop niet dat ik goede monteurs voor hun kop heb gestoten! Dat was niet de bedoeling. Het viel me alleen op dat in de Audi-scene nogal snel op basis van de computer-uitlezing hele onderdelen vervangen worden en het oude vakmanschap (wellicht door de hoge uurlonen) op de achtergrond is geraakt. Fijn om die vakmensen hier te treffen! ;)

De diagnose van de dealer is: membraam van de waste gate is defect: complete turbo vervangen ( ¤ 1300). Is dit reëel?

Ik twijffel ook omdat Lange Frans schreef: "turbo kapot is het ook niet, als turbokapot is is er compleet geen vermogen en rookt de auto wit als de tering" terwijl er wel vermogen is (ik kan langzaam maar zeker topsnelheid halen) en geen witte rook. Alleen bij een dot gas een donker rookpluimpje.

groet,
Jeroen.

lijkt me we reeel, losse delen zijn bij een dealer niet voorhanden, je zou het kunnen proberen bij een turbo revisie bedrijf om een losse vac. doos te bemachtigen

kawa16166 0
badge

19 jaar

jeroen!

1300,- euro! kan kwa dealer prijs aardig kloppen...

www.coendonkers.nl doe daar je voordeel met een nieuwe turbo

paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Dank voor de tip! :)
Jeroen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.