Hallo. Sinds een jaar hoor ik bij het optrekken meestal ergens tussen de 2000 en de 3000 toeren enkele seconden een lawaai alsof de motor op 3 cilinders draait. Een trrrrrr geluid en je moet de radio uitzetten om het goed te horen. Het doet zich enkel voor als de motor eerst warm gereden is, dan een 10-tal minuten stilstaat en je opnieuw vertrekt. En het gaat dan niet meer over. Dus zonder een tijdje stil te staan kan je gerust een uur rijden zonder het te horen. Wagen heeft 98.000km nu. Ook laten uitlezen, niets gevonden, geen foutcodes.. Deze week bougies vervangen, draait wel fijner maar probleem blijft.
En daarnaast valt de motor enkele seconden uit als het begint te regenen. Als het blijft regenen valt de motor dan om de 5 minuten eens uit (of remt af?).
Wagen tweedehands van particulier gekocht (75.000km). Uitlaat toch snel zwart en rond de luchtmassameter zit olie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
aangezien een geluid op afstand lastig te beoordelen is,
vermoed ik dat het veroorzaakt wordt door de distributie ketting,
(opgerekte ketting, versleten ketting, versleten ketting geleider),
Laat het geluid eens beoordelen door een monteur bij een garage,
zit de olie alleen rond de luchtmassa meter (LMM) of ook in de LMM ?
een vervuilde/defecte LMM kan het afslaan van de motor ook veroorzaken,
Eerst (laten) onderzoeken waar de olie vandaan komt,
succes.
Slijtage aan ketting leek me ook een mogelijkheid, deze motoren zouden er gevoelig aan zijn. Alleen, zou k dat geluid dan niet constanter moeten horen, dus bv. vanaf de motor warm is en niet alleen bij eerst goed warm rijden, dan 10 minuten stilstaan (zonder motorkap open te zetten) en dan heb je het meestal bij accelleren rond een bepaald toerental (bv. 2700 -2900)? En ook niet op koude dagen. Iets dat gevoelig is aan de warmte die even niet weg kan.. Ik dacht zelf aan een minder goede bobijn maar dat zou dan te zien zijn bij het uitlezen.
Kan ik de kettingkwaliteit zelf checken?
Betreft de luchtmassameter nog eens nagekeken en gereinigd, er zat deze keer geen olie rond, alles was nog vetvrij.
1 jaar
Een opgerekte distributie ketting is meestal hoorbaar bij een koude start en/of tijdens accelereren/verhoogd toerental (2500-3000 Tpm),
de oorzaak ligt vaak bij het aanhouden van te lange onderhouds intervallen,
(onderhoud om de 20.000km of meer), geen of te weinig onderhoud en/of
andere kwalificatie motorolie dan voorgeschreven of motorolie van slechte
kwaliteit,
Als ik jou was zou ik naar een goede garage gaan en een monteur het geluid
laten horen, indien het idd de ketting is die je hoort kan doorrijden met dit probleem
de motor totaal slopen,
bij de Bmw motoren uit de N-serie en de B-serie, komt een opgerekte
ketting het vaakste voor.
dus ik acht de kans groot dat dit bij jouw bmw ook het geval is,
beste kun je z.s.m. een monteur het geluid laten beoordelen,
in het meest gunstigste geval komt het geluid ergens anders vandaan.
Ondertussen 2 garagisten gezien. De eerste was niet overtuigd dat het van de ketting komt. Het hitteschild zit onderaan los maar dat is toch een meer metaalachtig geluid dat je soms even hoort bij het vertrekken uit stilstand. De andere, een verkoper van tweedehands BMW, vond de motor redelijk goed draaien maar was zeker dat de distributiekettingset moet vervangen worden (niet dringend en oorzaak van het geluid) en tegen 150.000km ook de turbo zal defect gaan (typisch voor deze N-serie). 1500€ voor de kettingset en 2500-3000€ voor de turbo. Hij vond dat ik beter een andere wagen kocht en had natuurlijk net iets interessants staan .. :-)) Op Nederlandse websites zie k toch andere prijzen..
Binnenkort ga k nog eens naar een andere garage.
1 jaar
@limbra Vandaag werd de distributieketting met toebehoren vervangen, dat hoop ik toch want na de motor goed warm te rijden was het lawaai bij het accelereren volledig terug. Volgens de garage is dit tevens een gekend probleem van deze motoren, nl. de kleppen die niet perfect meer werken. Niet zo erg volgens hem en enkel te verhelpen met een nieuwe kopcilinder.
Verder is het oliepijl nu een halve cm boven het maximum streepje. Best wat olie aflaten of kan het geen kwaad?
1 jaar
Een te hoog motorolie peil kan zeker kwaad,
beste kun je het te veel aan motorolie aftappen en weer op het juiste
peil (max) brengen, heeft de garage te veel olie bijgevuld ?
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of cilinderkop problemen vaker
voor komt bij de BMW 1serie met N motor,
Ja, garage heeft teveel bijgevuld en het kan volgens hem geen kwaad.. pff, heb het zo gehad met BMW en garages. Ik zal er maar wat olie aflaten. En eens een additief bij de brandstof doen in de hoop dat het lawaai bij optrekken vermindert. En dan nog het probleem van de motor die uitvalt bij rijden in de regen..
Toch bedankt voor de antwoorden Limbra!
1 jaar
Ondertussen draait de motor bij koud starten ook niet goed meer. Toerental begint op 1500, zakt langzaam om dan ineens naar omlaag te vallen en te schommelen van 700 naar 1000. Draait dan met schokken.
Iemand een idee? Zou dit van de bobines kunnen komen? Ik dacht van ze te testen door te wisselen met een nieuwe, of vervang ik ze beter allen tegelijk? De wagen heeft dus 100.000km.
1 jaar
Laatste probleem is terug in orde, de slang voor ontluchting motorblok was los van de rubber voorbij luchtmassameter. En de rubber zelf helemaal los aan de inlaat door verstorven. Na 8 jaar verweerd en afgescheurd dat is toch erbarmelijke kwaliteit. Soit, daarmee nog altijd geen uitsluitsel waarom af en toe even dat trrrrrr geluid bij acceleren tussen 2. en 3.000 toeren wanneer de motor zeer warm is.
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar