Audi A4 AVANT 2012: Voel- en hoorbaar trillend en bonkend geluid

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CJC, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Hallo specialisten,

Mijn Audi A4 B8 Avant uit 2012 met 260k op de teller trilt, bonkt, rammelt tijdens het rijden met een snelheid rond de 115 km/h. Een half jaar geleden 4 banden vernieuwd ivm geluid cuppende banden achter en slijtage voor. Hierna was het bonkende geluid waarneembaar. Als ik 115 reedt en als ik door een bocht ging. Samen met monteur alles gecontroleerd en hij vermoede differentieellager. Deze laten controleren bij een transmissiespecialist (A&R transmissies). Conclusie: geen noembare speling. Controleer ophanging.
Hierop de wiellagers vervangen. Geen resultaat.
Banden tijdelijk vervangen. Geen resultaat.
We dachten aan buitenste homokineet. Uiteindelijk besloten complete aandrijfassen te vervangen om eventueel ook binnenste homokineet uit te sluiten. geen resultaat.
Momenteel nog steeds voelbaar en hoorbaar trillen bij 115 km/h. Stuur trilt niet! voelbaar in stoel en bij voeten. Tevens het gevoel alsof auto zwalkt (trekken zijlinks) na een hobbel in de weg.
Ook gevoel dat auto hobbelt als je door een haakse bocht gaat met onregelmatigheden. Lastig uit te leggen wat het gevoel geluid is maar het is niet ok. Lijkt ook erger te worden.
Zit zelf te denken aan motorsteunen of draagarmen/ophanging. Iemand nog sugsties. Ik hoop dat volgende actie de laatste is. Ik hoor graag jullie adviezen.

Ger

Geplaatst door Ger (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1470) PRO, 4 jaar geleden

Inderdaad onderstel op speling controleren.

Ger (0), 4 jaar geleden

Hallo Kaleido, dank voor je snelle reactie. Ik probeer a.s. zaterdag of volgende week de draagarmen/ophanging op spelling te controleren. Betreffende de motorsteunen. Zouden deze ook nog een verdachte optie kunnen zijn? Hoe controleer je of een motorsteun defect is? Enkel olielekkages?

P. Kelder (0) PRO, 4 jaar geleden

Wat veel voorkomt zijn de kromme draagarmen onder (rubber lager gescheurd) Fuseekogels ook controleren op speling. As-stomp aan de schakelbak (rechts) overmatig speling. Dit type B8 staat bekent om trillingen en zijn zeer gevoelig voor bepaalde type banden.
Michelin banden hebben de voorkeur wil je van trillingen afkomen..

Grt. Paul

Ger (0), 4 jaar geleden

Hallo Paul, dank voor je antwoord. toevallig vorig jaar gewisseld van Michelin Crossclimate naar Maxxis AP2 All Season XL. was goedkoper en had op zich goede reviews. Had wel het gevoel dat deze meer geluid maakten. Banden uiteindelijk tot 2 x toe omgewisseld met een andere set om eea uit te sluiten. Geen resultaat.
Zal aankomende dagen de ophanging controleren. Neem aan dat je draagarm nummer 7 bedoelt (zie afbeelding.
Gr. Gert-Jan

P. Kelder (0) PRO, 4 jaar geleden

Idd. nr 7

Ger (0), 4 jaar geleden

Thx!

Ger (0), 4 jaar geleden

Afgelopen zaterdag de ophanging en draagarmen gecontroleerd op speling. Geen afwijkingen gevonden. Tevens motorsteunen gecontroleerd. Rechts hangt iets meer door maar is zeker nog ok.
Wat dus over blijft zijn de banden. Deze laten balanceren. 10 gram afwijking per band. Maar dit alles heeft niet geholpen. Ga er steeds meer in geloven dat de banden de oorzaak zijn. Rijd ik 60 -70 km dan hoor en voel je niets. Rijd ik 115 dan is de trilling en geluid weer aanwezig. bij 130 of harder wordt het een zoemend geluid. Banden voor zijn aan de buitenkant ook al iets gecupt. Banden zijn al wel uitgelijnd.
Heeft iemand nog meer controle suggesties? Anders nog maar even doorrijden. wellicht dat het duidelijker wordt als probleem verergerd.
Gr, Gert-Jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.