close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: Waterpomp

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDi AVF

Heren,

Sinds kort ben ik in het bezit van een audi A4.
De distributie-riem is onlangs vervangen, waarschijnlijk is de waterpomp niet vervangen, kan het niet terug vinden in de onderhoudspapieren.
ik heb wel de garage gebeld, waar de riem was vervangen, zij konden ook niet terughalen of de pomp was vervangen, 9 maanden terug. Er werd wel verteld dat de pomp visueel wordt gecontroleerd, was blijkbaar niet nodig. Bij hun, was het dus geen routine waterpomp vervangen.
Nu is mijn vraag, moet ik me nu zorgen maken dat de waterpomp niet is vervangen. Hoe lang gaat deze in principe mee?
Ten 2e waar draait de waterpomp bij deze auto's : multieriem of de distributie riem?

Geplaatst door

vw-Golf-IV (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het beste is om de waterpomp mee te vervangen want deze draait ook in de distributie mee net zoals de andere (span)rollen, die vervang je normaal wel mee dus waarom de waterpomp dan niet. Ik geef hem dan ook altijd erbij op. Ook komt er weer meer spanning op het lager van de pomp te staan bij een nieuwe riem. Het gaat 9 van de 10x goed hoor maar je zal niet de eerste zijn waarbij hij naderhand in puin draait. Je kan nu niet zien of waterpomp wel of niet goed is, alleen wel door te luisteren naar bijgeluiden. Wat ik al zei, meestal gaat het wel goed maar als je zeker wilt zijn dan moet je hem laten vervangen. De riem kan je gewoon dan weer gebruiken.

ricky 10
badge

11 jaar

Op dit moment hoor ik geen bijgeluiden, dus ik denk dat ik het zo laat, heb me laten vertellen , dat de risico in vergelijking met een niet vervangen,
D-riem wel meevalt. Als er dan in de toekomst iets mis gaat met de waterpomp, lekkage en dergelijke, dat ik wel op tijd signaal krijg via dashbord, dat koelvloeistof minder wordt, of dat de temp hogerworst v/d koelvloeistof. Ik vind het zonde om weer alles los laten halen, zal zeker niet goedkoop zijn.
kwestie van in de gaten houden/. Ik weet ook niet anders dat de pomp mee vervangen wordt, vooral bij diesels. deze garage kon het niet achterhalen,
hij had over een een afleveringsbeurt, waarbij getande riem was vervangen.

De eerste keer is bij 120.00 km riem vervangen bij een Audi dealer in Dordrecht, hoop dat ze daar wel de pomp hebben vervangen /
De 2e keer bij 181000 Km.
Dus de pomp heeft dus 75.000km gelopen.
huidige km stand 195.000km

vw-Golf-IV 0

11 jaar

[quote=vw-Golf-IV]Ik vind het zonde om weer alles los laten halen, zal zeker niet goedkoop zijn[/quote]
Je wed nu op één paard... de meesten rijden toch liever op safe.
Het lager in de pomp kan ook de geest geven met alle gevolgen van dien.

Voor dat het lager uit de pomp loopt, daarvan komt echt geen melding op het display.
Er is denk ik nu wel genoeg over gezegd en gewaarschuwd.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Komt er op neer dat die riem voor Jan met de korte achternaam is vervangen, heb er dus niks aan, kan gewoon de volle pond weer betalen,
inclusief de riem, want alles gaat toch weer los. 500 a 800 Euro.

vw-Golf-IV 0

11 jaar

Enkel de waterpomp nu vervangen is voldoende. Wil je zeker niet bang maken maar een goede TDI motor kost veel meer.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Wat zal de kosten zijn van alleen een waterpomp vervangen?
Is het verstandig dit bij de audi-dealer te laten uitvoeren,
of beter een garage die gespecialiseerd is in VAG auto's ?

vw-Golf-IV 0

11 jaar

Als je toevallig iemand kent met kennis daarvan is het toch zelf te doen, kost wel tijd omdat dan de hele distributie eraf moet en juist gezet moet worden, maar ja dat is ieder zijn keus hé, en bij een dealer is natuurlijk de beste oplossing, maar je moet ervoor betalen, je kan er beter vanaf blijven, het is toch niet zomaar een riem zelf te vervangen, is eigenlijk niet moeilijk, er is meer werk aan om de hele boel te demonteren dan de riem zelf.
En in prencipe wordt zijn waterpomp meestal zo goed als altijd vervangen, een waterpomp kost toch niet veel hé.
Gr.
Jantje

firedriver 330

11 jaar

Als je niets bizonders hoort en geen lekkage maakte ik mij geen zorgen

jan5047 0
badge

11 jaar

Toch heb ik ze gezien en vooral die van de Leasemaatschappijen, "nee op dit moment geen defect/lekkage geconstateerd" krijg je als antwoord terug (maar wel als advies waterpomp opgegeven) dus geen toestemming om te vervangen, oke prima, ik laat hem dan zo zitten hoor, scheelt weer werk en koelvloeistof rommel hahaha. Paar maanden later komt dezelfde klant terug met "een bijgeluidje". Ik start hem en zet hem ook gelijk weer uit.....net op tijd bij deze klant. Heb hem ook wel vaker gestart en niet eens naar binnen geduwd omdat ik al wist dat de riem was versprongen doordat het lager het had begeven, groef in blok gegraven door tandwiel van waterpomp en de kleppen waren geraakt....Vaak klant boos omdat hij weer terug moet naar de dealer alleen door het feit geen toestemming van de Lease en de dealer is de boosdoener.

Advies is eigenlijk gewoon: je hoeft echt niet naar een dealer te gaan maar wel naar een garage die v.a.g. gespecialiceerd is over het algemeen (veel andere universele garage's kunnen dit ook hoor) om de daar alleen de waterpomp te laten vervangen, alleen dan weet je zeker dat je het goed hebt gedaan.

ricky 10
badge

11 jaar

Ik zal aanstaande week weer contact opnemen met de garage waar ze de riem hebben vervangen, of ze toch kunnen achterhalen of de pomp is vervangen, of de nummer van degene die opdracht gaf voor de onderhoud, vorige eigenaar, want hij had het over dat je het wel op het factuur kon terugvinden.

Ik ben er achter gekomen dat de auto van een erkend bedrijf, via een afleveringsbeurt naar een particulier eigenaar is gegaan. (internet)
Dus dat bedrijf heeft opdracht gegeven voor de vervanging van de riem.
Ik neem aan dat je kan visueel niet kan controleren of de pomp is vervangen?

vw-Golf-IV 0

11 jaar

Er is wel degelijk te zien aan de waterpomp of deze er 75000 opzit of 14000 km , een pomp die er 75000 opzit is al behoorlijk vies en geoxideerd.

kaleido 1 6605
badge vip badge

11 jaar

Contact opgenomen met de garage, er is volgens de garage waar ze de riem hebben vervangen geen reden om nu de waterpomp te vervangen,
Als er geen lekkage is, kan ik gewoon doorrijden. Pas bij de volgende vervanging van de D-riem dus over 90.000km, kan men de waterpomp
vervangen. Mocht de pomp om wat voor reden toch problemen veroorzaken, dan geeft het toch van tevoren aan , door het lawaai/ kabaal van de
pomp. En zelf natuurlijk de koelvloeistof- peil in de gaten houden.
Ook ff nagevraagd bij de dealer, daar geeft men aan dat er geen vaste interval is voor de waterpomp.
zal verder ook geen actie meer ondernemen.

En visueel kan ik toch niks zien , onder de motor, is ook een kap.

vw-Golf-IV 0

11 jaar

Wel apart dat die garage dat zegt terwijl ze je motor niet eens hebben horen lopen...ja officieel staat er idd geen vervangingstermijn voor dus daarom zeggen ze dat. Maar ik had hem laten vervangen als ik jou was. Tis nog maar de vraag of jij hoort dat de waterpomp opeens bijgeluiden gaat geven tijdens het rijden.
Wat ik al zei, het gaat meestal wel goed maar realiseer je wel dat je ook gokt op een flinke motorschade.

ricky 10
badge

11 jaar

Helemaal geen risico nemen,die garage legt er geen gratis blok in als het verkeerd gaat.
En met deze pompen gaat het nogal eens fout.
Gewoon vervangen.

primera p11 0

11 jaar

[quote=primera p11]En met deze pompen gaat het nogal eens fout[/quote]
Je kunt mensen hier niet genoeg voor waarschuwen....
Ervaren = (helaas) soms de beste leermeester.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

pomp altijd vervangen samen met de riem. De enige extra kosten zijn een pomp uit het ruilsysteem van VAG. Wat werk aangaat maakt het nog 4 boutjes extra uit.

De pomp laten zitten is verkeerde zuinigheid. Goedkope immitatie pompen gebruiken trouwens ook. afgelopen week nog eentje gezien op een 2.5 TDI die na 30.000 aan gort gelopen is en zware motorschade heeft veroorzaakt.

audia4 0
badge

11 jaar

Vandaag even contact opgenomen met de Audio-dealer, waar de distributie voor het eerst was vervangen, bij 100.000 Km.
Was bij de 2e keer blijkbaar bij 180.000 Km niet vervangen.
Wat blijkt : Bij de eerste keer was de waterpomp ook niet vervangen!
Dat betekent dus, dat de originele pomp van VAG 195.000 Km heeft gelopen!
Maakt het nog lastiger:

1 De pomp is goed , wat goed is, zo laten.
2 of de pomp is bijna op zijn latijn?

vw-Golf-IV 0

11 jaar

[quote=vw-Golf-IV]of de pomp is bijna op zijn latijn?[/quote]
Dit maakt het risico wel groter....
Garantie dat de pomp tot het eind van de volgende riemwissel zich houd geeft niemand.

Begrijp eigenlijk niet goed waarom de pomp nu niet wordt vervangen ??

Gr. Paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

[quote=P. Kelder][quote=vw-Golf-IV]of de pomp is bijna op zijn latijn?[/quote]
Dit maakt het risico wel groter....
Garantie dat de pomp tot het eind van de volgende riemwissel zich houd geeft niemand.

Begrijp eigenlijk niet goed waarom de pomp nu niet wordt vervangen ??

Gr. Paul[/quote]
Ik zal binnenkort met jou contact opnemen, voor het maken van een afspraak, ook al zit ik in Groningen.

vw-Golf-IV 0

11 jaar

Vandaag langs P. kelder geweest voor het vervangen van de waterpomp, direct ook maar een nieuwe riem laten plaatsen.
Achteraf is dat een juiste beslissing geweest, de tapeind van de spanrol was ook iets losgeraakt zat speling op, voor het zelfde geld, was de motor naar de filistijnen.

Maar merkte ook direct op, dat Paul kennis van zaken heeft.
Ik had het idee, toen ik hem bezig zag, dat hij het klus ook had geklaard met een blinddoek op.



I Rest My Case

vw-Golf-IV 0

11 jaar

Weer met een veilig gevoel onderweg, dus we komen u niet tegen met een defecte waterpomp

jan5047 0
badge

11 jaar

Nou mooi man!

ricky 10
badge

11 jaar

Ik weet dat er geen reclame gemaakt mag worden op de site.
Maar als ik een vw/audi zou rijden zouden er twee zijn waar ik mijn auto blind aan toe zou vertrouwen.
Daar is Paul er een van.
Hij is deskundig en nuchter.

primera p11 0

11 jaar

Er zijn ermeer hoor die goede kennis van zaken hebben en kunnen repareren

jan5047 0
badge

11 jaar

Die zullen er ongetwijfeld zijn,maar van deze weet ik het.

primera p11 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.